Starost o motorku je pro každého motorkáře ta nejposvátnější zábava. Dneškem rozjíždíme miniseriál nezákladnějších rad ohledně základních servisních úkonů. Každý kdo chce, zvládne tohle v garáži i sám

* Olej vypouštíme zásadně ze zahřátého motoru, dodáme mu tím lepší viskozitu a budeme mít jistotu, že vyteče do poslední kapičky.

* Motorku s vypnutým motorem postavíme nad záchytnou nádobu a najdeme vypouštěcí šroub (nahoře povolíme víčko, kterým se motor plní olejem. Vypouštěcí šroub pomalu povolíme a opatrně vyšroubujeme. Počítejte s tím, že olej je teplý.

Nechejte vytéct veškerou náplň motoru a nespěchejte, nechte pořádně vykapat, ať se motor zbaví co nejvíce nečistot.

*Vyšroubujte olejový filtr, ten bychom doporučovali měnit s olejem vždy, i když některé manuály uvádějí intervaly po 1000/20 000/40 000 kilometrech. Není to kdovíjaký náklad, a motoru tím rozhodně neublížíte. Pokud máte speciální přípravek, pak jednoduše vyšroubujete klíčem.


Pokud si potřebujete pomoct „jinak“, pak stačí do filtru vpálit ze strany šroubovák a tahem povolit. Pozor, ve filtru je stále olej, tak se zbytečně nešpiňte a počítejte s tím. A ještě jedno upozornění, pokud chcete sami dělat na motorce nějaký základní servis sami, pak si raději pořiďte základní servisní nářadí – proč, to hned poznáte za chvíli, až se budete snažit nový filtr zase dotahovat ,o)))

*Nový filtr zbavte ochranné fólie (pokud je filtr vertikálně, jako u Ducati, nalijte do něj olej, čímž zkrátíte dobu, než si čerpadlo nasaje nový olej) a namažte gumovou obrubu vazelínou. Pak už jen stačí znovu našroubovat a pořádně dotáhnout.


* Po zašroubování filtru a opětovném zajištění výpustního otvoru můžete v klidu nalít nový olej. Kolik a jaký olej, to se u jednotlivých motocyklů liší, takže k tomuto je nutno si proštudovat servisní pokyny výrobce. Pro jednoduchou kontrolu, zda je už nalito „dost“, je v boku agregátu malé okýnko, kde můžete kontrolovat „hladinku“. Tato jednoduchá optická kontrola se doporučuje občas i během sezony – motorka by při ní měla stát napřímená na obou kolech a měla by být v klidu.


* Hotovo, ale ne tak úplně. Po nalití oleje motor nastartujte, nechte chvíli běžet a pak zase vypněte. Počkejte předepsanou dobu, která se u jednotlivých modelů může lišit, znovu zkontrolujte množství oleje a případně dolijte… a tím už bude výměna oleje v motoru doopravdy ukončena. Doporučujeme ji provádět každý rok na začátku sezony. Málokdo má totiž motorku v klimatizované garáži a v motoru (v oleji) během výkyvů zimních teplot při běžném parkování jednoduše kondenzuje voda. A ta je pro motor zabiják. Proto je u takto parkovaných motorek dobré olej na jaře vyměnit.

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here