Vidět pořádně na cestu. Neudusit se. A nedělat ostudu… To jsou hlavní cíle, za kterými byste měli jít při nákupu přilby. Teď před zimou přidáme i pár „servisních“ doporučení
Přilba je jedním z nejzatíženějších prvků motorkářské výbavy. Připravili jsme pro vás pár tipů, jak se k ní chovat. To proto, aby vám vydržela co nejdéle a v co nejlepší formě. Povětšinou se jedná o tak jednoduché úkony, že je doopravdy zvládne úplně každý, a cena za takto získaný komfort je vskutku titěrná.
VNITŘKY
» Na začátku je třeba si uvědomit, že přilba je opravdu hodně uzavřený prostor, ve kterém máte zapresovanou hlavu třeba i několik dní v roce. Proto se tu budeme bavit o čistotě.
» Praní výstelek je jednoduchá a velice prospěšná věc. A opravdu na tom nic není – stačí trochu teplé vody, maličko mýdla. Výstelku vyjmete, namočíte a jemně vydrbete třeba prsty. Pak stačí jednou dvakrát vyždímat v ruce a uvidíte, jaký proud špíny se z ní pořine.
» Jako skoro u všech bodů dnešního seznamu i zde příliš nedoporučujeme žádnou velkou chemii. Prací prášky jsou agresivní a dokážou vyvolat i nepříjemné alergické reakce. To platí i pro různé sprašové čističe. Jak říkáme: použijte trochu mýdlové vody, s tím bohatě vystačíte.
» Jednou v roce vyperte přilbu komplet. Vůbec se toho nebojte. Mechanické díly jsou v drtivé většině plastové, těm se nic nestane – to samé platí i pro vnitřní vrstvy polystyrenu, těm voda také neudělá nic. Tento servis doporučujeme většinou po konci sezony, za ty tři čtyři měsíce pak přilba v pohodě celá vyschne a na jaře jako když ji najdete.
» Rovněž je chytré jednou za dva roky vyměnit v přilbě alespoň lícnice. Obecně platí, že čím tlustší tato součást přilby je, tím víc a dřív se vymačká (tedy hůř sedí na hlavě). A jak již bylo řečeno, je toto opatření vcelku hygienické a potřebné.
PLEXI
» Poraďte se s prodejcem. Jsou plexiskla, která snesou chemické ošetření, zástupce značky (výrobce) vám poví, co a jak (většinou doporučí přímo nějaký přípravek).
» Ale pozor, na většinu typů plexi chemie vůbec nepatří!!!
» Z naší vlastní zkušenosti radíme prachobyčejnou vodu a hadřík (popřípadě měkký toaletní papír). Na skelet pak super fungují dětské vlhčené ubrousky. Namočit, přiložit mokrý papír a nechat odmočit. Pak opatrně setřít největší nečistoty a následně přeleštit. Nic nepoškrábete a hlavně nehrozí, že touto „ekologickou“ metodou zlikvidujete anti-fog vrstvu anebo ochranné lakování na plexiskle.
TIP:
Zrcadlová plexi jsou fajn, ale nejsou určena do běžného provozu. Na to pozor. Pojišťovny začínají toto využívat proti motorkářům v případě nehody (nedostatečný výhled)
GUMOVÉ LEMY
» Možná trochu opomíjené, podle nás ale o nic méně důležité. Pokud si necháte zatuhnout a popraskat gumové obruby, lemy a těsnění, s největší pravděpodobností vám začne v přilbě pískat nebo roztodivně fučet. Což je oboje velice nepříjemné.
» Prevence je i v tomto případě jednoduchá. Silikonový olej zajistí pružnost a stačí pomazat jednou, dvakrát ročně. Nepoužívejte ale oleje běžné – mastilo a mazalo by se vám plexi.
POVRCH. BARVY
» Sluníčko je prevít. Takže vyvarovat se „vyšisování“ barev, které se dostaví časem skoro u každé přilby, je prakticky nemožné. Jako univerzální rada zde slouží uskladňovat přilbu mimo sezonu v krabici a během akcí ji nosit ve vaku (u dobrých přileb získáte automaticky při zakoupení).
» Čistota povrchu přilby a její lesk – na to doporučujeme námi univerzálně používané Pronto, ale můžete použít cokoli, co je dobré pro lakované povrchy (leštičku na auto).
TIP:
Vidíme to hodně často, ale je to totální pitomost – umýt si na benzínce plexi vodou určenou k mytí autoskel, to vážně nedělejte. Nikdy nevíte, co je v tom kyblíku rozpuštěný, a z vlastní zkušenosti potvrdíme, že takhle už jsme „zrušili“ řadu plexiskel…
CO VŠECHNO DNEŠNÍ PŘILBY UMÍ
Doba a vývoj jde dopředu i v oblasti přileb. Podívejte se, co všechno můžete žádat, pokud se teprve rozhodujete:
* Vyměnitelné lícnice jsou snad již samozřejmostí
* Anti-fog plexi dokáže zabránit zapocení
* Základem by měl být jak bradový, tak nosní deflektor
* Sluneční clona uvnitř přilby je hitem posledních let
* Ač existuje nekonečná řada druhů „zapínání“, klasika dvou oček a řemínku zůstává i nadále systémem nejlepším
* Zajímavou novinkou poslední doby je prvek pasivní bezpečnosti – luminiscenční barvy, které v noci září
Foto: redakce MH