Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike. Tento srovnávák je o přátelských motorkách HONDA CROSSTOURER, KAWASAKI VERSYS 1000, MOTO GUZZI STELVIO NTX 1200

Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike.

Ano, tento test je o přátelských motorkách, o „parťácích“, které si vezmete na dovolenou, oni nebudou zlobit, budou se dobře ovládat a vy se na nich budete cítit dobře. Ale je to jako se vším, i tady se zdání může nakonec roztříštit do tří rozličných stran.

HONDA CROSSTOURER


HONDA CROSSTOURER

I druhá motorka v našem dovolenkovém testu je novinka roku 2012. I ona má jednu základní vlastnost, pro kterou si ji dovolíme označit za ideální motorku na dovolenou – a tou je solidnost. Žádná jiná značka na trhu si tolik nezakládá na tak silném elementárním pocitu spokojenosti po prvním nasednutí jako právě Honda.

Proto bude Crosstourer ten nejlepší parťák pro drtivou část populace. „Motor je prostě skvělej,“ začíná s hodnocením Karel. A rovněž Somik se nad projevem čtyřválce nepozastavuje a rovnou mu uděluje všechny plusové hvězdičky:Nemusíš točit do nesmyslných otáček, je to dvanáctistovka, a to je objem, který tě kdykoliv dovede potěšit a rozesmát. Nástup je lineární, od nějakých 5 do 8000 otáček je zásobárnou obrovské síly, ale vlastně i vibrací a emocí. A důležitá informace pro prázdninové courače: ani moc nežere, rozhodně nejmíň v námi vybrané trojici (dá se jít i pod 5 litrů, pozn. red.).“

HONDA CROSSTOURER

Tímto bodem ovšem končí vzájemné souznění, dál už se naši testmani v hodnocení motorky docela často rozcházejí. „Na špatné silnici mně vadila reakce podvozku,“ tvrdí rychlejší z naší dvojice Carlos, „ten do motorky posílá takový nepříjemný rázy, chvílemi jsem vážně nevěděl, co si o tom myslet. Bylo to takový divný, hned napoprvé nám tam prostě něco nesedlo.“ Somik však ihned přichází s obráceným názorem. Podle něj je Crosstourer podvozkově super a na silnici je na něj spoleh.

Velice brzy se tedy dozvídáme, co všechno udělá správné nastavení. Chvilku jsme si tedy s podvozkem pohráli a 30 kilogramů rozdílu váhy mezi našimi oběma piloty nakonec udělalo své. Motorka začala vyhlazovat silnici jak žehlička a Karel ustoupil, i když nerad. „Určitě se v tom někdo šťoural – jezdil jsem na mašině s minimem kilometrů a ta byla docela jiná. Tahle má skoro deset tisíc a na reakci odpružení je to znát.“

HONDA CROSSTOURER

Sem se asi hodí důležitý postřeh z praxe. Tento typ motorek kupují, chytří lidé -–to není žádné tajemství, to se všeobecně ví. Proto rovnou radíme, nelitujte času, nastudujte své manuály a snažte se o nastavování podvozku na své mašině dozvědět co nejvíc. Jednoduše se to vyplatí. Právě tyhle velké motorky jsou svým způsobem choulostivé a správná práce s podvozkem se ve výsledku nekonečně odmění na jízdním projevu.

HONDA CROSSTOURERHONDA CROSSTOURER

Jedeme však dál. Nadhazuju téma jízdy v terénu. První odpovídá Somik: „Tak možná nějaká šotolinka, legrácky, ale třeba na jízdu ve stupačkách je Stelvio určitě lepší.“ Karel se na toto tvrzení zatváří všelijak a snaží se dodat něco ve smyslu, že ničit tyhle motorky hrubým terénem je zbytečnost. „Tady jde hlavně o to pohodlí, pocit jistoty na silnici, u Crosstourera si užíváš hlavně tam – a popravdě, mě by to bylo i líto, někde s tím prásknout do bláta nebo do kopřiv. Je to důstojná motorka, na kravení není ani zbla.“

HONDA CROSSTOURER

275 kilogramů pohotovostní váhy, je to moc? Pocitově nikoli. Když se dá motorka na silnici do pohybu, pak už necítíte vůbec nic. Při pohybu na místě opět pochopíte, jak moc si Honda zakládá na vyvážení. I v plné palbě s kuframa a bagáží se pořád nedostaneš do křeče, jako že to nezvládneš, což je hodně důležitý třeba při průjezdy zaplněnými městy,“ doplňuje Somik a já najdu přeci jen jednu nevýhodu, která se týkala hmotnosti – hodně špatně a dlouho se mi hledal grif pro nadhození na centrální stojan, asi při přehoupnutí vadily kufry, nevíme, ale byla to dřina.

A jaký tedy je Crosstourer ve srovnání s nasazenou konkurencí? Je určitě pohodlnější, komfortnější a elegantnější než Versys. Oproti Guzzi pak oceníte to, že působí mrštnějším dojmem, hlavně na silnici a v úzkých zatáčkách.

HONDA CROSSTOURER

Základní technické libůstky:

» Vidlicový čtyřválec V4 vyladěný na 129 koní; nejsilnější v testu
» Kombinovaný systém ABS, vypínatelná kontrola trakce TC
» Sekundární převod bezúdržbovým kardanem
» K dispozici také s dvojspojkovou převodovkou se dvěma módy: manuálním a automatickým ve dvojím podání: D (normální jízdní režim) a S (sportovní režim)

Dál pokračujte v testu:

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX …ZDE

KAWASAKI VERSYS 1000 …ZDE

HONDA CROSSTOURER

Foto: Honza Karásek

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno