Vyberte si silnici. Jakoukoliv. Široká, úzká, pomalá nebo rychlá – je to úplně jedno. Stačí letmý pohled na ostré křivky téhle Husky a pochopíte, že ona zvládne všechno. Je vysoká a štíhlá jak supermodelka a kolem motoru je namotaných pár trubek. To už samo o sobě slibuje hbitost a reakce ostré jako skalpel.

Nebudeme teď řešit, jestli je to spíš nahatá motorka nebo přikrčené supermoto, protože koho to vlastně zajímá. Nejdůležitější je přece fakt, jestli dobře jezdí. Ať už se budete na tu motorku dívat jako dlouho chcete, nic vás nemůže připravit na překvapení, které zažijete, až ji poprvé naplno otevřete.

 

Zatočí se vámi!

Stačí vzít na plyn a zmůžete se jenom na vylekané “sakra!”. Nuda vyskočí dopředu s razancí mnohem větších objemů a celé tohle divadlo je navíc doprovázené naprosto vytříbeným zvukovým projevem řadového dvouválce, který si odfukuje přes laděný výfuk. Tak tohle se vážně povedlo a motor Nudy splňuje všechny atributy parádně zábavnýho agregátu. Je jedno, kudy právě jedete, protože se budete skvěle bavit. Řaďák od BMW původem z cestovního endura F800 má tady mnohem šťavnatější naladění, zvětšený objem na 898 kubíků, vačky s jiným časováním a napumpovaná komprese. Výsledkem toho je vibrujících 105 koní, i když jsem s ohledem na fantasticky ostrý design čekal maličko větší agresivitu.

Motor je příjemný, opravdu rychlý, charakterní, ale nemusíte mít koule ze železa, abyste ho mohli naplno využít. Tomuhle se říká “použitelnost”. V pravém zápěstí tu sílu kontrolujete ve vlnách, na kterých se dá zcela bezpečně jezdit. Vadí mi ale vibrace, které tenhle motor produkuje. V určité poloze je to podobné, jako když máte v ruce vrtačku s příklepem. Vydržíte to, ale i tak víte, že vám to za chvíli poleze na nervy. Jestli vám to nevadí, super. Jestli jo, dejte ruce pryč.

Právě mám pod zadkem verzi R, která má oproti standardní motorce o zub menší pastorek kvůli ostřejšímu zrychlení, a hlavně zlatý centrál Öhlins, které se na zadku mašiny opravdu vyjímá. Ty důvody jsou jasné – menší přední rozeta rovná se větší ochota plašit se na zadní kolo pokaždý, když budete chtít zlobit. To, že je kvůli tomu motorka víc rozežraná (i tak je ale pořád mimořádně úsporná, dá se s ní jezdit do pěti litrů) a nemá tak velkou maximálku, řešit nebudete. Kvalitu odpružení poznáte okamžitě, stačí se jenom tak na sucho v sedlu prohoupnout. V zadním tlumiči je progresivní odezva a to vám dovolí jet rychle. Fakt rychle.

Nuda je jedna z těch motorek, která z vás udělá šílence. I když se budete sebevíc bránit, stejně budete z každých světel jezdit po zadním a do zatáček najíždět s uječenou zadní gumou, která bude na silnici nechávat stopy nedávné radosti. A ten zvuk, to je naprostá esence zábavy. Není to žádný otravný dunění, který budete po pár desítkách kilometrů nenávidět, ale hlasitost přidá přesně ve chvílích, kdy to od něj čekáte. Ptáte se na elektronickou výbavu? Je tady k dispozici palivová mapa na mokro (stačí zmáčknout pár čudlíků na budíkách), ale ani jednou jsem neměl potřebu ji zkoušet. Prostě nebyl důvod. Dodávka výkonu a nástup motoru je prakticky dokonalý a motorka není zastrašující ani na vodě.

