Má-li motorka něco vypovídat o svém majiteli, pak nová FJR1300 říká jasně: „Patřím člověku, který má rád klasický motorky a má v hlavě sakra srovnaný svý hodnoty

Je strašně fajn, když se při své práci dokážeme s testovanou motorkou ztotožnit, když nám zaměřením pásne a my ucítíme sounáležitost „krevní skupiny“. Celý test se pak píše bezesporu snáz a vlastně i rychleji. Proto budeme dnes hovořit o velkém nadání k pohodlnému cestování, o nekonečných hodinách strávených v sedle, jakož i o dodržení klasické formy a o určité míře konzervatismu, se kterou se lidé, jako jsem třeba já, rozhodli ztotožnit.

FJR je představitel klasické motocyklové školy. Turistická motorka už ze své podstaty, přesně z té dynastie pravověrných, na kterých jsem i já kdysi hltal své nejlepší cestovatelské zážitky. A právě proto má u mě Yamaha veliké plus, že to nezabalila, že se rozhodla do své tradiční mašiny zainvestovat a neustoupit. A přitom asi i samotní japonští inženýři musí moc dobře tušit, že posílají FJR do tuze obtížné bitvy – polykačů kilometrů jsou sic zástupy – ale, bohužel, nechávají v poslední době až příliš snadno okouzlit dominantními cestovními endury.

Může tedy být dnes již klasické FJR moderním allrouadům alternativou? Čím dokáže oslovit? Podle mě to bude právě touto klasickou koncepcí. Je pořád oním kusem opravdového železa, klasikou pro velké cestování po evropských silnicích. Ideálním společníkem pro akci, kterou jsme si obvykle navykli nazývat termínem – dovolená.

Nehrajeme se tady o žádné vytřeštěnce, pobrky a spřízněnce módních vlnění. Ne, tady je to nastaveno jinak, u takovéhoto cesťáku poskočí srdíčko jezdcům vyklidněným, mužům nadšeným rozvážným, kteří od své velké motorky vyžadují jasný styl, mohutnou sílu a nezáludnost podpořenou nekonečnou dávku neskrývaného pohodlí. Tomu odpovídá už i první dojem. Velké plochy racionálně navržených kapot, decentní vínové lakování a absolutně čisté zpracování. Radost s ní překročit jakoukoli hranici…

 

Yamaha FJR1300A

FJR – První kilometry

Je velká, to je pocit s pořadovým číslem 1. Dostavuje se hned po prvním nasednutí. Ano, i když je sedlo nastavitelné, a já ho mám v té nejnižší pozici, pořád sedím poměrně vysoko, nohy pohodlně roztažené a posaz na masivním pevném sedle víc než příjemný. Jeden z prvních (a velkých) rozdílů od cestovních endur, tam sedíte uvnitř stroje „zastrčení“, tady je to o pocitu ze skutečné motorky.

Pokud máte za sebou nějaké větší moto-cestování, pak jistě víte, že při takových cestách se vám motorka na dlouhou řadu dní stane partnerem a vy se s ní musíte dokonale sžít – i drobnost totiž může po dlouhé šňůře strávené v sedle pěkně lézt na nervy. Proto, jak najíždím první kilometry, musím si hlavně všímat komfortu a pohodlí.

Ruce jsou na řídítkách logicky zapřeny, necítíte žádný tlak ani odpor – ano, tohle bude dobré, tady si umím představit 1000 km za den (i víc). To samé sedlo, to je lehce tvrdší, ale zkušení piloti vám potvrdí, že to je správná volba, protože taková sedačka se po deseti hodinách v kuse neprosedí a zadnice tedy nebolí ani nepálí.

Yamaha FJR1300AYamaha FJR1300A

Chytré je i to, že sedlo je dělené, tudíž se je za co zapřít a spolujezdec nesjíždí pilotovi na záda. Oba mají navíc k dispozici velké pogumované stupačky, které uchrání nohy před drobnou zpětnou vazbou přirozených vibrací stroje. O koeficient spokojenosti je z tohoto pohledu postaráno vážně stoprocentně.

Další praktická drobnost. Vlevo za přední maskou je přihrádka, kterou lze otevřít pouze s docvaknutým klíčkem v zapalování. K čemu je to dobré? Opět se rozpomeňme na všechny své cesty a přijdete nám to hned. Není nic otravnějšího, než hledat několikrát za den v bagáži doklady a peněženku u každé benzínky. Tady je budete mít pořád po ruce (v suchu) a navíc, na nezbytně nutnou dobu, pokud si například budete potřebovat odskočit, zůstanou i zamčené!

Yamaha FJR1300A

FJR – Co budete používat

Jasná volba pro cestovatele je přední elektronicky polohovatelné plexi. Yamaha u nového modelu FJR vyslyšela přání svých zákazníků a upravila jej tak, aby po vytažení klíčku nezajíždělo zpět do výchozí polohy: Vy jej tedy nebudete muset znovu a znovu po každém nastartování nastavovata a to je praktické a ušetří to čas.

Potěšila je i páčka s jednoduchým označením Hard-Soft, kterou konstruktéři umístili pod sedačku a která jednoduchým přecvaknutím (i se sedla) mění tuhost předpětí pružení. Opět, kdo má za sebou nějaký ten pořádný vandr v sedle mašiny, tak přesně ví, o čem hovořím. Uznejte se sami, kolikrát jste za ty obligátní dva týdny zcela změnili rozložení váhy motorky – jednou necháte přítelkyni se slunit na pláži, další den necháte na hotelu kufry, třetí den naopak uděláte přesun s plnou náloží. Pokaždé se ta motorka bude chovat jinak a vy máte nyní možnosti si tímto jednoduchým „klikem“ docela solidně pomoci.

S tématem střídání zátěže na cestách jsou spjaty i polohovatelné světlomety, jejichž ovládání (každého zvlášť) najdete pod přístroji palubní desky. Změny dosáhnete manuálně a dál nehrozí, že byste někoho zbytečně oslňovali (když se na zádi váha navýší) nebo naopak, že byste se na cestu neviděli, když by byly světlomety až příliš sklopené. V souvislosti s novým modelem FJR ještě zmiňme nové umístění a tvar předních blinkrů. Veškeré světelné vybavení tohoto mega-cesťáku navíc spoluvyužívá i moderní LED-technologie.

Yamaha FJR1300A

FJR – Reálně z cesty

A jaká je tahle FJR (nová pro sezonu 2013) jako motorka? Při testu každého modelu je tou nejotravnější procedurou focení. A čím je stroj větší a těžší, tím méně se na něj těšíme. Jde tady o to, že musíte motorku na úzké silnici (v obci, mezi poli nebo někde v lese) snad padesátkrát v krátkém časovém úseku otočit, a to už vás sakra něco poví, o její ovladatelnosti. V tomto ohledu je pro mě FJR fakt docela překvapením, čekal jsem otáčení „s kredencí“, ale ve skutečnosti je hodně váhy na spodku motorky, takže je dobře pro takovéto operace vyvážená a rozhodně jsme se spolu nijak neprali. Rejd stačí přesně na to, aby se na klasické silnici 2 třídy otočila o 180 stupňů. V pohodě jsme se vytočili i na malém parkovišti.

K motoru toho moc říkat asi nemusíme, tady je hodně dáno už z jeho podstaty. Velký řadový čtyřválec o objemu 1298 cm3 a výkonu 145 koní – to musí být přeci jasné každému, jak to pojede. Už od těch nejnižších otáček vás motor tlačí dopředu jako masivní turbína, po celou dobu je nástup masivní, silní a lineární. Přesně tak, jak to má u cesťáku podobného ražení být, kdykoli zatáhnete za plyn, je tam rezerva a vy se vyhrabete z každé situace bez ztráty kytičky.

Oslňovat ty z vás, kteří budete o téhle motorce případně uvažovat, nějakými ciframi – že třeba z klidu na stovku to dá za 3,5 vteřiny – mi přijde trochu zbytečné, takže uvedu údaj jiný, který se (podle mé vlastní zkušenosti) bude na dlouhých cestách hodit daleko víc. U modelu 2013 udělala Yamaha na FJR1300 několik úprav na motoru, a ty mají ve výsledku za úkol co nejlepší odvod tepla. Jistě tušíte, kam tím mířím, to bude mít blahý vliv na komfort cesty a rozhodně můžeme u motoru hovořit o větší výdrži a životnosti.

A když už se takhle společně dálkoplazíme, zapomenout nesmíme ani na tempomat. Ten má ovládání na levém řídítku a pracuje tak, že v rozsahu 3. až 5. kvaltu (ano, čtete dobře, FJR i nadále bohatě postačí převodovka s pěti rychlostmi) můžete v rychlostech 50 km/h až 180 km/h jednoduchou kolíbkou nastavit a využívat jeho služby.

Yamaha FJR1300A

Elektronika

Mám takový dojem, že už pomalu jdeme do finále. Co se týče náklonů a zatáčení ve standardních rychlostech, je to pořád ta stará dobrá FJR, takže tady se nebudete limitovat ničím, snad až tím, když vám pod nohou zajiskří stupačka. A to je, přiznejme si, i na takové dlouhé cestě příjemné povyražení.

Pro vyšší bezpečnost je nachystána kontrola trakce, která zabrání prokluzu zadního kola (nesetkat se na dovolené s deštěm je prakticky nemožné), u tak velkého stoje je brzdové ABS vlastně nezbytností. Pro úplný komfort máte nyní k dispozici i dvě palivové mapy, sportovní a turistickou, kterou můžete volit jednoduchým přepnutím menu.

A ještě jedna drobnost, na novém moderním displeji se vám při klidné jízdě objeví ikona ECO, což značí, že jedete úsporně. Nádrž je 25 litrová, motorka umí jet i za 5,5 litrů na sto, takže si to spočítejte – teoretická dojezdová vzdálenost může být až 450 kilometrová.

 Yamaha FJR1300A

VERDIKT

Když se řekne FJR, vybaví se mi jedno podmračené mlhavé ráno ve městečku Lech nedaleko Tyrolska. Nádherné alpské středisko s neuvěřitelně dobrými silnicemi. Stáli jsme tam tehdy ráno na parkovišti a koukali do obrovského údolí, bylo doslova natřískané motorkami. A každé třetí bylo FJRka.

Od té doby vím, že jak moc je tahle motorka mezi silničními cestovateli oblíbená, a že právě vyzrálejší jezdci jsou ochotni snadno uznat její hodnoty. A tak k ní také přistupuju. Výborná klasika se skvělou rychlostí i skvělým ovládáním, maximální motorka s pohodlím na hranici hodnocení 1A. Pokud jste stejné „krevní skupiny“ jako já, pochopíte, co vám to tady povídám…

 Yamaha FJR1300A


FJR – Co v ní tiká

* Motor: řadový čtyřválec o objemu 1 298 cm3 s hladkým chodem, výkonem 145 koní a technologií YCC-T

* Rám: vychází ze sportovní filozofie značky. Litý hliníkový odlitek dává 280 kg vážící motorce jistotu a švih.

* Kapoty: nový aerodynamický tvar, přední plexi se dá elektricky ovládat a nesjíždí po vytažení klíčku. LED polohové komponenty najdete ve světlech, nová je koncepce ukazatelů směru.

* Sedlo: Je prostorné, dvoudílné a jeho velikost se dá nastavit velice lehce manuálně pomocí podložek (stejné jako například u Super Ténéré)

* Nádrž: pojme 25 litrů benzínu, teoretický dojez má tedy tato motorka až 450 km!

* Zadní pružení: pod sedlem je páčka Hard-Soft. Dovoluje snadno přestavit tvrdost tlumení pro jízdu v jednom nebo ve dvou

* Řídítka: v základní nabídce jsou vyhřívaná. Intenzitu tepla, stejně jako další funkce nastavujete pomocí jednoduchého menu na hlavním displeji. V základu je praktická 12V zásuvka!

* Pohon: převod díly na zadní kolo je prováděn čistě kardanem. Převodovka zůstala u FJR pětistupňová

* Elektronika: k dispozici je kontrola trakce, ABS a dvě palivové mapy. Nejen mega-cestovatele pak uvítají snadno ovladatelný tempomat.

Yamaha FJR1300A


+ nejslavnější FJR scénka všech dob 🙂

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here