Existuje jistá hranice, místo, za které už nejde dál dojít. Z hlediska komfortu při cestování na motorce je tímto bodem bezpochyby Honda Gold Wing. Legenda

Jasně, Gold Winga vnímám od té doby, co jsem v dětství poprvé otevřel oči. Tehdy byl sice ještě hranatý (upřesňuji pro rejpaly), ale už měl kapoty. Jenže teprve teď, v momentě, kdy přehazuji nohu přes to obrovské křeslo a usedám, mi dochází, o co vlastně jde. O maximum!

 

Pěkně postaru

Leckdo by mohl podotknout, že v dnešní době už existují lépe vybavené a pohodlnější motorky. Blbost!! Už jenom to, že mi trvalo dobré dvě desítky minut, než jsem přišel na to, co které tlačítko ovládá. Nesmějte se, ono jich je na pěti panelech 38! Každá funkce, kterou můžete na motorce ovládat, má jedno samostatné.

Přijde vám to nesmyslné? Může být, ale co když se na celou věc podíváte tak, že ne každému vyhovují moderní technologie se všemi těmi dotykovými displeji a sdruženými ovladači. Honda tohle ví a velmi dobře si uvědomuje, že tuhle motorku si budou dost často kupovat starší bikeři, kteří mají raději kazeťáky než telefony, co se hladí.

MH Test: Král luxusu Honda Goldwing

Cože to v té výbavě Gold Winga všechno najdete? Před vámi je čtveřice analogových budíků, tam je to jasné, a pak jeden velký LCD displej. Ten krom standardního palubního počítače (tripy atd.) umí ukázat navigaci a ovládání hudebního systému. Obě tyto luxusní záležitosti prošly v letošním roce inovací, navigace je nová, hudba má lepší repráky (80W) a nové konektory pro připojení externích zdrojů. Nechybí pak ani interkom, také oldschoolově drátový. Řidič i spolujezdec si můžou nechat vyhřívat zadnice, takže už vážně chybí asi jen jacuzzi. Navíc je Gold Wing v současnosti jedinou motorkou v sérii dodávanou s airbagem a zpátečkou. Ta využívá elektrický motor, její použití je dost jednoduché a opravdu, ale opravdu ji oceníte.

 

Pocta velkému slonovi

Nebudu vám lhát, měl jsem z něj strach. Ano, čiší z něj klid, o tom žádná, ale přeci jen je to pořád čtyřistakilovej mastodont s rozvorem o pětadvacet centimetrů delším než Hornet. A to už je fakt hodně. Takže se ani nedivím, že po té, co jsem ho zdvihnul ze stojánku a poprvé nastartoval, nahodila moje hlava obrovskej vykřičník a chvíli jsem musel přemýšlet, jestli se do zacpané a deštěm zkrápěné Prahy vůbec vydám. Tak, odvahu, Jendo, přece se nebudeš bát Hondy!

MH Test: Král luxusu Honda Goldwing

Ano, tahle myšlenka je naprosto přesná. Ještě nikdy jsem neseděl na Hondě, která by byla nějakým způsobem zákeřná a neposlušná. Tak proč by to měl být jejich top model, ne? Klap jedna a hrrr na ně. Jenže ona ta velikost moji hlavu opravdu přemohla, vykřičník v ní zůstal a já byl navečer rád, že z GW slézám, aniž bych ho rozbil. První cestu jsem si vážně vůbec neužil.  

Ovšem stačilo se dobře vyspat, krapet se vypršet a pravidla hry se změnila. Najednou není pánem on, ale já a z GW je milý a úslužný sluha. Stačí jen v zatáčce pěkně zlehka přidat plyn a hned se nebojím náklonů. Po pár desítkách kilometrů jdu dokonce dobrovolně řádit do ještědských utahováků. Blázen? Ne! Věřte mi, že s touhle motorkou je v zatáčkách vážně sranda, když se jí přestanete bát. K podvozku totiž můžete mít hodně důvěry a pak…TEN MOTOR!

MH Test: Král luxusu Honda Goldwing

Je neuvěřitelnej, jako by byl z jiného světa. Není to raketa, nejede nejvíc na světě, ale ten zátah šestiválce s protilehlými válci, bože to je fakt skvostné. Huba od ucha k uchu. Bez jakéhokoliv protestu jede už od volnoběhu, nad tři tisíce čapne saze a táhne a táhne a táhne, až máte chvílemi pocit, že byste za sebou mohli táhnout dlouhou řadu vagónů. K tomu si přidejte zvuk, který se nepodobá ničemu na dvou kolech, spíš nějaké nabušené káře (že by Subaru?). A úplně nejlepší na tom všem je, že to je celé bez jakéhokoliv náznaku agrese nebo řekněme zlobení. Je to klid, klid a zase klid.

Dlouho jsem nevěřil. Hodně lidí mi vyprávělo bájné historky o tom, jak se na Gold Wingu dá jezdit rychle a v pohodě. Strávili jsme spolu pár dní a šlo to tak, že po pár tisících bysme se v náklonu na ty plasty přeci jen dostali. Takže už věřím, báchorky nelhaly.

MH Test: Král luxusu Honda GoldwingMH Test: Král luxusu Honda Goldwing

 

Poslední upgrade pro rok 2012

Honda mluvila ten rok  o Gold Wingu jako o novém modelu, ale s tím tak úplně nebudeme souhlasit, jde spíše o facelift. Kromě zmiňované navigace a audiosystému se Golďas dočkal nových tvarů kapotáže, tomu přizpůsobenému dvoubarevnému lakování a také elektronicky nastavitelného podvozku. To je docela libovka, protože se spolujezdcem a zavazadly se motorka přeci jen chová jinak, i když váží 400 kilo.

Trochu se změnil i tvar kufrů, což je ode mě jediná kritika, kterou budu ke Gold Wingu mít. Dohromady mají sice 150 litrů, ale kvůli jejich tvaru jsem měl problém do nich dát velký batoh s foťákem a standardní 50litrový pytel, ve kterém vozím věci na nocování, nakonec také musel být rozebrán a rozházen do bočních kufrů. Top case je prostě málo vysoký.

Někomu by mohlo vadit také ruční nastavování výšky plexi (6 poloh), slyšel jsem názor, že motorka za tyhle peníze by to mohla mít na elektriku. Mohla, ale nevadí mi to. Plexi si stejně nastavím u každé motorky jen jednou a pak už s tím nehýbu.

MH Test: Král luxusu Honda Goldwing

 

Resumé

Jaký tedy Gold Wing z mého pohledu je? Překvapivý, to rozhodně. Ovladatelnost a zábavnost, s jakou jsem se u něj setkal, bych opravdu nečekal. Dál… určitě majestátní, tohle je stroj s plnou parádou. Zajímavé je, že i spousta lidí, kteří se o motorky naprosto nezajímají, vědí, co je Gold Wing. Tedy můžeme říct, že je kultovní. V první řadě je ale pohodlný, a to v maximální možné míře.

Takže jestli vám už děti pláchly z domu, vás lákají dálky a chcete trávit čas turistikou po Evropě, rozhodně jste tady správně. Ovšem, pokud už jste stihli vydělat hodně peněz. Přeci jen je to jedna z nejdražších motorek, kterou dnes můžete koupit. Ale už když na něj poprvé usednete, pochopíte, za co ty peníze jsou.

MH Test: Král luxusu Honda Goldwing


Historie zlatého křídla

 

1975Prototyp ukázala Honda už v roce 1972, hotovou motorku pak na podzim roku ´74. A rázem byla přenastavena dosavadní měřítka komfortu. Čtyřválcový boxer o objemu 996 cm3 byl prvním japonským čtyřtaktem s kapalinovým chlazením a na svou dobu oplýval hodně slušnými hodnotami 78 koní výkonu a 83 Nm točivého momentu. Kawasaki se se svou Z1 začala řádně potit a evropský i americký trh měly novou jedničku na žebříčku.

 

1980Honda rozhodně nechtěla usnout na vavřínech, a tak se pět let po představení prvního GW objevuje inovovaná verze. Motorka se stala neuvěřitelně oblíbenou v USA a standardem se stalo dovybavovat ji cestovním plexi a zavazadly. Proto se v roce ´80 objevuje první kapotovaná verze a GW Interstate je tak prvním korábem Gold Wing, jak ho známe dnes. Spolu s ním byla na trhu nadále nahá verze. Obě dostaly ve zmiňovaném roce motor s větším objemem 1086 cm3, který přinesl nárůst výkonu (81 koní), ale především točivého momentu (88 Nm).

 

1984O další čtyři později dochází ke dvěma zásadním změnám. V nabídce už zůstává pouze kapotovaná verze.

Motor je nadále čtyřválcový, ale opět nabírá další kubíky objemu (1181 cm3) a s tím sílu. Výkon se vyšplhal na 94 koní.

 

1988Konec devadesátých let byl u Gold Wingu ve znamení šestiválce. Ten se objevil poprvé v roce 1988, a to s objemem 1520 cm3. A rázem jsme na 100 koních výkonu a hlavně 150 Nm točivého momentu. Kapoty jsou opět o kus větší. Objevují se luxusní záležitosti, jako je zpátečka a integrovaný brzdový systém.

 

2001Základ dnešního GW se objevil v roce 2001. Šestiválcový boxer s objemem 1832 cm3 uměl 119 koní a 167 Nm. Kapoty zásadně změnily vzhled, hrany jsou pryč, aby je nahradily oblé tvary.

Ve výbavě nechybí ABS, tempomat ani elektrické vstřikování paliva. Maximum luxusu.


 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here