 

Okreskový král

Ne, Nuda fakt není motorka na nějaký seriózní cestování. Na to je moc nahrbená, nemá potřebnou maximálku a vítr při dálničních rychlostech otravuje. Posez je hodně vzpřímený s rukama rovně, ale rozhodně to není čistokrevný supermotard. Vysoukat se na motorku dá kvůli vysokému sedlu docela makačku, ale řídítka jsou nízko a sedíte pocitově hodně nad předním kolem. To znamená dost váhy na předku a tím pádem i ostré řízení. Je tady vynikající odezva od předního kola a i když motorka na špatný silnici maličko odskakuje, nikdy to nesklouzne do fáze, aby vás to vyděsilo a museli jste zbaběle zavřít plyn. Dejte si pozor na obutí – Nuda je na něj hodně citlivá. Stačí malá ploška na přední gumě a s jinak výborně ovladatelnou motorkou se budete najednou nepříjemně prát.

Utažené pomalejší zatáčky, to je místo, kde Huska naprosto exceluje. Nemá cenu dávat nohu na zem jako na opravdickém supermotu, daleko účinnější je řídit ji jako silniční motorku. Váhu dovnitřku zatáčky, přikrčit hlavu a vystrčit koleno… I když je Nuda hodně štíhlá a tím pádem i lehká (váží jenom suchým 174 kg), na brzdách byl cítit dost velký přenos váhy, a to i přesto, že přední tlumiče dělají všechno proto, aby se zbytečně nepotápěly. Osobně bych preferoval maličko měkčí naladění podvozku a mám svoje podezření, že s ním nějakej doveda před námi “točil”.

Z motorky by šlo k řidiči víc informací a jízda by nebyla tak hektická. Na naše okresky přece není nutný mít motorku tvrdou jako fošna. Naprosto šokující je ovšem výkon monoblockových brzd Brembo. Zkušený pilot bude v sedmém nebi z jejich síly a zákusu, nováčka ovšem stoprocentně vyděsí a při neopatrném použití bude vděčný za ABS, které jde naštěstí vypnout. Je to přece motorka na zábavu, ne?

Jízda na ní má svoje specifika. Rychlé za sebou jdoucí protahováky vyžadují pomoc lehkého protirejdu, a když půjdete agresivně na plyn, Nuda se nebojí ani lehkého zavrtění řídítek. Nejvíc výkonu se skrývá mezi čtyřmi a sedmi tisíci otáček, takže máte vždycky po ruce takový tah, abyste všechno ostatní nechali za sebou. Na Nudě nuda nebude, to vám klidně podepíšu. Tahle motorka se musí řídit a jestli chcete něco, co vás nenuceně odveze z místa A do místa B, pak na tuhle Husku honem rychle zapomeňte.

 

Mám ji chtít?

Záleží na tom, co od ní budete očekávat. Nuda není užitkový stroj, je to pako a jako pako se chová v každé situaci. Továrna sice nabízí tovární doplňky, které by z ní měly udělat maličko cestovnější náčiní, ale to jim přece nemůžeme zbaštit. Nuda vždycky zůstane čistě požitkářskou mašinou. Není pro každého, ale možná právě proto má svoje neopakovatelný charizma. Italský styl a výkon, podpořený neprůstřelnou technikou z Německa. To zní hodně dobře a taky tak jezdí. Zkuste ji.


R nebo ne R?

Nenechte se zmást, mezi Nudou 900 a 900R rozhodně není rozdíl ve velikosti, obě jsou postaveny na stejném základu. Motor je naladěn naprosto stejně, drobný rozdíl dělá jen jiná výfuková soustava s titanovou koncovkou na eRku. Mnohem víc pak dělá onen o zub menší pastorek, motorka je víc do síly. Celá je díky tomu nervóznější, ruka na heftu musí být o fous citlivější, ale odměnou je mnohem větší nálož. A přesně takový je i podvozek. Základní Sachs byl nahrazen plně nastavitelným Öhlinsem vzadu a stejně štelovatelným předkem Sachs. Takže R je i v tomto ohledu sportovnější. Tomu odpovídají také monoblockové brzdy. Standardní radiály na Nudě brzdí skvěle, eRko je ale v tomhle ohledu naprosto nepochopitelné. Ta ostrost je možná už trochu moc výrazná.


Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno