Malý Tracer je třetí motorka, která je postavená okolo brilantního řadového dvouválce s objemem 689 cm3. První byla MT-07 představená v roce 2014 a na začátku letošního roku pak přišla XSR700, která chce hrát na retro strunky, aniž by se vzdala zábavnosti.

A teď je tady cestovní fun-bike, který s nimi sdílí většinu komponentů, ale drobné úpravy na kapotáži, posezu a geometrie znamenají, že máme před sebou tři rozdílné motorky. Je to chytrý přístup. Chytrý a taky mimořádně účinný za honbou po co nejlepší ceně. MT a XSR se ukázaly jako fantastické motorky, které se prodávají za velice lákavé peníze, stejně jako větší a silnější klony MT-09 s řadovým tříválcem.

 

Zábava na entou

I malý Tracer se stal obětí bruselským objímačů stromů, takže Yamaha ho musela upravit ke splňování Euro čtyřky (jiné nasávání vzduchu a změny ve výfuku), ale není třeba smutnit – to dobré zůstalo. Pořád je tady víc než dostatečných 75 koní, a pokud se teď chcete ušklíbnout, že je to na cestovní motorku směsně málo, tak vás musíme opravit.

Není to málo, je to přesně akorát na bohovskou zábavu bez nikdy nekončící obavy o řidičák nebo holý život. Jako zcela upřímně, víc v životě nikdy nebudete potřebovat, to je nutné si statečně přiznat. A tyhle koně jsou mimořádně povedený. Už od nízkých otáček je tady krásně progresivní tah a nepovolí až k červenému poli. Tracer se za točkami doslova honí – s radostí se žene k omezovači, a to vás bude bavit. Má v sobě jednoduše rošťáka, mladýho kluka, co se otočí za každou sukní.

Do celé motorky se přenáší velice příjemné vibrace, které dávají jízdě šťávu. Vibrace je možná špatný slovo, je to spíš takový vzdálený chvění. V každé chvíli víte, co motor dělá a co potřebuje. Vůbec to neotravuje a dvouválec je mimořádně ohleduplný k pohodlí posádky, dokonce i v dálničních rychlostech, které mu vůbec nevadí. Klidně tam kopněte šestku a nechte se vozit na vlně točivého momentu. Jenže o tom Tracer není. Chce, abyste ho řídili, a umí to dát najevo.

 

Zatáčka? Já chci víc zatáček!

Je sladká. Tak bych popsal ovladatelnost Tracera. Tlumiče jsou pořád nenastavitelné a stejné jako na MT-07, jenže mají kvůli o 14 kg vyšší hmotnosti (ta přední kapota něco váží) jiné nastavení útlumu.

Zadní odpružení podporuje o 50 mm delší kyvka, která je slitinová, a ne ocelová, a nový je i zadní tlumič, jenž dává motorce lepší podporu – to je cítit okamžitě. Dokonce i zdvih je o 12 mm vyšší, to kvůli zatížení kufry nebo častější jízdě ve dvou. Drobné změny, řeknete si možná, ale věřte nám, že je to sakra znát.

MT-07 znám velmi dobře a Tracer mi okamžitě přišel mnohem jistější, klidnější a víc pohodový. Není to takový janek, i když pocit mimořádně lehké přehazovačky tady zůstal, a to je dobře! Vždyť váží jen 196 kilo, což je asi o padesát míň, než mají ti „velcí hráči“.

A víte co? Právě proto je lepší. Nepřemáháte žádnou hmotnost, neperete se s velikostí, hrajete si s ní jako s padesátikilovou holčinou. Žádný odpor, v ničem, jestli mi rozumíte. Je doslova delikátní, agilní, hbitá, a přesto obdivuhodně jistá v tom, co dělá. A ty nové Micheliny Pilot Road 4 jsou taky super. Po týdnu ježdění (a téměř 2000 kilometrů) jsme urazili oba hlásiče náklonu a předjeli venkem tolik motorek, že jsem to už přestal počítat…

 

Pohodlí? Je ho dost

Tam, kde velká cestovní endura můžou kvůli své zavalitosti působit až zastrašujícím dojmem, Tracer naprosto exceluje. Má úplně jinou ergonomii než malá 07 a díky kapotáži působí dospěleji. Stupačky jsou ve stejné pozici, ale vyšší podsedlák zvednul sedlo o 35 mm, což přispělo k většímu prostoru pro nohy.

A pak jsou tady nová řídítka, konečně se správnou šířkou, a to celé dohromady dává výbornou jezdeckou pozici, která je pohodlná, ale podvědomě vyzývá k útočnější jízdě. Nenutí, ale mrká na vás, že to tak má ráda. Manuálně nastavitelný štítek je fajn pro vyšší postavy, já jsem ho ale nechal úplně dole a s náporem větru nijak zásadně nebojoval. Malé blastery na konci řídítek jsou spíš designovka, než aby měly nějakou zásadní funkci. Na to jsou zkrátka moc malé.

Ale nová kapota je pěkná a mám z ní pocit, jako kdyby byl Tracer malá MT-07 oblečená v bikinách. Ta hluboká červená barva je fešná. Chválíme hrazdičku na rejdech, kam se dá v pohodě přidělat navigace nebo telefon a nepotřebujete řešit žádný složitý držák. Sice drobnost, ale může se hodit. Na digitální budíky jsme si už stačili zvyknout a nechybí jim nic, co byste od cestovnější motorky právem požadovali.

 

Dokonalost? To zase ne

Zatracený ABS! Ani tady nejde vypnout, pokud si ovšem nepomůžeme krátkým protočením zadního kola, čímž se dá elektronika zblbnout do chvíle, než vypnete klíček. Vím, že pro 90 % zákazníků to není nic, co jim bude vadit, ale když Tracer je tak hravý, že o občasné sklouznutí nebo vyhoupnutí na předek přímo žadoní. Proč nemůžeme mít možnost volby, to fakticky nechápu, ale jiný to nebude.

Jakkoliv jsou brzdy dostatečně silné a citlivé, větší počáteční zákus by jim neuškodil. Zadní brzda je ale skvěle dávkovatelná, což se hodí v případech, že rádi jezdíte po zadním, nebo ve chvíli, kdy se oblouk začne lehce utahovat a vy motorku potřebujete zpomalit a nasměrovat její čumák víc do vnitřku. A zázraky nečekejte ani od zadního péra. Je sice lepší než na MT-07, ale když budete moc agresivní, dokáže se ozvat.

 

Proč tolik chválíme?

Je to motorka s dobrou náladou, a to podle nás vyváží všechno. Sednete na něj a projedou vámi pocity, jako když uprostřed léta uslyšíte v rádiu oblíbenou písničku, stáhnete okýnko, vystrčíte ven ruku a jednoduše se budete usmívat.

Není pro to žádný důvod, ale stejně to uděláte. Tracer má všechno, co má zábavná motorka mít – mimořádnou hbitost, lehkost, motor s dostatečnou kuráží a rychlostí a celé je to navíc zabaleno do líbivého kabátu. A za dobrou cenu. Yamaha ukazuje zavedeným hráčům, že sportovní cesťák nemusí být nutně velký, zavalitý, gigantický mamut ověšený kilometry kabelů. Tady máte zdvižený prostředníček, jde to i jinak. A líp!

 


 

DRUHÝ POHLED – Jenda a cesta do Piešťan

Bylo to tak naráz. Potřeboval jsem na otočku zajet na závody do Piešťan. Tedy za víkend něco kolem 900 kilometrů v sedle tohoto mazlíka. A to slovo „mazlík“ používám zcela záměrně. Rozhodně to totiž není humpolácká cestovní motorka, tak jak tento pojem současný trh zná. Nesoupeříte s hmotou, neřešíte kinetickou energii pohybující se masy při zastavování či parkování a k usednutí do sedla nepotřebujete stoličku (anebo schůdeček).

Prostě je to v sedle strašně přirozené a decentní, ve spojení s motorem, který se dožaduje otáček a řazení, se dá tvrdit, že je to nadmíru zábavné. Navíc krátký rozvor miluje zatáčky, což známkuji jedničkou s dvojitým podtržením, když projíždím v pátek podvečer nádherně prohřáté Buchláky.

Ale i tady samozřejmě musíme hovořit ve zcela jasných intencích. Pokud pojedete na třítýdenní dovolenou s manželkou, povezete nějaký ty zásoby (a navíc vaše postavy budou nedejbože středoevropského typu), pak počítejte s tím, že se sem zrovna moc pohodně nevejdete. A při takové zátěži bude chybět i výkon – rozhodně si dovedu představit situaci, kdy v plné náloži už kterékoli auto nepředjedete.

A našel se i moment, kdy mi chybělo trochu váhy stroje, kdy jsem malinko znejistěl. To když zapršelo, respektive se spustila průtrž mračen. V té chvíli Tracer maličko znejistěl a bylo cítit, že po silnici malinkatě plave – tedy jsem jízdu přizpůsobil a opravdu raději pečlivě objížděl kaluže.

Takže můj verdikt? Je to super zábavný cesťák pro mladší, pro cesty do okolních zemí, pro všechny z vás, kdo se kromě cestování a poznávání taky jízdou bavíte. Není to dalekonosná těžkotonážní střela, to od ní nečekejte, od toho jsou tu jiné. Je to motorka pro lidi s radostí a rozumem. Což ještě víc uznáte, když se podíváte po ceně. Za pár kaček a umí všechno a ještě k tomu naprosto brilantně. A to je nejvíc, co mě napadá ve spojitosti právě s tímhle Tracerem!

 

 


Konkurence

BMW F 700 GS
Silnější motor s podobnou řadovou koncepcí, ale i přes větší rychlost na Tracera nemá v oblasti zábavy. A ani z hlediska stylu nebo ceny.

Kawasaki Versys 650
Příjemný motor s pohodovým projevem a dostatečnou rychlostí. Je pohodlný, dobře postavený, ale taky o 20 kg těžší a ani zdaleka ne tak veselý.

Suzuki V-Strom 650
Véčkový motor Suzuki nemá takovou páru ani kultivovanost, ale Strom má 20litrovou nádrž, lehce nastavitelné zadní péro a o fous lepší pohodlí.

 

Technické údaje – Yamaha MT-07 Tracer

MOTOR
Typ: kapalinou chlazený řadový dvouválec, 8V, DOHC
Objem: 689 cm³
Vrtání × zdvih:  80,0 × 68,6 mm
Výkon:   74,8 koně @ 9000 ot./min.
Točivý moment:  68 Nm @ 6500 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Plnění: elektronické vstřikování

PODVOZEK
Rám:   ocelové trubky
Přední odpružení:       teleskopická vidlice, 130mm zdvih
Zadní odpružení:        monoshock, 142mm zdvih
Přední brzdy:  2× 282mm disk, 4pístkový třmen
Zadní brzda:   245mm disk, 1pístkový třmen
Pneu přední:   120/70-ZR17
Pneu zadní:     180/55-ZR17

ROZMĚRY
Výška sedla: 835 mm
Rozvor:  1450 mm
Objem nádrže:  17 l
Pohot. hmotnost: 196 kg

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here