Závodění není levná sranda, na druhou stranu ale není nutný do motorky utopit dvě hypotéky. My vám poradíme, co je nutný udělat a bez čeho se docela dobře obejdete.


Nutnosti

Ostrojte ji!

Jezdit po okruhu je mnohem bezpečnější než zkoušet trhnout traťový rekord na silnici za barákem, ale samozřejmě to s sebou nese riziko pádu. Základem by tedy mělo být, že z motorky sundáš všechny věci, které nepotřebuješ a které jsou drahý, když je rozbiješ. Začíná se demontáží zrcátek, světel a hlavně originálních kapot, který stojí řachu. Tohle všechno na okruhu nevyužiješ, a pokud přijde pád, riskuješ jejich rozbití. Třeba světla nebo kapoty bývají hodně drahé, a jestli počítáš s dalším prodejem motorky (až tě závodění přestane bavit nebo budeš potřebovat lepší stroj), je dobrý mít ji při prodeji v co možná nejoriginálnějším stavu.

Pokud budeš na motorku dávat závodní kapoty, je dobrý zespoda udělat „výpušťák“, aby se tam při dešti nehromadila voda, která by potom lítala pod zadní kolo. V případě poruchy motoru by klín pod motorem měl být schopný zachytit celou olejovou náplň. Dobrá je i výměna stupaček za pevný sportovní, který se nedají sklopit.

Pod plynem!

Vhodnou věcí je montáž závodního rychlořazení, které dovoluje řazení pod plným plynem s minimální prodlevou dodávanýho výkonu na zadní kolo. Motorka je potom rychlejší a podvozek není namáhaný zbytečným přenosem váhy. Při použití quickshifteru je dobrý řazení otočit, pomáhá to při řazení v zatáčkách. Vhodná je výměna originální koncovky za závodní, klidně i homologovanou do provozu. Ušetříš tím nějakou váhu a takový výfuk je i levnější oproti sérii v případě jeho poškození při pádu. Zásah do motoru by si měl každý rozmyslet, měl by zvážit, zda to opravdu potřebuje.

Zpřevodování

Začněte řešit převody. Sériovky mají převody zbytečně dlouhé a potom se stává, že nevycházejí rychlostní stupně v zatáčkách, na cílovce časo třeba ani nedáš šestku. Tady se dá ztratit hodně času. Výběr vhodného sekundárního převodu není snadný, ale pokud už má člověk tu správnou rychlost, vystačí si s kombinací dvou na české a slovenské okruhy. Řetěz je lepší vyměnit za užší 520, potom máš mnohem větší výběr rozet, které navíc nabízejí nižší třecí ztráty. Nažene se tím také maličko výkonu. Samozřejmě řetěz nevydrží tolik, co při běžném ježdění, ale při správný údržbě určitě stačí jedna sada na rok. Pokud se převody upraví razantně, ovlivní to potom celou geometrii podvozku, protože se mění rozvor kol. Na to pozor!

Černé zlato

Gumy, to je absolutní základ všeho. Doporučujeme začít s hobby gumami a neutrácet peníze za profesionální závodní pneumatiky. Už standardní sportovní gumy mají výborné vlastnosti, pokud se člověk bude držet doporučených tlaků, které jejich výrobce udává. Možná se to nezdá, ale i tak malý rozdíl v tlaku jako 0,2 baru má velký vliv na to, jak guma reaguje a jak se opotřebovává. Není dobrý ani kombinovat různé výrobce na předku a zadku, protože potom pneumatiky nesedí profilově (různé obvodové poměry). Na gumách by se nemělo šetřit, proto nekupujte starší nebo jeté „po někom“. Když už má potom člověk dostatečnou rychlost, má smysl investovat do profi pneumatik. Nutností je ale pořízení závodních stojanů a ohříváků gum, bez toho to půjde jenom těžko.

Zabrzdi ji!

Brzdy, tady se vyplatí investovat. Většina motorek brzdí v sériovém provedení velmi dobře, ale obecně se dá doporučit výměna brzdových hadic za opletené. Ty se ani při extrémním zatížení nebudou roztahovat a tlak v brzdovém systému nebude kolísat vlivem pružení hadic. Používejte brzdovou kapalinu typu DOT4, nemá smysl zkoušet nic „lepšího“, protože z toho většinou pramení problémy s vadnutím brzd. Experimentovat se dá s destičkami – některý mají pozvolný nástup, jiný jsou zase ostřejší při počáteční fázi brzdění. Tady je to čistě na výběru pilota, co mu bude nejvíc vyhovovat. Nemá cenu řešit kotouče, drtivá většina sériových funguje výborně.

Co zbytek?

Ještě něco… Originální řídítka mají většinou fixní polohu a nedají se roztáhnout, takže tady je výměna za závodní určitě vhodná. Na řídítka je dobré dát závodní gripy, které jsou příjemnější do ruky. Doporučujeme i zmenšení rejdu motorky, který je ze série zbytečně velký a při okruhovém ježdění nepotřebný. Dá se to udělat jednoduše nalepením například závažíček z kol na dorazy na brýlích. Stejný je to i u neoriginálních páček, které mají větší možnost nastavení.

Máme dobré zkušenosti s karbonovými kryty motoru, které ochrání víka při pádu. Stejně tak se používají polepy rámu a někdy i kyvné vidlice, které trpí při výletu do kačírku a mohou se velmi snadno osekat kamínky. Padací protektory se montují do rámů a vhodný je ochránit osy obou kol silonovými padáky. Stejně tak můžete ochránit chladič montáží mřížky. Také se nám odsvědčilo vyšší závodní plexi, které líp chrání jezdce a má lepší aerodynamické vlastnosti. Taky nezapomeňte na to, že budete na motorce vozit transpondér na měření časů, proto je dobré mít předem vymyšlené místo, kam ho dáte.

 


Zbytečnosti

Ať si odfoukne!

Moderní motorky jsou už z továrny strašlivě rychlý a je dobré si sám sobě přiznat, zda to pro mě bude mít cenu. Z vlastní zkušenosti víme, že když doplníte závodní výfukový systém o kvalitní vzduchový filtr, motorce se bude líp dýchat a malej nárůst výkonu tam bude. Když si přestanete lhát, že nutně potřebujete 220 koní, dá se ušetřit dost peněz 😉

Péro

Neřešte závodní podvozky, alespoň ne ze začátku. Nejdůležitější je se spíš zaměřit na techniku jízdy a sedět na motorce co nejvíc než kupovat za velký tisíce závodní podvozek, když ho stejně nevyužijete. Naprostým základem by měla být kontrola správný funkce podvozku na začátku sezony, ideální je pak samozřejmě jeho repase a základní nastavení na váhu jezdce. Může se pak jít i dál a experimentovat s pružinama a geometrií motorky, ale pro úplnýho nováčka to není až tak důležitý. Dnešní mašiny mají kvalitní podvozky už z továrny a ty snesou strašně moc. Při následným zrychlování se potom podvozek dolaďuje pro konkrétní potřeby jezdce.

Zalepte je!

Pokud nemáte velké ambice, není nutný motorku vůbec přestrojovat. Prakticky stačí pouze přelepit světla, sklopit zrcátka a můžete vyrazit. Některý okruhy to dost kontrolují, jinde je to volnější. My ale zalepení světel a zrcátek doporučujeme, protože při pádu zabráníte vysypání střepů na dráhu a tím i případný uklízení nečistot a průtahy v programu.

Foto: Motohouse, archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here