Pro většinu z nás znamená déšť protivnou záležitost a něco, co nám dokáže zkazit jinak příjemný svezení. Ale ono tak být přeci nemusí. Dnešní díl seriálu „Jak jezdit“ budeme věnovat jízdě na mokru a v dešti

Předem se omlouvám, ale rád bych teď chvilku mluvil o počasí. A ne kvůli tomu, že bych si chtěl stěžovat, že mi déšť zase totálně pokazil plány na skvělou projížďku (i když počasí uprostřed prázdnin vážně stálo za prd). Spíš se chci zmínit o tom, jaký dopad má špatný počasí na jezdění jako takové.

Asi nejsem sám, kdo má pár známých, kteří bez problému přiznají, že vytahují motorku jenom v případě jasné oblohy bez mráčku. Problém je, že tihle lidi mají problém najet za celou sezonu sotva dva nebo tři tisíce kilometrů – a to je podle mě blbě…

Pokud čtete Motohouse pravidelně, určitě budete vědět, že se do vás snažíme nahustit moudra o tom, že jízda v dešti nemusí být jenom pruda. Je to celkem jednoduchý – jízda na mokrém podkladu z vás totiž dělá lepšího pilota! Nevěříte? Zkuste se chvilku zamyslet. Musíte plánovat dopředu, musíte jet plynule, vyvarovat se trhavých pohybů. Déšť taky zhoršuje viditelnost (pokud máte černé plexi a někde vás to už pořádně vyšplouchlo, asi mi dáte za pravdu) a to není na motorce nic příjemnýho.

Jak to ale mají ti, kteří vytáhnou mašinu jenom těch pár dní v roce? Je to stejné jako s tzv. nedělními řidiči v autech? Když nesedíte za řídítky, netrénujete – podle mě se z vás dokonce stává horší řidič! Ztrácíte potřebnou předvídavost, rychlost reakcí – přesně ty věci, které jsou na mašině nejdůležitější. A hlavně, zbytečně se připravujete o hezký chvíle na motorce. Nejednou jsem se sám přistihnul, že jsem v dešti klidnější, vyrovnanější, a z celé jízdy jakoby se vytratila taková ta vrozená agrese, kterou má v sobě asi každej z nás, když drží v ruce heft. A to nemusí bejt vždycky špatný…

Nebudu vám tady věšet bulíky na nos, že jezdit v dešti je lepší než jezdit na suchu, protože to je blbost. Nemusí se ale prvoplánově jednat o něco, čemu se musím za každou cenu vyhnout. Ano, nemám rád, když mi v dešti mrznou ruce a když ušpiním, co se dá, včetně motorky… Dává mi to ale možnost ji druhej den pořádně vypucovat. Nemůžu říct, že by mě to nějak obzvlášť bavilo, ale mám rád ten zvláštní pocit uspokojení, když to mám hotový.

Jeden můj kamarád říká, že neexistuje špatný počasí – jenom špatně oblečenej motorkář. Moderní oblečení už vážně nepustí skoro žádnou vodu na jezdcovo tělo, a i když je opravdová kosa, zateplený věci pomůžou, stejně jako vyhřívaný rukojeti… A pokud vám není zima a nestéká vám studenej déšť po zádech, můžete se plně koncentrovat na jízdu a tím pádem si ji i náležitě užít. Chci tím říct, že je dobrý investovat pár korun do věcí, který vám jízdu v dešti zpříjemní. Kluci se mi sice smějou, že jsem posera, když vozím skoro celý rok v batůžku nepromok, ale to je prostě někdy nutnost.

A není to jenom o oblečení – dnešní gumy jsou už na takové úrovní, že drží motorku bezpečně na silnici i na mokru a můžete si s nimi užít i docela hluboké náklony. Například Pirelli Angel, které máme na naší KTM SM T, jsou naprosto zázračný jak na suchu, tak v dešti. A nejsou to jenom Pirellky, na trhu je spousta výborných gum, co vás podrží i na vodě.

Je to asi čtrnáct dní, co jsem jel už za tmy z Brna. U Havlíčkova Brodu se obloha zatáhla a začalo to – lijavec skoro biblických rozměrů. Okamžitě jsem zastavil a navlíknul se do nepromoku, do bot igelitový tašky z Tesca a rukavice jsem „vyztužil“ jednorázovkama od pumpy. Potom se stačilo přepnout do „vyklidněnýho režimu“ a vydat se směrem domov. A víte co? Už dlouho jsem si takhle neodpočinul, a když jsem za dvě hodiny parkoval motorku, měl jsem pocit dobře vykonaný práce. Měl jsem pocit, že je ze mě zase o kousek lepší řidič.

A co touhle dumkou chci říct? Pokud to můžu udělat já, může to udělat každej. Stačí k tomu nepromok, plná nádrž a chuť si užít jízdu na motorce za každých podmínek. Takže, jestli se nechcete přidat k těm, co vytahují motorku, jenom když je jasno, sedněte na to, i když to venku vypadá na déšť. Stojí to za to

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here