Italský Abarth je sice známý jako dvorní úpravce ostrých Fiatů, ovšem s Yamahou má dlouholetou spolupráci, která se zde proměnila v moderního kafáče v limitované edici.

Spolupráce automobilek a výrobců motorek není ničím neobvyklým. Většinou jde o to, že čtyřkoloví dvoukolové koupí, pak se na prezentacích vyfotí kára s novým bikem a padla. Jenže symbióza Yamahy a Abarthu je jiná. Italský výrobce aut (říkejme tomu tak, i když jde spíš o promakaný tuning) začal v roce 2007 sponzorovat Valentina Rossiho, a tak jsme štíra začali pravidelně vídat na mistrově kombinéze.

 

O rok později si designéři z Abarthu pohráli s FZ1 a připravili zajímavý koncept Assetto Corsa, který ale bohužel zůstal ve stádiu konceptu a světlo světa jako sériovka nespatřil. Situace se ovšem letos změnila, obě firmy se opět spojily a pustily se do designérských hrátek. Výsledkem je nejen motorka, o kterou dnes půjde, ale také Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition.

Další z těch nadupaných motokár postavených na moderním Fiatu 500 (180 koní na cca tunu hmotnosti, sportovní podvozek a poprvé v historii firmy komplet výfuky Akrapovič) je hozená do stejných barev jako motorka a bude vyrobena v počtu 695 hatchbacků a 695 kabrioletů.

Limited edition

S číslem 695 se potkáme ještě jednou, takže by asi bylo dobré říct, kde se vzalo. Abarth tak pojmenovává svoji nejšpičkovější řadu, z níž edice XSR vyšla. A právě 695 je také množství kusů XSR900 Abarth, které Yamaha vyrobí. Rozhodně tedy žádná tuctovka. Navíc prvních 145 objednávek dostalo k motorce takzvanou Abarth VIP Experience – návštěvu továrny a exkluzivní testy všech aut se škorpionem ve znaku. Ovšem nehrňte se k telefonu, tahle nabídka je dávno pryč. Dozvěděli jsme se, že prvních sto kusů bylo pryč za dvě hodiny!

Dobře, takže ti pohotovější se přeci dostanou k něčemu speciálnímu. A zdaleka to není jen o plaketě s číslem v rámci limitované série, kterou má každá z těchto motorek na sobě. Co to vlastně páni designéři a konstruktéři na tu sériovou XSR900 nastrojili, aby se dostali k takovému výsledku? Z naháče kafáče – poloha stupaček a sedla sice zůstala stejná, ale zásadně se změnila řídítka, šla pěkně dolů a poloha jezdce se tím hodně upravila.

 

 

Design

Opticky jsou nejdůležitější karbony, tedy přední polokapotka doplněná o kryt zadního sedla a blatník. Technicky je vlastně jedinou, ale dost podstatnou změnou kompletní výfuková soustava od Akrapoviče (zase souvislost s autem), která je homologovaná. Tomu všemu pak vévodí parádní lak, jenž je na první pohled sice trochu nenápadný, ale zblízka oceníte jeho kvalitu a propracovanost. Nechybí samozřejmě obligátní škorpion.

Je to tak napůl. Člověk zvyklý na limitované edice italských výrobců, kteří si na ně potrpí, může trochu ohrnout nos – nenajdete tady magneziové ráfky, nejdražší podvozkové komponenty ani brzdy z MotoGP! Je na co koukat. Nese si s sebou sice pár nedotažených detailů ze standardní XSR (krachle na rámu, sem tam nějakej kaber a to čidlo ABS na přední brzdě, no fuj!), ale v mnoha ohledech zase předčí dnešní obvyklou produkci. Stačí třeba upřít zrak na držák předního blatníku a víte, že tady si někdo vyhrál a dal tomu potřebnou péči, aby si Abarth mohl hrát na VIP motorku.

 

Moderní kafáč

Sériovou XSR900 považuji za neuvěřitelně univerzální motorku, pohodlný roadster s živým motorem a dobrým podvozkem, který dovolí nejen sportovní jízdu, ale i delší cesty. To tady musím hned po prvních metrech zamítnout – řídítka z toho udělaly motorku, na které za pár kilometrů bolí zápěstí a vůbec je celá jízda o dost větší dřina. Žádný flákání a čumění do přírody.

Ze začátku mi to přišlo zvláštní, proč Yamaha udělala tak radikální krok, ale když se zatáčky začaly trochu rozevírat, ťuklo mě to, tohle dává smysl. Nechci říct těžká, spíš hutná motorka, kde váha je součástí zážitku (v tom může nahradit XJR), fantasticky nastavenej sportovní podvozek, celé to vyžaduje mnohem víc se snažit, zapojit celé tělo, tlačit nohama i ramenama… ono je to jako všechny ty kafáče ze starých CB, GS a dalších, na kterých jsem měl možnost se svézt! Dostali tam ten pocit!

 

Jádro XSR900

A k tomu ten motor. Zase použiju slovo hutnost, protože to je prostě nejblíž. Žádnej frenetickej uječenec, pěknej hučák, až máte pocit, že je to mnohem větší objem, než je napsáno v papírech. Chce se mi říct, že táhne ve všech otáčkách, ale kecal bych. Ona je tam totiž (díky výfuku a naladění) taková lehká díra někde kolem tří čtyř a to znamená, že při rozjezdu musíte trochu zaspojkovat, než se rozletí. A nepochybuju, že to je schválně, protože to je zase ten samej pocit starejch závoďáků. Večer u večeře jsme se s kolegy shodli, že to je vlastně strašně zábavný.

Co z toho plyne? Motor umí od středu nahoru, ale vršek otáček je opravdu něco. A to říká člověk, kterej i na R6 jezdil kolem šesti tisíc, protože ho prostě nebaví stroje vytáčet. Tady? Pořád nad osm. Táhne to jak bejk a ještě vás to odmění fantastickým (a zase řeknu hutným) zvukem. Aby to bylo celé ještě zábavnější, zamakala Yamaha na elektronice a jak ABS, tak kontrola trakce jsou opravdu perfektní – nechají vám kola lehce klouzat na hranici. Takže ostrá jízda brzda plyn se na tomhle celém balíčku stává neuvěřitelně návykovou.

 

VERDIKT

O to přesně tady jde. Tohle není motorka postavená na každodenní ježdění (teda pokud někdo není fakt extrémista), to je stroj pro někoho, kdo ocení výjimečnost, kdo se po práci rád zajde podívat do garáže, nalije si k tomu kochání sklenku dobrého pití, a když bude hezky a nálada, vyrazí do zatáček, kde se bude bavit jako král. A já mu budu potichu závidět!

 

 

Technické údaje – 2017 Yamaha XSR900 Abarth L. E.
Motor

Typ: kapalinou chlazený řadový tříválec, DOHC
Objem:  847 cm3
Vrtání × zdvih:  78 × 59,1 mm
Max. výkon:   115 koní @ 10000 ot./min.
Max. točivý moment: 87,5 Nm @ 8500 ot./min.
Počet rychlostí:   6
Sekundární převod: řetěz

 

Podvozek

Rám:   litý Diamond
Přední odpružení:  USD vidlice, zdvih 137 mm
Zadní odpružení:  monoshock, zdvih 130 mm
Přední brzda:  2× 298mm disk, radiální 4pístek
Zadní brzda: 245mm disk, 2pístek
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní:  180/55-17

 

Rozměry

Rozvor: 1440 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem nádrže:   14 l
Pohotovostní hmotnost: 195 kg

 

 


text: Jan Somerauer, foto Yamaha

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno