Nikdy bych neřekl, že mě to tak vezme. Nechtěl jsem si připustit, že bych se mohl zamilovat do motorky, na kterou mám ještě 15 let čas. Víte, nemám moc v lásce tuhle retro fasádu, kvůli které se teď můžou všichni přerazit. Jsou stroje, které se snaží až moc, a přijde mi, že z toho ve finále vzniká zbytečná křeč.

Navíc jako každá módní vlna to za pár roků odezní. Zkrátka mnohý ty motorky si hrajou na něco, čím nejsou a nikdy nebudou, a to mi nevoní. Mám radši mašiny opravdivý – poctivý, promyšlený a naprosto dokonale fungující. A když už si budeme hrát na minulost, tak bych to prosil bez kroucení podvozku, potopených vidlic a olejových skvrn na podlaze v garáži. Tohle všechno Thruxton ale umí splnit a přihazuje k tomu ještě další hrozně důležitý atribut – rychlost! A mně se pomalinku začínají v mozku míchat hodnoty.

Památka dob minulých?

Nechte si ten sentiment, o tomhle Triumph není. To, že se jmenuje po slavném závoďáku ze šedesátých let, ještě neznamená, že se bude snažit zprostředkovat stejné pocity. A není to ani jednoduchý roadster, který ve fabrice nastrojili do obleku, jejž nosil váš táta do tanečních. Z mého pohledu je to dokonalý mix staré poctivé školy spojené s moderní dynamikou motorky 21. století. Ani od jednoho tam toho není zbytečně moc, spíš tak akorát, aby to dávalo dokonalý smysl.

A když se na něj už dlouhé minuty koukám na benzínce v Dymokurech, slunce mi pálí do zad a pozvolna ohřívá asfalt po chladné noci, je mi dobře. Je mi dobře z pocitu, že někdo dokázal postavit motorku, která dokáže vzít za srdce i fanatického milovníka absurdních rychlostí, smyků a všeobecného chuligánství za řídítky. Jak se to mohlo stát?

Všechno je o pocitech

Nemusíte mít strach, Thruxton R není zběsile rychlá motorka. Ani nemůže být. Fanoušci téhle třídy chtějí surový, jednoduchý, dostatečně silný a hlavně použitelný motor. Navíc musí být vyladěný, pružný a bezúdržbový. Těch 70 koní, který měl osmistovkový dvouválec z roku 2004, kdy Triumph poprvé začal koketovat s názvem Thruxton, je dávno zapomenuto. Tohle není jenom jiná liga, to je fakticky úplně jinej sport. Nový řadový dvouválec má teď 1200 kubíků a dlouhý zdvih, který dodává hutný točák, ale díky promyšleným detailům dokáže zabrnkat na tu správnou strunu historie.

Nenechte se zmást žebry na válcích nebo tím, co vypadá jako karburátor. Je to moderní, vodou chlazený motor se vstřikováním. Tyhle detaily a promyšlenost posílají motorku do zcela jiných výšek. Stejně jako nádherné ručičkové budíky nebo vrchní brýle. Jenže pak sklouznete očima níž a uvidíte radiální třmeny Brembo, vidlice Showa BPF nebo dvojici sice základních, ale zlatých tlumičů od Öhlins. V tomhle okamžiku není možný nebýt vzrušený. Jaký to tedy doopravdy je?

Skutečná věc

Tahle motorka je všechno, co jsem si kdy přál. Skvěle ovladatelná, tak akorát rychlá a hlavně zábavná věc. Vypněte elektroniku a ona bude vesele jezdit po zadním nebo dělat dlouhé smyky celý den. Druhá jako tahle podle mě jednoduše neexistuje. Díky lehké klice se volně roztáčí a naléhavé dunění dvouválce znamená, že ho budete ždímat. Pořád a všude. V tom je jeho kouzlo. Dokáže vtáhnout do děje a ujistí vás, že skutečně žijete.

Rychlosti je tady dost, ale ne zbytečně moc, abyste se museli v každé vteřině kontrolovat, jako to musíte dělat na moderních supernaháčích. Není to urážlivá rychlost, jakou dostanete na ostré nahaté motorce. Dvanáctistovka zrychluje tvrdě, zabírá a silně táhne, ale okolo 140 km/h je zcela přirozená a nemám pocit, že ji trápím. Tempo na ní je ostré, ale méně řidičák ohrožující, než by se vám mohlo zdát.

Použitelnost na reálné silnici a v dnešním reálném světě je mimořádná. Mám pocit, že ho dokážu využít naplno, a to je k nezaplacení. Může za to naladění podvozku a celková geometrie. Ta motorka jednoduše poslouchá.

Neperu se s ní, nepřemáhám ji do zatáček. Nenechte se zmást, není to lehká motorka. Působí masitě a na běžné silnici je pohodlná a poddajná, ale ta váha je při opravdu ostré jízdě znát. Zadní tlumiče si občas neví rady, ale to už se bavíme o rychlosti za hranicí zdravého rozumu. Tady jde o ten krystalicky čistý zážitek, o tu blízkost k silnici díky nízkým řídítkům a pocitu, že řídíte něco doopravdy speciálního. Což je nepopiratelná pravda.

Okruhovka na 100 %

Neklepejte si na čelo. Triumph si o okruh přímo říká. Lepivé Pirellky, Bremba a tlumiče Öhlins – co jinýho byste s ním chtěli dělat? Je to motorka, která patří do rychlé skupiny okruhového dne, tím si jsem naprosto jistý. Bradu mám zabořenou do nádrže s krásnou stříbrnou páskou a držím plyn nadoraz. Čekám, kdy mě přelítne ta eRjenička, kterou jsem vysmrděl na překlápěčce před cílovkou v Brně.

Ručička tachometru ukazuje něco přes dvě stě a míjím konec pitlane. Periferně vidím její přední kolo, ale zase zmizí, protože musí jít tvrdě na brzdy. A já ne. Já to můžu ještě sekundu v klidu držet úplně do plných.

Brzdím o hodně dýl, než bych si to kdy dovolil na sportovní kapotované motorce. Je to úžasnej pocit, mít koleno na zemi, hlavu skrčenou a jenom o pár centimetrů lízat obrubníky na vnitřku. Jsem tak blízko země, že pocit z rychlosti je několikrát znásobený. To je prostě boží! V zatáčkách jede stejně rychle jako plnokrevný superbike, to vám dám písemně. Jasně, na rovinkách nemá dost síly, ale o to víc si vychutnávám předjíždění na brzdách. Abyste z Thruxtona udělali skutečného okruhového démona, stačí drobná úprava na podvozku.

Několik kliků na kompresi vzadu pro lepší kontrolu a o kousek tvrdší předpětí zostří řízení a… hotovo. Víc není potřeba. Teda vlastně jo – vypnout ABS a kontrolu trakce. Nechcete se přece připravit o parádní oslavné wheelie na výjezdu do kopce na trojáka. Šasi je 100% stabilní, pevné a podpora od odpružení na jedničku. Fakticky dokonalá okruhová stíhačka. Mimořádná, fascinující a jedinečná. Jedna z milionu.

 

Verdikt *****

Motorka, která vás dokáže posunout časem s takovým stylem a jistotou, že se vám nebude chtít zpátky. Tahle se fakticky povedla!

 

Standard, nebo R

* Rozdílů je víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Největší spočívá pochopitelně v podvozku.
*Zatímco eRko se chlubí krásnými zlatými vidlemi s vnitřky Showa BPF a zadními tlumiči Öhlins, standard se musí spokojit s nenastavitelným předkem a jenom konvenčními tlumiči vzadu.
*Na R také najdete radiální brzdiče Brembo, standard brzdí jen základní dvoupístky Nissin.
*Jděte dál a poznáte, že základ jezdí na cestovnějších gumách Pirelli Angel GT, zatímco eRko má sportovní RossoCorsa.
* R má také zadní kryt sedla, leštěné vrchní brýle a ocelový pásek přes nádrž. Je tady i lehce pozměněná geometrie a o 5 mm vyšší sedlo.
*Ve zkratce – chtějte verzi R!

 

Technická data – 2017 TriumphThruxton R

Motor: vodou chlazený řadový dvouválec, 4T, SOHC
Objem: 1200 cm3
Vrtání × zdvih: 97,6 × 80 mm
Max. výkon: 97 koní @ 6750 ot./min.
Max. točivý moment: 112 Nm @ 4950 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod:řetěz

Rám: trubkový ocelový
Přední odpružení: USD vidlice Showa, 43 mm, 120 mm zdvih
Zadní odpružení:  nastavitelné Öhlins, 120 mm zdvih
Přední brzda: 2× 310mm disk, 4pístkové třmeny, ABS
Zadní brzda:  220mm disk, 2pístek, ABS
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní:  160/60-17

Rozvor:  1415 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem nádrže: 14,5 l
Suchá hmotnost: 203 kg

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here