PCX125 je nenápadný, avšak mimořádně úspěšný model v řadě jednostopých strojů Honda. Od jeho vstupu na trh v roce 2010 se ho v Evropě prodalo přes 140 000 kusů. Tohoto výsledku se podařilo dosáhnout díky receptu, který značka Honda neustále vylepšuje: jeho výrazný a moderní design elegantně zapadne do náročného životního městského stylu, zatímco díky kompaktním rozměrům si najde cestu v rušném provozu a umožní vždy snadné zaparkování.

Pohodlná poloha za řídítky, schránka pro uložení integrální přilby pod sedlem a špičková kvalita zpracování přispívají k extrémní úrovni osobního komfortu („Personal Comfort“), z nějž název PCX vychází. Nelze zapomenout ani na vysokou hodnotu za vynaložené prostředky, a to jak při koupi, tak po celou dobu provozu, která je jedním z důvodů popularity PCX. V roce 2010 se stal model PCX prvním jednostopým vozidlem v Evropě vybaveným technologií Idling Stop; o dva roky později se stal prvním skútrem v Evropě vybaveným mimořádně úsporným motorem Honda eSP („enhanced Smart Power“). V roce 2016 začal model plnit emisní normu EURO4 a nyní, aby si zachoval náskok před konkurencí, přichází model PCX125 2018 s výrazně inovovaným vzhledem, novým podvozkem a výkonnějším motorem.

Atraktivní vzhled byl vždy jednou ze silných stránek modelu PCX125. Změny pro rok 2018 zahrnují přirozené obrysy a decentně sražené hrany, které ještě více podtrhují jeho charakteristický „hladký“ styl. Nezapomnělo se ani na funkci: jezdec má více volnosti k pohybu, zvětšenou schránku pod sedlem nebo ostrý LCD přístrojový panel. Vše doplňují přední i zadní LED světla. Nový dvojitý trubkový ocelový rám dodává modelu PCX agilitu potřebnou pro městský provoz, ale zároveň napomáhá lepší ovladatelnosti. Nová kola jsou lehčí a jsou obuta do větších pneumatik. Tlumiče jsou vybaveny tri-rate pružinami a odpružení se vyznačuje větším zdvihem. Při zachování své mimořádně nízké spotřeby se motor díky inovované vzduchové komoře, sání a výfuku vyznačuje vyšším maximálním výkonem, aniž by to znamenalo kompromis v nízkých otáčkách.

Vzhled a výbava

Hlavním designovým prvkem modelu PCX125 vždy byla jeho kapotáž – výrazná charakteristická linie a jednotný lak – obalující celý stroj od přídě až k zádi. Inovovaný model PCX125 toto téma rozšiřuje a využívá nové, přirozené obrysy s proměnlivými křivkami, jejichž výsledkem je výrazný vizuální dojem s luxusním nádechem. Opět jsou zde velké jednobarevně lakované plochy vedoucí bez přerušení od přídě až k zádi, do celkového stylu je nyní ještě více integrována spodní část kapotáže.

Dalším inovovaným detailem je kryt motoru a vstup vzduchové komory, které jsou nyní spojeny do jednoho celku. Z kovově stříbrného krytu motoru vyzařuje robustnost a mechanická pevnost; nad ním se nachází černý kryt sání, který se vyznačuje elegantní kombinací ostrých linií a měkčích křivek. Z přídě modelu PCX125 vyzařuje silná identita; LED světla a mimořádně úzká poziční světla stoupají odděleně vzhůru, zatímco na vnějších horních koncích se nacházejí diskrétně zabudované LED ukazatele směru. Tato nová „tvář“ navíc mění svůj vzhled při rozsvícení potkávacích a dálkových světel. Štíhlé zadní LED světlo s ukazateli směru je stále rozděleno na dvě úrovně, jeho větší rozměry však přispívají k lepší viditelnosti.

