Ta Kawa nejenže je pěkná, ale ona je taky sympaťanda co do jízdních vlastností, a lze dokonce říct, že je vlastně úžasná! Prahou se s námi proplétá s takovou bravurou, jako by tu bydlela odjakživa. Zastavujeme ještě na Smíchově pro Alici, ať maj ty fotky trochu rajc, a tady je, milý čtenáři, naše první zkušenost z tohohle „éra“! Sepsáno s blaženým úsměvem na úpatí kopce Strahova.

Začněme u pocitu, když vedle nás stojí Z900RS navrčená na stojánku. Nová Kawa je taková nepřeplácaná, dáváme si pozor na detaily, ale nikde nic, co by přečuhovalo, nesplývalo, co by celek hatilo kiksem v podobě narychlo připlácnutého hovínka.

Kulaté čiré světlo, klasické budíky, podlouhlá rovná linka podsedláku, obliny nádrže, výtečný lak, decentní prošívání sedla. I ten zvuk je takový chřaplavě průzračný, jen těžko uvěřit, že to je „jen“ homologovaná koncovka. „Ale to je dobře, tak to být má,“ dodává Carlos, který se, drzoun, jako první už už drápe do sedla.

Mezitím si já v klidu zapíšu do svých poznámek hodně důležitý punkt, který bude početnou potenciální rodinu zájemců o tuhle motorku podle mě hodně zajímat: Po první vteřině za řídítky mám dojem, jako by se vrátila duše motorek, jako bývaly třeba iksjéera. Je to tam!

 

 

Pár punktů od Karla

Natáčíme první z desítek kilometrů. Carlos se při každé zastávce víc a víc rozplývá: „Třeba naprosto skvěle jsou odstupňovaný kvalty. Krátký dole, udržovací šestka, naprosto přesně všechno trefuješ, nemusíš nic odnikud dolovat. A je jedno, jestli pojedeš kudlu, nebo se budeš v jejím sedle jen pokochat.“

Hodně brzo zabírá ABS. To je věc s dvěma úhly pohledu. Pokud budete zkušený střelec jako třeba Pepa, bude vás to sejřit, protože vás může zavést až do situace, kdy bude omezená funkce brzd až nebezpečná. Naopak pro nováčky (méně vyjeté jezdce), které bude Z900RS jistě také více než zajímat, je ABS v pohodě a dovede pomoct zabránit leckterým prekérkám z nepřiměřených reakcí. „Je tady i kontrola trakce,“ doplňuje ještě Carlos, „ta mi ale přijde dobře a rozumně nastavená, protože jsem se s její reakcí za celé odpoledne nesetkal, tedy zbytečně do ničeho nekecá.“

Všichni do jednoho se ale nakonec shodujeme na jedné větě, kterou jsem pro vás pověřen zaznamenat do textu velkými písmenky: NEJLEPŠÍ PODVOZEK U BĚŽNÉ KLASICKÉ STYLOVÉ MOTORKY – ZVLÁDÁ RYCHLOST NA KVALITNÍCH SILNICÍCH, ALE I NA ROZBITÝCH OKRESKÁCH!! A tohle je víc než konstatování, to je naprosto okouzlující pravda. Jemná, ale je tak akorát.

 

 

Zároveň pevná a čitelná. Je strašně těžké na ní „ztratit stopu“ v zatáčkách. Není to o klišé, že zatočí tam, kam se podíváš, je to o tom, že má v sobě tolik jistoty, že to udělá dobře. Na výmolu vám nevyrazí z ruky řídítka, v náklonu zůstane vždy tak, jako by ji tam někdo přikoval. Zkoušíme to v rychlosti, zkoušíme to pomalu. Pořád ta samá odpověď – správně jsi to udělal.

A ještě jedna příjemná věc – ergonomie. Moc se nám líbí, že ani po půl dne v sedle necítíme žádné protivenství, nic nebolí. Pozice jezdce je přirozená. „Nezapomeň tam napsat, že podle papírů má o víc než 10 koní míň než její kmenová sestra Z900, ale že dám krk na to, že to nikdo nepozná. Ta síla krouťáku odspodu je až taková malebná, plyšová, ale přitom tak aktivní a silná,“ uzavírá Carlos svůj jezdecký dílek a my víme, že se budeme muset loučit, jinak nás Sršeň zastřelí. Což bohužel není metafora…

 

 

A když dostane slovo Pepa

Pepkovi jako omluvu kupujeme kafe a malej hasičák, aby nevybouchnul jako papiňák. Jak ale přijde řeč na motorku, šumavský Tarzan roztaje a začne ochotně povídat:

*O naklápění: „Baví mě. Kdo se sveze v zatáčkách, velebí ji, to jste ale poznali sami. Předpokládám…“

*O stupačkách: „Stupačky a taky boční stojánek ji opravdu omezují. Dokáže se dostávat do opravdu hlubších náklonů, než jak je postavená. To se musí řešit. Tedy „flexa rules“ – a pak se můžeš jenom smát!“

*O pneumatikách: „Gumy z prvovýroby jsou na hovno, jsou moc turistický, to je škoda. Přezout, co to půjde. Přijde ještě větší jistota a s ní zábava.“

*O spotřebě: „Hele, ono to snad vůbec nežere. Mám na ní za sebou už dvě celodenní motoškoly a fakt jsem do nádrže jen párkrát nakapal. Zázrak, ti povídám…“

*O motoru: „To, jak je to napřevodovaný na spodek, dává pocit z motoru, jako by měl 150 koní. Chvílemi se dere dopředu jako tank.“

*O brzdách: „Ty mě trochu serou, jako. Budu jim muset přijít na chuť, protože mají takovej trochu vlažnej nástup a začnou fungovat, až když se je podaří zahřát. To je taková snad jediná kaňka.“

O zvuku: „Jako jo, nikdo by nevěřil, že to není laďák. Takovej nachrčenej a v otáčkách řve, to má snad každej rád!“

„Vždyť se na ni podívej,“ zní jeho poslední věta, když nakládá Z900RS sobě do dodávky a odváží zpět směr Šumava. Stojíme tam na chodníku jak tři sirotci na nádraží a vlastně jen čekáme na moment, kdo z nás začne se slzičkou v oku mávat na pozdrav. Bude to dlouhá doba, než se k nám vrátí. Ale přijde ta doba…

 

 

Závěrečná ustanovení a doporučení

Je super, že se doba posunula zase blíže k dokonalosti. A tahle Z900RS ten dojem ještě umocnila a posunula o level dál. Přináší totiž do světa stylových a retro motorek jistotu dobře fungujícího podvozku, jistotu dobrých reakcí v zatáčkách a sebejistoty řízení.

Ano, i s klasickou motorkou (jako bylo třeba ve své době XJR) se dalo jet rychle, ale bylo nutno ji přemáhat. Kdežto tahle devítka od Kawy jede rychle a dobře už tak nějak sama od sebe. Navíc je pohodlná, je pěkná a úplně ze všech jejích záhybů čouhá jasný odkaz na její prababičku Z1, což byla ale sakra ikonická motorka. A Z900RS má v sobě sílu na to navázat.

No a poslední věta pro našeho grafika, kvůli kterému vlastně celá tahle partyzánská akce vznikla: „Jdi do toho, chlape, asi jsi na to kápnul. Tahle by vážně šla!“

 

Kup si ji, když…

  • máš najednou pocit, že to musíš udělat,
  • doceníš cit pro detail,
  • potřebuješ motorku na motoru s žebrama.

Nekupuj si ji, když…

  • máš už 20 jinejch motorek, budeš naštvanej, že jsi na Z900RS nepočkal,
  • nedoceníš to, že tahle devítka umí na silnici mnohem víc než leckterý hektolitr!

 

 

Technické údaje – 2018 Kawasaki Z900RS

Motor
Typ:  kapalinou chlazený, 4taktní, čtyřválcový řadový
Objem:  948 cm3
Výkon: 111 koní @ 8500 ot./min.
Točivý moment: 98,5 Nm @ 6500 ot./min.
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod:  řetěz

Podvozek
Rám:   příhradový, vysokopevnostní ocel
Přední odpružení:   USD vidlice, ø 41 mm (nastavitelné)
Zadní odpružení: horizontální Back-link (nastavitelné)
Přední brzda:  2× 300mm disk, 4pístkový třmen
Zadní brzda:  250mm disk, 1pístek
Pneu přední: 120/70ZR17 M/C (58W)
Pneu zadní:   180/55ZR17 M/C (73W)

Rozměry
Rozvor:  1470 mm
Výška sedla: 835 mm
Objem nádrže: 17 l
Pohot. hmotnost: 215 kg

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here