Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike. Tento srovnávák je o přátelských motorkách HONDA CROSSTOURER, KAWASAKI VERSYS 1000, MOTO GUZZI STELVIO NTX 1200

 

Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike.

Ano, tento test je o přátelských motorkách, o „parťácích“, které si vezmete na dovolenou, oni nebudou zlobit, budou se dobře ovládat a vy se na nich budete cítit dobře. Ale je to jako se vším, i tady se zdání může nakonec roztříštit do tří rozličných stran.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS


 

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

 

Tahle motorka je postavená tak, že si ji musíte buď zamilovat, nebo jít o dům dál. Nám se ale skvěle hodí přesně do tohoto testu, protože dovolená za jejími řídítky je prostě paráda. Ne, nemá cenu ji srovnávat s nejtvrdšími endury nebo se starat o to, kolik koní má ve své výkonové špici, tady jde o to, že jde o cestovní enduro, který má styl a duši…

Přesně ten druh motorky, na kterou se vás budou kolemjdoucí ptát a u které se, coby majitelé, stanete součástí jakéhosi výjimečného společenstva. „Ano, je to pravda, má charisma. Když jsem na ní objížděl Alpy, tak vyvolávala velký zájem. Často se mě na ni někdo ptal. Není moc takových…,“ přiznává překvapivě Carlos, který jinak na tyhle věci nedá ani zbla.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Pozornost ostatně vzbuzuje i na jižní Moravě a já se našich testovačů ptám, jak se jim Stelvio vodí krajem dozrávajícího vína? S odpovědí jako první přichází z Versysu rozdováděný Karel: „Popravdě, jak to teď vidím, tak tenhle nový osmiventil od MG dole prostě nejede, a když od něho chceš trochu síly, musíš až nezvykle moc točit. Čím dýl jedeš, tím víc tě to štve, protože musíš být neustále ve střehu, aby ta motorka pod tebou doslova nezdechla.“

Somik se ovšem podobným povzdechům jen umívá. On Stelviu naopak propadl zcela, a proto se ho rozhodl i bránit. Podle něj se tady o žádný výkonový nedostatek nejedná, ba právě naopak, dvouválec ve spodní části otáčkového spektra funguje velice čistě, necuká a jeho vlastnosti jsou nastaveny přesně tak, aby se řidič mohl na dovolené jízdou kochat, což je styl, který Karel zjevně nikdy nepochopí. Drobný propad výkonové křivky na úrovni cca 4000 otáček však přiznává i on.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Zas na druhou stranu, když to na Stelviu dáváš opravdu hustě, překvapí tě, jak je schopné, ovladatelné. Podvozek se dá velice dobře číst a na to, jak je to těžká motorka, určitě překvapí všechny její vlastnosti,“ pokračuje Carlos a zastírá jednu z častých obav potencionálních majitelů, kteří mají strach z toho, že Stelvio je motorka spíše nemotorná.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Všechno ostatní už je jen o úhlu pohledu. Somik se od první chvíle s terénní Guzzi doslova objímá, miluje její solidnost, poctivost zpracování. „Cítíte, jak působí opravdově?“ dodává. „Oba Japonci vedle ní vypadají, jako by je právě přivezli z hračkárny. I ten ždibec archaičnosti v ní mi vyhovuje, protože za jejími širokými řídítky ihned nabývám dojmu, že tady už jsem někdy byl, že ji dobře znám.“

Další část hodnocení italského cestovního endura pak oba naši jezdci projdou v překvapivě dokonalé shodě. Pět hvězdiček dostává výborné sedlo, jeho tvar i ergonomie posezu. Ani po hodinách jízdy se sedák neprosedí, nikde nic nepřekáží´a za vysokým štítkem (manuální nastavování) máte pohodlí. Ruce na řídítkách chrání blastery – snad jenom zrcátka se na stroji trochu vibrují, ale to nemůžeme připsat ničemu jinému než motoru, dvouválec se bude vždycky trochu klepat.

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Další názorový střet obou našich testovačů nastává ve chvíli, kdy se hovor stočí na chování stroje v terénu. „Z téhle trojice je Guzzi jediná, se kterou bych se nebál vyrazit do lesa. Netvrdím, že může konkurovat třeba takové KTM 990 Adventure, ale projela dost a užil jsem si to…,“ tvrdí Somik. Na což Carlos obrací oči v sloup, jeho připomínka zní jasně: „272 kilogramů pohotovostní váhy je moc, navíc dva válce do strany – ani tady bych nechtěl zažít to, kdyby mi to někde spadlo do kaluže nebo bláta.

Ano, na chatu na tom dojedeš, ale není to terénní motorka, to ani náhodou.“ Naše jízdní doporučení bude tedy u Stelvia hodně o samotné váze jezdce. V případě Guzzi asi tak nějak v tom smyslu, že Somik měří 200 cm a má víc než 100 kilogramů (tudíž tu hmotu zvládne) a nepřipadá mu, že by motorka měla takovou převahu, jakou má u Karla (172 cm, 73 kg).

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Vybírejte tedy srdcem. Ale i podle toho, co v pohodě zvládnete. U motorek na dovolenou jde absolutně „až“ v první řadě o pocit jistoty a sžití se s mašinou. Když totiž budete na cestě několik dnů a najedete hodně tisíc kilometrů, přestanete nad ovládáním stroje přemýšlet a každé kilo navíc může pokazit dojem. Už jsme to říkali, není to o absolutně nejlepších papírových vlastnostech, nýbrž daleko víc o pohodě.


Základní technické libůstky:

» Nastavitelná výška sedla pomocí gumových silentbloků
» Mechanicky nastavitelný štítek pomocí křídlových matic v rozsahu 45 mm
» Masivní USD přední vidlice Marzocchi ø 50 mm s radiálním uchycením brzdičů
»Největší nádrž v testu – 32 litrů paliva

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

Dál pokračujte v testu:

HONDA CROSSTOURER …ZDE

KAWASAKI VERSYS 1000 …ZDE

  Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX ABS

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here