Jezdec má nyní ze svého místa lepší výhled – nahrazení černých prvků kolem řídítek chromovanými spolu s chromovanými zkosenými konci řídítek dodává stroji prémiový dotek. V levé části kapotáže se nachází objemná schránka, do které se vejde láhev s vodou či jiné nápoje. Její zvětšené víko (oproti dosavadní konstrukci) poskytuje jezdci snazší přístup k uloženým předmětům. Ve schránce se nachází také 12V zásuvka.

Sedlo je o 4 mm výše (764 mm), avšak stroj je díky obkročné výšce 540 mm stále velmi dobře ovladatelný; nová kapotáž umožnila prodloužení podlážky směrem vpřed, čímž se zvětšil prostor pro nohy. Jak sedlo, tak víčko palivové nádrže lze jednoduše otevřít tlačítky (sedlo je vybaveno závěsem s pružinou, takže po otevření zůstane ve svislé poloze), otvor pro klíč zapalování je pro vyšší bezpečnost vybaven závěrkou. Vnitřní objem schránky pod sedlem vzrostl o 1 litr na 28 l, aniž by bylo nutné kapotáž rozšířit, takže snadno pojme i integrální přilbu. Na spodní straně sedla je upevněn návod k obsluze a sada nářadí.

Nový přístrojový panel poskytuje všechny informace, jež jsou přehledně a úhledně uspořádány ve snadno čitelném formátu. Inverzní LCD displej zobrazuje údaj o rychlosti, další zobrazované informace zahrnují tachometr, denní počítadlo ujetých kilometrů, ukazatel stavu paliva, údaj o průměrné spotřebě či indikátor funkce Idling Stop.

Model PCX125 pro rok 2018 bude k dispozici ve čtyřech barevných provedeních:

Bílá perleťová „Cool“, Černá perleťová „Pearl Nightstar Black“, Matná karbonová šedá metalíza, Červená perleťová „Splendor Red“

Podvozek

PCX125 pro rok 2018 přichází s novým podvozkem; trubkový ocelový rám předchozího modelu byl nahrazen dvoukolébkovým trubkovým ocelovým rámem.

Tím se zlepšila ovladatelnost stroje i celkový pocit z jeho řízení, aniž by to znamenalo kompromis, pokud jde o jeho pověstnou manévrovatelnost. Nové řešení je uživatelsky více přívětivé a nabízí pohodlnější jízdní pozici. Poprvé u skútru značky Honda byl dosavadní hlavní ocelový nosník pro upevnění kapotáže nahrazen plastovým. To spolu s novým rámem přispělo ke snížení hmotnosti o 2,4 kg, jež se projevilo v lepší jízdní dynamice. Rozvor je o 2 mm kratší (1 313 mm), geometrie řízení zůstala se sklonem přední vidlice 27° a závlekem 86 mm zachována. Pohotovostní hmotnost činí 130 kg. Přední i zadní kolo je lehčí, s tenčími ráfky a s 8paprskovým designem (namísto 5paprskového). Přední kolo je opatřeno dutým nábojem; ten váží o 7 % (o 0,2 kg) méně, zatímco u zadního kola úspora činí 11 % (0,5 kg). Větší jsou také pneumatiky s rozměrem 100/80-14 vpředu a 120/70-14 vzadu (oproti 90/90-14 a 100/90-14), jež v kombinaci s novými koly nejen přispívají k lepší ovladatelnosti, ale díky menší deformaci pláště přispívají také k nižší spotřebě paliva.

31mm přední vidlice s 89mm zdvihem v ose kola zůstala nezměněna, zadní tlumič byl však posunut více k zádi stroje; zadní tlumič je nově osazen tri-rate (namísto duálními) pružinami, které poskytují hladší jízdu po nerovných městských ulicích i mimo město. O brzdění se stará přední dvoupístová brzda s 220mm kotoučem a zadní 130mm bubnová brzda. Jednokanálový systém ABS působí na přední brzdu.

Motor

Kapalinou chlazený SOHC dvouventilový motor o objemu 125 cm3 s technologií enhanced Smart Power (eSP) v PCX125 se vyznačuje kompaktními rozměry, odolností, vynikajícím výkonem i dynamikou, ale také hladkým chodem a nízkými emisemi CO2. Cílem konstruktérů v této fázi vývoje bylo poskytnout motoru více výkonu ve vyšších otáčkách bez ztráty točivého momentu v nízkých otáčkách. Maximální výkon vzrostl o 0,3 kW na 8,99 kW při 8 500 ot./min., s maximem točivého momentu 11,8 Nm při 5 000 ot./min.

Pro dosažení tohoto nárůstu došlo ke zvětšení vzduchové komory o 1 litr (což bylo umožněno díky posunu zadního tlumiče směrem vzad). Sání je umístěno na levé straně. Rozmístění a profil vnitřních částí byl upraven tak, aby bylo dosaženo co nejhladšího proudění vzduchu. O 2 mm větší škrticí klapka (26 mm) umožňuje průchod většího množství vzduchu, zatímco součásti výfuku byly optimalizovány z hlediska lepšího proudění a jejich součástí je i větší třícestný katalyzátor.

Kompaktní chladič integrovaný do vnější části pravé strany klikové skříně se vyznačuje novou konstrukcí komor s vyšším objemem a větracími otvory pro lepší odvod horkého vzduchu. Toto vylepšení umožnilo využít o 7 mm menší ventilátor (nově 125 mm) s upravenými lopatkami, který zajišťuje účinné chlazení bez potřeby většího chladiče pro odvod tepla vznikajícího v důsledku vyššího výkonu. Úpravy se dotkly také levé strany klikové skříně a hnaných/hnacích kol převodovky V-Matic s plynule měnitelným převodem, která jsou nyní větší a vyznačují se inovovaným profilem umožňujícím rozšíření počtu převodových stupňů. Díky této změně se podařilo zachovat vynikající akceleraci v nízkých otáčkách a (oproti předchozímu modelu) dosáhnout lineární (a výraznější) akcelerace ve středních a vyšších otáčkách. Snížilo se také tření řemenu, které přispívá k vynikající spotřebě 2,1 l/100 km (bez systému Idling Stop, v režimu WMTC). Dojezd stroje tak díky osmilitrové nádrži činí přes 400 km.

Volitelná funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém Idling Stop nabízí funkci sledování stavu baterie, která umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven výkonnou baterií YTZ8V s dlouhou životností.

Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.

Za svou úspornost a výkony motor velkou měrou vděčí svému prostorovému uspořádání, které využívá celé řady technologií s nízkým třením. Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. Kompaktní spalovací komora a optimalizované časování zapalování společně s efektivním chlazením spalovacího prostoru pomáhá zlepšit odolnost motoru vůči klepání. Vrtání a zdvih jsou 52,4 x 57,9 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,0:1.

„Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření. Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, zatímco malá a lehká válečková ložiska fungují v součinnosti s profilem vačky a zatížením ventilové pružiny.

Příslušenství

Pro PCX125 modelového roku 2018 bude k dispozici celá řada příslušenství včetně štítku, 35litrového vrchního kufru, nosiče na vrchní kufr, U-zámku, vyhřívaných rukojetí či venkovní krycí plachty.

4 KOMENTÁŘE

  1. Máte prosím někdo takový problém jako já s novým PCX 2018, že při jízdě kolem 50km/h, skútr vybruje, je to hodně cítit v řídítkách, jakoby byl problém s předním kolem.

  2. Mám ročník 2011 a jsem naprosto spokojen s jízdními vlastnostmi a hlavně se spotřebou. Jezdím od 2 l do 2,5 l. Ten systém stop-start zapínám pouze pro ty, kteří nevěří že funguje. Funguje velice dobře, ale má to jednu nevýhodu v tom, že dost trpí baterka. Při vypnutí svítí světla a pak ty následné starty na městských křižovatkách. Ty 2 l to je jízda na pohodu (cca 60 km/hod.) nebo jízda kolem komína.

  3. Asi neumím počítat, ale spotřeba 2.1 l/100km při osmilitrové nádrži mi neudělá dojezd přes 400km ….

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno