Nejčastější dotaz proudící k nám doslova veletokem v e-mailech od našich čtenářů? Rozhodně otázka: „Co si mám koupit, když hodlám s motorkama teprve začínat…“ Tady je první část našeho seznamu doporučených strojků.

Hm, jenomže odpověď na tuhle prostinkou otázku není (a nikdy nebude) vůbec jednoduchá, jednoznačná a už vůbec ne univerzální! Ale chtěli jste to, tak proč vám to nedat. Ze všech námi naježděných motorek jsme udělali takový průřez, a vy se tím teď prohrabte. Začíná tím i takový tematický miniseriál, se kterým se budete setkávat po celou zimu a ve kterém budeme hodnotit a porovnávat motorky. Ovšem podle kritérií, která nejsou zas tak běžná, ale setkat se nimi může každý z nás.

A co bylo rozhodují tentokráte? U nováčkovských motorek hodnotíme jako hlavní plusy snadnost obsluhy, jednoduchost ovládání a určitě i nízkou váhu, aby se s ní začínající jezdec nemusel prát. Výkonem motoru se moc zdržovat nebudeme – jako bernou minci vezmeme spíš projev a čitelnost, se kterou se dá onen výkon rukojetí dávkovat. Motorka pro nováčky by rozhodně měla být nezáludná, hezká a hravá! To je základ. Velice důležitým faktorem je pak určitě i cena strojů, protože u motorek pro nováčky se počítá s tím, že majitele přestanou za nějakou dobu (ne příliš dlouhou) bavit a on bude chtít přesedlat.

Piaggio MP3 –  Lepší na třech než na zemi

Pro nováčka se může jevit coby absolutně ideální záležitost. Stojí na třech kolech, je z něj cítit jistota. No, vždyť to je trojkolka :o) – jako by se z toho snad ani nedalo spadnout! A navíc je poměrně pěkný, akční a rozhodně na českých silničkách neokoukaný…

Naše redakce na něm docela najezdila a můžeme zodpovědně potvrdit, že zavládlo nadšení. A to jsme drndali koleno po závodním okruhu, zadek po nejošklivější české dálnici a samozřejmě záda na kočičích hlavách v zapadlých začuzených pražských uličkách. Všude to fungovalo, žádná zrada nebo výpadek.

Nováček má na takovémhle stroji za úkol jen vychytat systém zablokování předních dvou kol a pak už se mu nemůže nikde v dopravě nic nepředvídatelného stát. Ono skútry jsou na první osahání motorkářství vůbec takovou geniální záležitostí. Sednete, zmáčknete brzdu, nastartujete, načež pustíte brzdu a učíte se dávkovat plyn – samotný rozjezd je vlastně brnkačka. Úžasný pocit, když se dáte poprvé do pohybu. A pak už jen udržet stabilitu, ale to tady asi už fakt nebudeme rozebírat…

A jaký je rozdíl mezi obyčejným skútrem a MP3? Věřte, nevěřte – je to vážně hodně podobné. Jen tady musíte brát v úvahu trošku víc váhy (250 kg – menší skútry bývají podstatně lehčí!), ale ono to má zas pro nováčka tu výhodu, že se naučí na silnici ovládat opravdovou hromádku železa – a pak se nebude cítit na opravdové motorce tak nejistý.

Piaggio nabízí několik variant, u čtyřstovky počítejte zhruba s výkonem na hranici 33 koní, u menší dvěstěpadesátky se podařilo z kapalinou chlazeného motoru vytlačit zhruba o 10 koníků míň. Což v praxi znamená, že čtyřstovku dokážete na dálnici držet i na hranici 150 km/h a na rozjezdu budete i s menším motorem králem každé pražské kolony. Výhodou je poměrně veliký prostor pro pilota, sedlo a opravdu dostatečná ochrana proti nepřízni počasí. I za těch cca 150 tisíc nám tohle přijde jako super svezení, zážitek a vlastně i vstupenka do motocyklové společnosti.

Proč ano:

* nemá řadičku

* budí zájem

* je pohodlný


Honda Transalp – Pojď, půjdem stoupat až tam…

Tohle je ideální motorka pro budoucí motorkáře „dálkoplazy“. Tedy pro všechny, které lákají něčím tajemným nekonečné cesty a neprobádané dálky. Měli jsme ji v testu na jaře a už tehdy nám přišla absolutně nováčkovsky ideální. Sedlo ve výšce 841 mm ještě není žádný endurácký extrém, tudíž spokojeně dosáhnete nohama na zem – na poli ani na semaforu vás nezradí. Mimochodem, tohle je pro pocit „ovládnutí“ motorky u nezkušených pilotů jeden z nejdůležitějších bodů!!!

Ani další prvky nejsou takový, že by mohly kohokoli hned za chalupou vykopnout do škarpy. Výkon motoru není vysoký, cca 44 kW, a hlavně dvouválec je absolutně přesně ovládaný vstřikováním, takže nikde žádné cukání a rázy. Mimochodem – další zpráva pro nováčky – z pohledu sametovosti chování patří značka Honda k těm nejproslulejším (i když starší a zkušenější piloti to nazývají sterilností, pro vás bude takováhle „hodná“ křivka výkonu tou nejpříhodnější).

Transalp se dnes prodává za 179 tisíc, s příplatkovým ABS za 195 tisíc (což je mimochodem docela děsný navýšení), ale hodí se to v okamžiku, kdy před vámi zaflekuje kamion a na rychlosti, s jakou zmáčknete přední brzdovou páčku, bude záviset váš život…

Jako připomínku k téhle motorce jsme v našem testu uvedli moc měkké a rychle se prosednuvší sedlo – což může být na dlouhých cestách i lehce nepříjemné. Ani s průchodností extrémním terénem to není až tak výborný – ale nezapomínejte, že jste přece jen začátečníci. Naopak potěší nizoučká spotřeba, která společně se 17,5litrovou nádrží zaručí docela dobrý dojezd – což jistě dálkoplazové ocení.

Proč ano:

* univerzál

* přesná v zatáčkách

* milý dvouválec


Honda CBR600RR –  Pro ty odvážnější z vás

Vypadá to jako velká opovážlivost dát si do představení nováčkovských motorek i CBR, ale jednoduše musíme počítat i s takovými típky, kteří prostě do ničeho jiného než do kapotovanýho žihadla nepůjdou. A proto jsme to vzali poctivě kus po kusu a projeli komplet nabídku všech supersportů. Fakt těžký vybírání, ale nakonec nám jako nejschůdnější přišla tahle mašinka.

A jak na tom tedy jako začátečník jezdit, aby se mamince hned první odpoledne nevrátila domů ze synáčka fašírka? No jednoduše. Tenhle motor má sice něco ke 115 koním, ale až tam nahoře, někde v desetitisícových oblacích. Vy pro začátek používejte pásmo otáček jen tak do 5000, a ejhle, ona z toho najednou bude docela milá a díky super váze (184 kg) i ovladatelná mazlivka. Rozjezdy sice vyžadují maličko cviku, ale určitě je to jednodušší než vyspojkovávat stopětadvacítku dvoutakt.

Takže – kdo půjde hned od začátku do týhle mašiny, musí držet na uzdě hlavně svou divokost – pak to jde a přežije to. Důkazem budiž naše Gerry, která to na CBRu taky v pohodě zvládá, a to se jí na začátku roku nejeden z nás smál.

A ještě jedna větička. Rozhodně jako nováček nevozte nikdy spolujezdce. Jeho váha silně ovlivňuje stabilitu a ovládání motorky, což by se vám mohlo velice snadno vymknout kontrole (naložená mašina má jinou stabilitu v zatáčkách a je daleko těžší ji zvládnout na brzdách).

Proč ano:

* závodnická krev

* léty prověřená

* pomůže, nevyleká


Yamaha YBR250 – Pozor, ani tohle není hračka

Proč jsme vybrali do představení motorek pro nováčky jednoválcovou YBR250? No protože jsme chtěli do tohoto výčtu dostat i jednu opravdu „dětskou“ motorku. Jednoduchý jednoválec o výkonu 21 koní, fantastickou váhu lehce převyšující 100 kilogramů a vtipně snadnou ovladatelnost. Tohle není motorka – to je fakt hračka!

Když jsme měli tuhle motorku v testu loni na podzim, úplně nás odbourala. Prd, prd… ve městě absolutně ideální, na venkovský silnici není problém se dostat třeba i k hranici 140 km/h (tím ale šetřete, jestli vám to v autoškole neřekli, není to až tak úplně povolený :o) Poklidný posez, jistota v zatáčkách. Motorka, která se nekroutí a udrží se ve stopě, i když ten pilotův příkaz nebyl zrovna „ideální“.

Dneska se tahle hračka prodává za 99 990 kaček, což je teda docela pálka, ale i tak nám dovolte tvrdit, že jde o nákup z rozumu – už třeba kvůli nepatrné 3litrové spotřebě. Co naopak považujeme za minus, je design téhle motorky. Z oka žádný italský krasavici teda zrovna moc nevypadla, takže se budete muset trochu nutit, abyste ji milovali.

Proč ano:

* mastí i 140!

* váha

* ovladatelnost

Přečtěte si kompletní test Yamahy YBR250 na našem webu ZDE.

Foto: Honza Karásek, Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno