V-Strom je podivuhodný stvoření. Nemává rukama nad hlavou a zběsile nekřičí: „Koukněte se na mě. To jsem já. Já!“ Nepotřebuje 150 koní ani tunu chytré elektroniky, a přesto se dá říct, že je to jedna z nejúspěšnějších motorek, jakou Suzuki za poslední dekádu postavila. Za dobu, co jezdí po světě, se toho zase tak moc nezměnilo. To jenom ukazuje na fakt, jak chytrý koncept to od počátku byl.

Často se totiž stává, že úplně nová motorka je po nějakých dvou letech kompletně přestavěná na něco úplně jiného, než měla ze základu být. Ne tak V-Strom. Samozřejmě, čas od času dostane lehký facelift, ale ten prapůvodní základ je stále stejný. Přesvědčili jsme se o tom na vlastní kůži, protože jsme k novince přizvali i starší model, kterému je už víc než deset let. O tom ale až za chvíli.

 

 

Naše testovací verze nese označení XT, což znamená, že má oproti sérii pár praktických a několik estetických vychytávek. Nic extra vyšperkovanýho, ale i přesto, že je mechanicky identická se standardem, je tohle verze, kterou byste měli chtít. Má kryt motoru, ochranné blastery na řídítkách a hlavně drátěná kola. Ty jsou navíc vyvedená ve zlaté barvě a asi se shodneme, že lepší barva na ráfky neexistuje a nikdy existovat nebude.

Motorku to rozsvítilo a opticky zlehčilo, což je jednoduše fajn. Jednu vadu to ale má – tyhle kola můžete mít pouze ke žlutému laku, a to je škoda. Černá motorka se zlatými ráfky by vypadala šťavnatě. Fajn jsou i budíky s klasickým ručičkovým otáčkoměrem, to beru! Co je teda ta kouzelná formule? Proč V-Strom tak dobře funguje a lidé ho pořád chtějí?

 

Easy like Sunday morning

Motor je klíč ke všemu. Véčkový dvouválec, který dává 71 koní, vám asi při hloubání v technických specifikacích nezapálí kalhoty vzrušením, ale to on ani nechce. Tady jde hlavně o použitelnost a využitelnost všeho, co nabízí. Je mu totiž úplně jedno, jestli ho držíte pod krkem těsně přes omezovačem na jedenácti tisících, nebo se necháte líně vytahovat z pomalých vracáků na trojku.

Tohle je stroj pro někoho, kdo má rozum a nepotřebuje v každé vteřině závodit. Motor si nechá líbit prakticky cokoliv, nikdy neprotestuje ani vás neplácne přes ruku, když se někde zapomenete se zařazením.

 

Vibrace jsou potlačeny na minimum a ucítíte je kolem sedmi tisíc otáček v sedle a řídítkách jenom ve chvíli, kdy se na to budete vyloženě soustředit. Líbí se mi přístup, jakým se Suzuki vydala. Nešlo jim o to, postavit ten nejsilnější dvouválec na trhu, ale spíš o to, abyste si mohli každou chvíli maximálně užít bez strachu o život. Systém easy-start zajistí, že stačí zmáčknout tlačítko a startér bude automaticky točit motorem, dokud nechytne, a asistence lehkého zvýšení otáček při rozjezdu se bude hodit nováčkům, kteří si budou na motorku teprve zvykat.

Maličkosti, ale je fajn vědět, že se někdo stará. Motor kvůli splnění normy Euro 4 má šedesát nových komponentů a výsledkem je nepatrné zvýšení točivého momentu i výkonu, i když upřímně dva koně navíc asi těžko poznáte. Čeho si ale určitě všimnete, je menší spotřeba benzinu. V klidu se vejdete do pěti litrů, a to rozhodně nebudete v provozu za mobilní šikanu. Mám rád, když můžu motorku využívat naplno, a to V-Strom umožňuje. Držet nadoraz, super pocit!

 

Kam s ním?

Je to motorka, na které se budete okamžitě cítit dobře. Je jedno, že přední vidlice se nedají nastavit a zadek můžete přitáhnout jen na předpětí pružiny, ale Suzuki odvedla na podvozku dobrou práci, takže kvalita jízdy a celkového komfortu je prvotřídní.

Dobře, když budete hodně tlačit, předek se při brzdění potopí a zadní péro se dokáže přikrčit, ale tohle doopravdy není sportovní motorka. Díky celkově měkčímu setupu jdou do řídítek čitelné informace a v každé chvíli tak přesně víte, kde leží limit gum. Rejdy mají správnou šířku, takže se cítíte v převaze a v kombinaci se stupačkami to dává velmi příjemnou jezdeckou pozici.

Zatáčky můžete atakovat v opravdu kurážných rychlostech a vyloženě hbitá je motorka v překlápěčkách. Neperete se s hmotností, nic nepřemáháte. Geometrie a celkové vyvážení je prvotřídní. I proto na V-Stromech jezdí tolik holek nebo nováčků, kterým ta motorka prostě vyhoví a dokáže jim pomoct. Co mě štvalo, byly turbulence, které mi mrskaly hlavou při dálničních rychlostech kolem 140 km/h.

 

 

Měřím 172 cm a pravděpodobně jsem se trefil přesně do míst, kdy mě aerodynamika „vcucávala“ směřem k plexi, a proto mi to škubalo hlavou. Větší piloti si na nic takového nestěžovali.

Jakkoliv se díky drátěným kolům V-Strom tváří, že by mohl i do terénu, zůstaňte raději na silnici. Polňačku nebo louku zvládne v pohodě, ale na těžší off-road to nebude. Potřeboval by lepší obutí a jinou ergonomii, která by preferovala jízdu ve stupačkách. A pak je tady kontrola trakce, která má několik stupňů a v terénu zasahuje tak prudce, až jsem měl pocit, že motorka chcípne. Naštěstí jde vypnout a, bože díky, nastavení si pamatuje i při vypnutí klíčku. Kdo tohle u Suzuki na poradě prosadil, má u mě flašku!

 

Sem s ním

V-Strom 650 je solidní motorka. Pevná, dobře postavená a spolehlivá. Má výborný motor a podvozek, který si poradí se vším, co mu předhodíte. Naprosto chápu, proč se z něj za ty roky stal takový kult a majitelé na něj nedají dopustit. Pro adrenalinové feťáky mu bude chybět trochu větší jiskra, ale většině naprosto dokonale vyhoví. Je to chytrá motorka pro rozumné lidi.

 


 

POHLED ZVENČÍ No. I – Ojetina

V den testu jsme zároveň vyzkoušeli i deset let starého V-Stroma, abychom měli to správné srovnání. Je vždycky zajímavé sledovat, jak se motorka v čase změnila. Při testovací jízdě nás ale překvapilo nejvíc, jak byla letitá šestpade stále čiperná, přívětivá a plná života. Motory si jsou v projevu i přes rozdíl jedné dekády hodně podobné a všechno dobré, co řekl o pohonném agregátu Carlos v testu novinky, platí i zde. Deset let na motoru nebylo vlastně vůbec znát, převodovka klapala tiše, odezva za plynem souvislá, motorka necuká.

Co bylo jiné, byl podvozek. U tohoto typu motorek musíte počítat s tím, že většinou jezdí delší štreky ve dvou a s nákladem, což znamená, že se pérování časem unaví. A stará motorka byla tedy ve srovnání s novou trochu měkčí, v některých reakcích by se až dalo říct, že „vydechlá“. Samozřejmě, to se dá servisem napravit, my to zmiňujeme jen z toho důvodu, jaký na vás V-Strom zřejmě čeká jako ojetina. Nová je taky pocitově užší a má malinko tužší sedlo, což je pro cestování praktické, protože se tak rychle neprosedí. A ještě jedna taková drobnost: Hodně se na fórech řeší to, že V-Strom dostal v roce 2007 dvě svíčky na válec a jak se tahle věc na stroji projevila. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že jízdně asi nemáte šanci nic poznat – dvě svíčky znamenají víc pro úlitbu normě Euro 3 a lepším emisním hodnotám

A to je možná to vůbec nejlepší zjištění pro všechny fandy V-Stroma – že ať sednete na jakoukoli evoluci, pořád na vás čeká poctivá, živá a dobře zvladatelná motorka. Kompromis v super ceně s chutí si hrát i pořádně cestovat!

 

POHLED ZVENČÍ No. II – Lidé okolo V-Stroma

Na mostecké V-Strom Academy mi došla jedna hodně zajímavá věc. Koukal jsem se na všechny ty přítomné chlápky a došlo mi, že nejen motorka jako taková, ale i její majitelé jsou samostatný vývojový druh. Žádná extravagance, předvádění se, frajerství – nic takového mezi těmito lidmi nenajdete. Většinou jsou velice praktičtí, dokážou si navzájem poradit, spousta vychytávek ulehčujících život byla i na jejich motorkách. Žijí s V-Stromem proto, že je to zkrátka správná volba. I samotné vyučování na jednotlivých stanovištích bylo o něco jiné než na podobných motoškolách. Tady byl cítit zájem, zároveň i pokora. Prošedivělý chlápkové od rodin, většinou v cestovním kompletu, mnozí už s bříškem – ale očka jim svítily neuvěřitelně. Opravdu první akce v mým motoživotě, na který jsem nepotkal ani jednoho mistra světa (teda, kromě našeho GASe). A za to majitelům V-Stromů neobyčejně tleskám!!!

 

Kup si ji, když…

  • chceš mít všechno v jednom,
  • jezdíš všechno,
  • chceš, aby ti zbylo pár korun i na jiný věci .

Nekupuj si ji, když…

  • chceš prostě jen machrovat.

 


 

Technické údaje – 2017 Suzuki V-Strom 650 XT

Motor
Typ:  čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec do V (90°), DOHC
Objem: 645 cm3
Max. výkon: 70,6 koně @ 8800 ot./min.
Točivý moment: 62 Nm @ 6500 ot./min.
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Rám:   ocelový
Přední odpružení: teleskopická vidlice, vinutá pružina,
Zadní odpružení: kyvná vidlice
Pneu přední: 110/80 R19
Pneu zadní:  150/70 R17

Rozměry
Rozvor:  1560 mm
Výška sedla: 835 mm
Objem nádrže:  20 l
Pohot. hmotnost:  216 kg

 

4 KOMENTÁŘE

  1. Tento rok jsem ji testoval a udělala na mě velký dojem, všechno na ty motorce mi sedělo, kdybych hlavně cestoval, beru hned.

  2. Nevím jak na starém, ale na novém Stromku svítí CHECK třeba, když vypneš motor “chcípákem”, mebi když nemáš sklopený stojan a podobně…

  3. Díky za hezké srovnání. Na fotce přístrojovek je vidět, že stará má červenou od 10,5 tis a nová od 10tis.otáček. Jen pro zajímavost o motoru. A fotka staré ukazuje taky úsměvných 40 tis. km po 10 letech, svítící CHECK, kontrolku výměny oleje a vařící vodu v chladiči 🙂

    • Pro Tomáše, kontrolka svítí při zapnutí klíčku vždy, ukazatel teploty také v plném a 40 k najetých…proč ne, mám ročník 2008 a mám najeto 45 k . ….Něco dalšího tam máš?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno