S příchodem podzima asi nastane i větší možnost setkat se mezi ojetinami s větší nabídkou zajímavých motorek. Vybrali jsme tedy pro vás z archivu další test. Tuhle motorku nepropásněte

Ideu velkého a silného naháče dotáhla Kawasaki dalekol. Motor měl objem 900 kubických centimetrů, v hlavě válců rotovaly dvě vačkové hřídele. Kawa měla větší výkon a kvalitnější podvozek než Honda. Neudělala sice takovou díru do světa jako CB, ale Zed se stal velmi rychle skoro kultovním strojem, a pokud jste v té době chtěli něco opravdu ultimativního, musela to být právě tato Kawasaki.

Velký a klidný stroj

Když se přeneseme na počátek nového milénia, platila Z1000 za sice výkonnou, relativně ostrou a designově velmi zdařilou motorku. Každému z vás asi v paměti utkvěli její čtyři výfuky. Mělo to ale menší háček v podobě ne moc poslušného podvozku, blátivých brzd a trochu složitějšího ovládání. A abychom to uvedli na pravou míru, ani následující generace nebyla úplně ok. Jak to vidíme v roce 2012?

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

 

Toro, toro

Už po prvních pár kilometrech se tlemím, jak po dávce výživnýho zelenýho koření. To je tak skvělá motorka!!! Jezdil jsem loni na kapotované verzi SX a už to byl zážitek, ale tady je to prostě ještě intenzivnější. Takhle to má být. Už jen když se na něj podíváte, jak odfrkuje na stojanu, číší z něj pořádná lajna agrese. Vypadá jak býk uprostřed Coridy. Má parádní, výborně tvarovaná řídítka, prostorné sedlo a spoustu zajímavých dílů, včetně klínu pod motorem, který si u většiny konkurence musíte za tučný peníz připlatit.

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

Přesně tak by podle mě měl radikální streetbike vypadat. Skočíte na něj a motorka vás okamžitě hodí do bojovného módu. Přitom do mě hned od začátku vnášela pocit, že bude poslouchat na slovo a že pánem situace budete vždycky jen vy. Což je věc, kterou předchozí modely trochu postrádaly. Jízdní pozice je nakloněná víc dopředu, takže soustředíte větší váhu na přední kolo a jste líp nastaveni proti větru. Je tu spousta prostoru pro nohy a displej s nastavitelným úhlem, což je díky horšímu podsvícení jediné štěstí.

Noha na patě často zavadí o stupačku spolujezdceNoha na patě často zavadí o stupačku spolujezdce

 

Jaderný reaktor

Sakra to je motor! Nejsem bůhvíjakým milovníkem řadových čtyřválců, zdají se mi někdy až moc učesaný, ale tohle je fakt věc. Jednotka už nevychází z obstarožní ZX-9R, ale její geny najdete právě v ZX-10. Má delší zdvih a díky tomu k vám pouští proudy mamutího zátahu, podpořeného tím známým chraplákem, který tak milujeme. Je to čiré, intenzivní a nekompromisní zrychlení, kterým se budete opájet z každého vinglu či semaforů.

Není moc motorek, který umí jezdit po zadním na první dva kvalty tímto způsobem. Trochu jsem se bál, aby to všechno pobíral podvozek, ale po dvou dnech lítání po zakroucených silnicích s ne úplně perfektním povrchem mi nezbývá nic jiného než zatleskat. Kawa se řídí s naprostou přesností, poslouchá už jen na malý impulz do řízení a přesně drží stopu i ve velkých rychlostech.

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

Pérování je poddajné, dokáže toho hodně pobrat a přitom to není na úkor celkové pevnosti podvozku, což není úplně běžné. Abych jen nechválil, i tady se najde pár věcí, který úplně super nejsou. Budíky vám sice poskytnou mraky informací, ale k čemu to je, když kvůli hnusnýmu žlutýmu podsvícení, často nevidíte, co na nich je. A pak je tu spotřeba. Dokázal jsem s ní jet ve dvou okolo sedmi litrů na sto, ale když jsem se druhej den jel pořádně svézt do Krkonoš, tak schramstla skoro jedenáct, což ve spojení s patnáctilitrovou nádrží znamená zničený játra od kafe na benzínkách a o dost vykouřených cigár navíc.

MY2012: redakční test Kawasaki Z1000

 

Verdikt

Už se chystám volat dovozci, že si ji nutně potřebuju půjčit ještě jednou. 😉 Jsem moc rád, že si Kawasaki se Zedem tak vyhrála a dotáhla ho tam, kam patří. Je to výborná kombinace nefiltrované síly, brilantního ovládání a použitelnosti a nechybí ani potřebná špetka zlobivosti, kterou musí takováhle motorka prostě mít. A co mě na ní baví snad nejvíc, je to, že to je motorka postavená principem staré školy. Žádné tretky, cinkrlátka, jízdní módy nebo elektronický udělátka.

S tankbagem na budíky neuvidíteS tankbagem na budíky neuvidíte

Máte tu pulzující motor, chlapácký vzhled, perfektní podvozek a brzdy ze ZX-10 R. K tomu kvalitní zpracování a velmi nízkou pořizovací cenu. Podle mě jedna z nejlepších koupí v této kategorii.

Nádrž je široká jako prase, to je fajn!

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno