Sezona MotoGP roku 2010 byla čtvrtou sezónou, kdy motocykly této kubatury závodily s obsahem do 800ccm. I tato sezona, stejně jako ty předešlé, začaly závodem v Katarském Dauhá a skončila Španělskou Valencií. Letos se nám představilo 17 permanentních jezdců, z toho rovných 13 jsou mistři světa jednotlivých kubatur.

Do letošní sezóny přišlo šestero nováčků, v podobě úřadujícího mistra světa WSBK Bena Spise, poslední dva mistři světa kubatury 250ccm v podání Marca Simoncelliho (2008) a Hiry Aoayami (2009). A také nesmíme zapomenout na Hectora Barberu – vítěz úplně posledního závodu kubatury 250ccm a mistra světa 125ccm z roku 2006 Alvara Bautistu. Poslední nováček se jmenuje Aleix Espargaro, který si kubaturu MotoGP už vyzkoušel ke konci loňské sezony.

Takže pro rok 2010 byla královská třída MotoGP opravdu nabyta velkými jmény. Mezi favority na titul se už před začátkem sezony pasovalo kvarteto jezdců: Dvojice týmu Fiat Yamaha: Valentino Rossi, jako jasná jednička z posledních dvou ročnících, Jorge Lorenzo, který se po boku Valentina Rossiho stále zlepšoval. Honda měla želízko v podobě Daniho Pedrosy a italská továrna Ducati sázela na Caseyho Stonera, mistra světa MotoGP z roku 2007.

Úvod sezony v podání dvojice Fiat Yamaha

Sezóna tedy začala v Kataru, úvod sezony vůbec nevyšel Caseymu Stonerovi, který mohl v Kataru vyhrát už po čtvrté v řadě, avšak v prvním závodě spadl z prvního místa a pro double si tak dojel tým Fiat Yamaha v pořadí Valentino Rossi a Jorge Lorenzo. Tuto dvojici na stupních vítězů pak doplnil ital Andrea Dovizioso na tovární hondě, který tedy sezónu zahájil velmi dobře. Následovat měla velká cena Japonska, avšak kvůli sopce Eyjafjallajokull se tento závod přesunul na podzim a jako druhá na řadu přišla velká cena v Jerezu kde se o vítězi rozhodlo až v předposledním kolem mezi Danim Pedrosou a Jorge Lorenzem.

Tento boj vyzněl lépe pro toho druhého jmenovaného Jorge Lorenzo, španělskou dvojičku pak doplnil na podiu Valentino Rossi, španěl se tak tímto vítězstvím dostal do čela celkové klasifikace, ve které se udržel až do konce sezony. Následovala velká cena Francie a ta byla v podání bratrovražedné bitvy mezi týmovými kolegy Fiat Yamaha. Valentino Rossi a Jorge Lorenzo trať v Le Mans mají rádi a oba tady ukázali velkou show. I v tomto případě byl ale úspěšnější španěl Lorenzo a tak po třech závodech vedl španěl nad italským fenoménem v poměru 3:2.

Nejdůležitější moment sezony. Valeho pád v Mugellu

Kolotoč velkých cen byl rozjetý a tak následoval závod za závodem, čtvrtým závodem na programu byl italský okruh Mugello, domácí trať Valentina Rossiho. Jestliže měl někde Valentino Rossi porazit svého rivala z týmu, mělo to být právě doma v Itálii. Ovšem tenhle závodní víkend se ukázal jako klíčový pro celou sezonu 2010.

Ital v pátečním volném tréninku spadl a to tak nešťastně, že si zlomil pravou holenní kost. Pro Valentina to znamenalo stop na 4 závody. Krom domácí velké ceny přišel také o závody ve Velké Británii, v Nizozemsku a v Katalánsku.

Italskou velkou cenu vyhrál Dani Pedrosa před Jorgem Lorenzem a Andreou Doviziosem. Následoval tři velké ceny bez jedničky týmu Fiat Yamaha a co měly tyto závody společné? V těchto závodech nestartoval Valentino Rossi a toho dokonale využil Jorge Lorenzo, který tyto tři závody vyhrál a zajistil si tak vedení dostatečným bodovým náskokem. Náskok Jorgeho Lorenza před druhým Dani Pedrosou byl po závodě v Katalánsku už padesáti dvou bodový.

Sezona se blížila ke své polovině a to, co očekával málo kdo, tak už na 8. podnik mistrovství světa na GP Německa, se vrátil italský mistr Valentino zpět do sedla své yamahy. A comeback to nebyl vůbec špatný, přestože Valentino v závodě obsadil páté místo, přičemž ale až do posledního kola bojoval o podium. Jorge Lorenzo opět nezklamal a po domácím vítězství v Kalalánsku vyhrál i další tři Grand Prix v Německu, v USA a u nás v Brně. To už nikdo nepochyboval, že by Jorge nezískal titul pro letošní rok 2010, avšak matematicky měl stále reálnou šanci Dani Pedrosa.

Dani cíti šanci, ale…

Sezona se přehoupla do druhé půlky a jako by Dani Pedrosa vycítil, že ještě není nic ztraceného a dva závody po sobě jdoucí, tedy GP Indianapolis a GP San Marina vyhrál a trošku se tak dotáhl na Jorgeho Lorenza, který v obou závodech ale i tak skončil na stupních vítězů.

Do kalendáře MotoGP 2010 přibyla nová trať ve španělském Aragonu, jako premiérové vítězství si připsal Casey Stoner, který tak vůbec poprvé v této sezoně vyhrál. A bylo to také poprvé co se suverén letošní sezony Jorge Lorenzo nepodíval na podium, neboť v závěrečném kole prohrál bitvu o třetí místo s američanem Nickym Haydnem. Tovární tým Ducati tak mohl řádně slavit, dva jezdce na podiu už dlouho neměl. Na řadu přišla zámořská série závodů v Japonsku, v Malajsii a v Austrálii.

A i japonský víkend byl letos zařazen mezi nejklíčovější. Dani Pedrosa v pátek nepříjemně havaroval a způsobil si zranění. To prakticky znamenalo neúčast Daniho ve třech závodech a jasná šance pro Jorgeho Lorenza, že titul je na dosah. I tento závod vyhrál australan Casey Stoner na Ducati, který se ke konci sezony opravdu pěkně rozjel.

Velký boj však byl o třetí místo mezi Valentinem Rossim a Jorgem Lorenzem, oba chtěli na podium a oba si vzájemně na trati nic nedarovali. Nakonec tento souboj vyzněl lépe pro Valentina a na Jorgeho tak zbyla po druhé v řadě bramborová pozice. Přesto byl ale Jorge na dosah svému titulu a v dalším závodě v Malajsii už měl šanci jej získat.

Korunovace nového mistra světa

Jorge Lorenzo si byl vědom, že rozhodnout už může v dalším závodě, malajském Sepangu, a ačkoliv v Malajsii dominoval Valentino Rossi, který se pěkně propracoval z hlouby startovního pole až na samotné první místo, Jorge Lorenzo dojel jako třetí a to znamenalo jediné, Jorge Lorenzo se stal mistrem světa roku 2010. V týmu Fiat Yamaha tak následovaly velké oslavy, Valentino vyhrál druhý letošní závod, Jorge bral titul. Mezi oba jezdce týmu Fiat Yamaha se vklínil jezdec hondy, Andrea Dovizioso, který tak ukázal, že i bez Daniho Pedrosy má honda na to jezdit s těmi nejlepšími.

Další závod se jel v domácím prostředí Caseyho Stonera a ten se chtěl doma ukázat co v nejlepším světle. Vyhrál tady nepřetržitě od roku 2007 a letos tak mohl získat 4. vítězství v řadě. Casey doma nezklamal a dojel si pro třetí trumf sezony. Seriál MotoGP se na samotný závěr vrátil do Evropy, do portugalského Estorilu a do španělské Valencie. Estoril zažil bláznivý víkend, kdy v podstatě kvůli počasí jezdci odjeli jen minimum kol.

Závod byl tedy jedna velká loterie, neboť veškeré jízdy se v patek a v sobotu odjely na mokru, zatím co závod byl za suchého počasí. Tuhle trať miluje Jorge Lorenzo, který tady vyhrál svůj první závod MotoGP a stejně, jako loni i letos tady dokázal zužitkovat svůj talent a bez problému si dojel pro již 9. prvenství v sezoně před Valentinem Rossim.

Velké finále se plánovalo jak už bývá tradicí na španělskou Valencii, domácí prostředí pro všechny španělské jezdce. Tenhle závod jasně ukázal, kdo byl v této sezoně nejlepší. Ze začátku to vypadalo, že se Casey Stoner rozloučí s italskou továrnou Ducati vítězstvím ale opět tu byl Jorge Lorenzo, který se nesířil s druhým místem a dokázal porazit australana i v posledním závodě. Pro Lorenza to znamenalo další zapíchnutí vlajky a celkově perfektní sezona.

Jak to tedy celé vlastně nakonec skončilo?

Jorge Lorenzo tedy vyhrál 10 závodů, stal se mistrem světa, získal BMW za nejlepší kvalifikační tréninky. Tým Fiat Yamaha jasně vyhrál v hodnocení týmů, protože i Valentino Rossi, ačkoliv musel vynechat 4 závody kvůli zranění, se celkově dostal na třetí pozici a pomohl tak Yamaze k celkovému prvenství. Dani Pedrosa s hondou skončil jako vicemistr, přičemž to byla pro španěla nejúspěšnější sezona v MotoGP, jeho týmový kolega, který letos rozhodně nezklamal skončil sice až na 5. pozici, ale ukázal, že i on dokáže v průběhu sezony dojíždět na podiové umístění a bojovat s těmi nejlepšími. Bohužel Andrea ještě poměrně dost padá a to jej stojí cenné body.

Nevydařenou sezonu měl australan Casey Stoner, zaznamenal 5 výpadků, a to je na mistra světa a jednoho z kandidátu na letošní titul poměrně dost. Hodně sledován byl i souboj mezi nováčkami. Cenu pro nejlepšího nováčka si připsal Ben Spies z Yamaha Tech3, protože Ben jezdil na první sezonu MotoGP opravdu velmi dobře a krom dvou podiových umístění si připsal i pole positron v domácí velké ceně v Indianapolis. Další nováčci Marco Simoncelli, Hector Barbera a Alvaro Bautista v průběhu sezony předvedly výkony, které naznačly, že to jsou opravdu kvalitní jezdci a že do MotoGP šli právem.

Všichni tři jmenovaní si řekli o angažmá i na další rok a tak jej uvidíme i v příští sezoně ve stejných týmech jako letos. Stejně tak i Hiro Aoyama, který letos zažil trošku problémovou sezonu, protože se při závodním víkendu ve Velké Británii zranil a musel tak vynechat cca 5 závodů, ale i on pojede MotoGP i příští rok, kde bude dělat parťáka Marcovi Simoncellimu.

Poslední dva mistři světa kubatury 250ccm tak pojedou v jednom týmu. Sezona 2010 tak měla jasného dominanta Jorgeho Lorenza, jak už bylo psáno v úvodě, od druhého závodu se dostal do čela celkové klasifikace a tam také zůstal. I přes nízký počet startujících nám MotoGP nabízí poměrně pěkné závody a opravdu můžeme být rádi, že jednou za rok můžeme vidět MotoGP a další kubatury na vlastní oči, na okruhu v Brně.

Proč se těšit na sezonu 2011 ?

Na příští rok se máme na co těšit, protože přestupové rošády opravdu nabraly velký směr. Jako největší přestupovou bombou jsou přestupy Valentina Rossiho od yamaze k ducati a přestup Caseyho Stonera od ducati k hondě, kde honda tak pojede se třetí továrními jezdci v týmu Repsol Honda! Nesmíme také zapomenout, že Ben Spies graduje z týmu Tech3 do továrního týmu Yamaha a nahradí tak odcházejícího Valentina Rossiho. Příští rok bude z pohledu českých barev dost očekávaný, protože královskou kubaturu MotoGP pojede i čech, Karel Abraham, který se mimochodem rozloučil s kubaturou moto2 vítězstvím a celkovým top ten!

A první Abajovi testy nedopadly vůbec špatně a brněnský mladík ukazuje, že má rychlost i na MotoGP a tak se máme opravdu na co těšit. Těšme se tedy společně na příští sezonu, která bude mimochodem poslední sezonou, kde se nám představí motocykly o obsahu 800ccm, protože od roku 2012 už budou frčet opět litrové motory.

Foto: www.motogp.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here