Zvěsti o příchodu nového modelu oblíbené Kawasaki ZX-10R nelhaly. Při prvním pohledu na fotky to může vypadat, že tovární designéři se maličko flákali, ale ne – změny se dotkly téměř každého šroubku a elektronické výbavy

Britský rychlík Jonathan Rea pro „zelené“ urval už druhý titul světových šampionů v řadě a tohle nové náčiní si vzalo hodně z jeho aktuálního závoďáku. Upgradu se dostalo jak samotnému motoru, tak i podvozku, odpružení, kapotám nebo brzdám. Na vývoji se podílel i loňský mistr Tom Sykes a Kawasaki směle tvrdí, že touhle mašinou se blíž opravdovému závodnímu speciálu nemůžete dostat. Nová ZX-10R má na co navazovat – stávající model byl do příchodu letošní R1 tím nejlepším japonským náčiním v našlapané třídě superbiků. Suzuki také ohlásila příchod nové generace dnes už letité GSX-R1000, takže Kawasaki do toho hodně šlápnula.

 

Motor

Cíl by jasný – zachovat stratosférický výkon aktuálního modelu, ale posílit i nižní a střední otáčky, které jsou důležité pro silniční ježdění a závodníkům pomáhají ukousnout poslední setiny sekundy na závodní trati. Zcela nová je hlava válců a kliková hřídel, která přišla o 20% své váhy a tím pádem by se měla motorka roztáčet mnohem rychleji. Kromě toček má nižší váha kliky samozřejmě pozitivní vliv i na zmenšení gyroskopického efektu vytvořeného otáčkami. Další plus k lepší ovladatelnosti. Do motoru se díky větším sacím hrdlům dostane více palivové směsi, ventily jsou nyní vyrobeny z titanu. Písty jsou lehčí a kratší, o dva litry se zvětšil i airbox. To všechno má přispívat k lepšímu průběhu výkonu a špičce na hodnotě 207 koní, když budeme počítat i s využitím náporového sání. Změnami prošel i výfuk – nyní má titanovou koncovku, čímž se uspořila další hmotnost.

Podvozek

Úplně nové vidlice Showa byly vyvinuty ve spolupráci s týmem WSBK a na první pohled si všimnete oddělených nádobek s dusíkem. Trubky o průměru 43 mm nabízejí lepší cestovní komfort a podporu na závodní trati. Každá z nich má nezávislé nastavení komprese a odskoku, nádobky s plynem pomáhají s oddělením namáhání vidlice a udržují tlak v nich více konstantní. Zadní kyvná vidlice je o celých 15,8 mm delší, což bude zlepšovat stabilitu a přilnavost zadní pneumatiky. Hlava řízení je o 7,5 mm blíže k řidiči, a to pomůže s lepším zatížením předního kola.

Brzdy

Nová Ninja dostala to nejlepší, co se dá sehnat – radiální hliníkové třmeny Brembo M50, které se budou zakusovat do 330mm kotoučů. Samozřejmostí je použití opletených hadic kvůli konstantnějšímu brzdnému účinku. Nechybí ani inteligentní ABS (KIBS).

 

Kapotáž

Vyšší větrný štítek byla první věc, se kterou závodní tým vývojovým technikům asistoval. Nový tvar by měl pomáhat k lepší ochraně před větrem, což závodníkům pomáhá při vysokých rychlostech. Na silnici pak budou delší přejezdy více pohodlné a vylepšená aerodynamika má i další pozitivní následek – menší spotřebu paliva. Přední světlo má jiný tvar a blatník dokáže převézt k chladiči větší porci vzduchu, čímž pomůže při chlazení.

Elektronika

Kawasaki se rozhodla použít systém od Bosche a jeho inerciální měřící jednotky, která je založena na informacích posbíraných pěticí gyroskopů. Ty jsou schopné vyhodnotit aktuální hodnoty akcelerace, brzdění, náklonu, bočního přetížení a sklonu. Tím ale přehlídka elektroniky nekončí. Desítka Ninja má chytrou kontrolu trakce (S-KTRC), inteligentní ABS (KIBS), nový režim launch control pro dokonalý start (KLCM), asistent rychloražení (KQS) a nastavitelnou motorovou brzdu (KEBC). Jako bonus pak disponuje i přepínatelnými palivovými mapamielektronickým tlumičem řízení.

Foto: Kawasaki

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here