Nebudeme přehánět, když řekneme, že R6 je v tomto slova smyslu vlastně takovým etalonem pro všechny současné supersporty

Proč tomu tak je, to vysvětlíme záhy… Každopádně zkuste si napřed sami vybavit nějaké testy supersportů z předešlých let (a to ať šestek, nebo i litrů). Jak často v nich zaznělo zaklínadlo: „Jako na R šestce…,“ nebo „Ve srovnání s R6…“? Řekl bych, že docela často.

Proč tedy mají všichni – i tolik roků po uvedení téhle motorky na trh – chuť se s ní srovnávat? Pro odpověď je potřeba si zajít trošku do historie. Zhruba tak před patnácti lety byl svět ohromen výkonem. Prodávaly se motorky se stále většími papírovými hodnotami, a kdo neměl pod zadkem 150 kobyl, jako by nebyl. Bylo to jako nemoc – jenže ta nemohla trvat do nekonečna. Časem přišli zákazníci na to, že je potřeba taky občas zabrzdit či zatočit, a u supersportovních motorek se začaly hodně řešit i takové veličiny jako váha motorky nebo dobře nastavený podvozek.

ZKUŠENOSTI…

Vše stále více vycházelo ze zkušeností závodních oddělení a testy motorek před cca 7 lety, to už byly skoro výhradně okruhové záležitosti. A stále se od výrobců čekalo víc a víc. Lehkost, kompaktnost a nekompromisní jízdní vlastnosti. A pak to přišlo…

Přesně na podzim v roce 2007. Yamaha vypravila do světa novou R6, a když jsme ji tehdy viděli v dobovém kontextu poprvé, skoro nám až přišlo, jestli to ti hoši z Japonska trošku nepřepískli. Taková motorka tady do té doby prostě ještě nikdy nebyla. Maličká, nahrbená, nervózní už na pohled. Ano, tohle byla přesně ta okruhová zbraň, po které všichni tak dlouho volali. Stupnice hodnot jako by se přenastavila. Teorii také potvrdil hned následující rok, kdy se na závodech všech možných úrovní vyrojily eRšestky jako blechy – a vyhrávaly. Byla to populační exploze a virus R6 zabíjel konkurenci na potkání.

HRANICE…

A tady se přesně ocitáme v tom bodě, kdy vznikl onen „mýtus“. Ve chvíli, kdy se potvrdily kvality téhle motorky, se vůči ní všichni začali vymezovat. „Já osobně jsem s R6 odjezdil pár povedených závodů,“ zastavuje se nad časovou osou náš test-rider Carlos, „a musím s tím jenom souhlasit. Byla to vůbec první sériová šestka, na které jsi dal 2,15 v Brně úplně v pohodě a bez potřeby jakýchkoliv úprav…“

Což na ní bylo (a je) stále to nejcennější. Je tak jednoduchá a přece absolutně funkční, že i když se konkurenční značky pokusily se jí v následujících letech aspoň přiblížit, na R6 to pořád nějak nemá. „Ne, ono těm konkurenčním motorkám nic nechybí,“ doplňuje náš další redakční test-man Víťa, který tuhle motorku zná už z prvních testů na okruhu v Japonsku v roce 2007, „ale R6 je jednoduše postavená na samotné hranici, kam až šlo zajít, a pokud chceš prodávat motorku i na obyčejný ježdění běžnému zákazníkovi, nelze už tuhle linku nijak překračovat.“

A to je asi celá ta svatá pravda. Tohle je limit. Poslední možná mez běžné zákaznické motorky „na neděli“, která se jen mávnutím proutku změní na okruhovku. A jak se zdá, existuje hromada lidí, co přesně tohle nevyžaduje (viz mumraj názorů na www.r6-forum.com) a vlastně se v tom i tak trochu vyžívá.

COMEBACK…

Proč se tedy dnes najednou z ničeho nic vracíme k již tolikrát představené motorce? Těch důvodů je asi víc. Loni nás trkla do nosu ta ohromná lehkost, s jakou se R6 vrátila zpět do MS supersportů. Jako když hvízdneš.

Prostě to v tý motorce tak nějak „je“. Ačkoli jí letos potáhne na pátý rok (což není u supersportů zrovna moc obvyklé!), stále zůstává v aktuální nabídce značky. A jestliže se budete ptát na nějaké inovace, vězte, že v roce 2010 dostala jiné palivové mapydelší výfuk, což ještě víc přispělo k tomu, že je ovladatelnější ve středních otáčkách. A víc nebylo třeba.

Ovšem nejdůležitějším impulsem ke vzniku tohoto článku bylo samotné to slovo „etalon“. Chtěli jsme totiž hned na kraji sezony představit motorku, se kterou se budou ostatní tak či tak celý rok srovnávat. Abyste prostě věděli, abyste měli představu.


 

 

Doporučené nastavení R6

 (měřeno ze série)

 + po směru hod. ručiček
 – proti směru hod. ručiček
 Pokud si chcete přenastavit sériovou R6 na okruhový den, stačí jen uskutečnit těchhle pár úkonů a můžete si být jisti, že jste v absolutním klidu…

 Předek

 Komprese (rychlá): -1 otáčky
 Komprese (pomalá): standard
 Odskok: -10 kliknutí
 Předpětí pružiny: standard
 Výška vidlic: -2,5 mm

 Zadek

 Komprese (rychlá): standard
 Komprese (pomalá): standard
 Odskok: -½ otáčky
 Předpětí pružiny: -1 linka


 

Jaké gumy na R6?

Většinou je to vidět ve světových i supersportech, ale můžete se s tím setkat už i v našem mistráku. Ze série patří na ráfek guma o šířce i 180 mm, ale někdo jezdí vzadu na 190. Je to kvůli větší styčné ploše pneumatiky, což je jeden z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících přilnavost. Má to ale háček.

Abyste stodevadesátku využili, musíte jet opravdu i rychle. Pokud nedáváte Brno na sériovce pod 2,15 s, nemá to podle nás cenu a zbytečně se připravíte o hbitost motorky, která je na užší gumě samozřejmě lepší. My máme vyzkoušené Pirelli SuperCorsa ve směsi SC2. V kombinaci se správně nastaveným podvozkem dosáhnete skvělého gripu a přijatelné výdrže.

 

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno