Sezona je v plném proudu a řada z vás řeší co na sebe. Shrňme si tedy pár základních poznatků, podle kterých vybíráme v redakci oblečení na motorku. Budeme i rádi, když se i vy přidáte se svým názorem

Ono to totiž není jen tak. Správně si vybrat, do čeho se nastrojit, to chce dost uvažování. Poslední dobou se čím dál tím častěji děsím, když vidím některé specialisty, například v teplákovém textilním kompletu na Kawě ZX-6R. Jako by zapomínali, že jim to, co je mezi asfaltem a nimi, při případném pádu může zachránit i kejhák – a nejde jen o odřený loket.

A není to rozhodně jenom o tom, jak na motorce vypadáte (to vem klidně čert), ale hlavně o bezpečnosti. Jde však také o komfort. Špatně zvolené oblečení dokáže hodně zprotivit projížďku, nemluvě třeba o dovolené. A že si nevíte rady s výběrem? Koukněte na našich pár rad a hlavně projděte motoshopy a ptejte se….


 

KŮŽE

Počátečním bodem výběru koženého motooblečení je vhodně zvolit poměr sport/komfort. Pokud trávíte většinu času na okruhu nebo ve vinglu s kolenem na asfaltu, je blbost řešit stylovou bundičku, naopak pokud víc cestujete a nejste zas takovej střelec, je zbytečné se celé dny trápit v těsné jednodílné kombinéze. Nabídka dnešního trhu je obrovská, vybere si každý.

 

A na co koukat? Zásadní je určitě druh kůže a její tloušťka. Většinou narazíte na krávu (nemyslím prodavačku, ale zvíře, které se obětovalo), dražší modely pak používají klokaní kůži, která je při stejné odolnosti lehčí a poddajnější. Důležité je také samotné zpracování oblečení. Pokud ze švů lezou nitě nebo jsou povolené, porozhlédněte se raději jinde, při pádu vám takové oblečení nepomůže. To jde ruku v ruce také s komfortem, špatně udělané švy budou tlačit a škrábat.

Dalším důležitým parametrem jsou chrániče. Ramenní, loketní, kolenní, případně ty na bocích by neměly nijak tlačit, papírové jsou ale k ničemu. Vyrobit dobrý chránič, který je pohodlný a zároveň bezpečný, je velká alchymie, ale dost výrobců si s tím už umí poradit. Jestli na něčem nešetřit penězi (ani časem při výběru a zkoušení), pak rozhodně tady. Otázkou vkusu zůstává použití zádového chrániče – někdo ho nevozí vůbec, někomu stačí vestavěná „karimatka“, jiný to řeší klasickým páteřákem. Jak moc se máte rádi?

Nezapomínejte na to, že kožené oblečení se většinou příliš nepřizpůsobí, takže pokud vám nepadne na tělo, může při jízdě otravovat. Je to sice dvousečné, ale my radíme, abyste při nákupu vždy nejdřív vyzkoušeli oblečení, které je za hranicí vašich finančních možností, a od něj šli postupně dolů. Ať víte, co je dobře a co jste ještě ochotni obětovat pro snížení ceny.


 

 

TEXTIL

U praktických motorkářů je to věčný boj mezi komfortem lehkého textilního oblečení a větší bezpečností koženého, a také jedna z nejčastějších otázek od vás: „Jezdím na naháči a řeším, jestli se obléknout do kůže, nebo textilu. Poraďte.“

Těžko radit, těžko. Pravda je, že v pětatřicetistupňovém vedru při cestě přes půl Evropy je těžká kožená bunda nebo nedejbože kombinéza prostě opruz.

Každopádně pokud už zvolíte textilní vybavení, měli byste ještě více než u čehokoliv jiného hledět na kvalitu. Bunda za litr někde ze sámošky vás při pádu neochrání. Soustřeďte se na kvalitu šití, bezpečnostní prvky (určitě CE chrániče) a detaily. Velkým trendem letošního roku je používání většího množství reflexních materiálů a výrazných „bezpečnostních“ barev. Častěji se také objevuje skloubení vrchních materiálů (Cordura atd.) s kevlarovými vlákny pro lepší oděruvzdornost.

Díky tomu, že na rozdíl od kůže se u textilu nemusí dodržovat celistvost materiálu na velkých plochách, najdete tady vychytávky, které vám pomohou udržovat se v pohodě, jako třeba větrání nebo voděodolné vnější kapsy na doklady a jiné drobnosti. Každou možnost přizpůsobení kalhot nebo bundy berte jako plus, čím víc zipů, pásků na stažení a přezek, tím lépe.

A proč jedna textilní bunda stojí pět tisíc a druhá patnáct? Kromě kvality a užití značkových materiálů je to právě o různých detailech a příslušenství. Platí se za kvalitní membrány, jejichž použití má smysl, nezmoknete a nezpotíte se a to se počítá. Velmi oblíbeným je v poslední době také materiál Outlast, který funguje jako termoregulátor – v zimě hřeje, v teple chladí.

Výběr textilního oblečení podléhá stejnému pravidlu jako nákup jakéhokoli vybavení na motorku – dejte tomu čas a zkoušejte. Za minutu nic nepoznáte. Vyrazte do prodejny, oblečte se a vydržte v oblečení nějakou chvilku. Projděte se, sedněte si na motorku, hýbejte se, zkuste toho víc, ať máte porovnání.


 

 

RUKAVICE

Mohlo by se to zdát jako prkotina, ale osobně považuji rukavice za jednu z nejdůležitějších částí výbavy. Nejenže ruce potřebujeme a měly by být dobře chráněny, ale také s nimi za jízdy uděláme nejvíc pohybů – jsou tedy nejvíc náchylné na komfort. Pokud jste někdy narazili na nepohodlné rukavice, určitě víte, jak dokážou znepříjemnit život.

Také tady jde o to vhodně zvolit mezi turistickou a sportovní rukavicí. Turistická vám nabídne prostor, komfort a většinou lepší odolnost proti rozmarům počasí, sportovní naopak více citu pro řízení a bezpečnost. Velkou výhodou je to, že rukavice nestojí miliardy, a tak je dobré mít alespoň dvoje – lehké pro letní počasí a silnější turistické, když tak pěkně není.

Vychytávky? Na špičce se dnes hraje především o bezpečnost, prim hrají všemožné titanové a karbonové chrániče, dvoupáskové zpevnění zápěstí, malíček přišitý k prsteníčku (při pádu menší pravděpodobnost zlomení). U turistických typů je potřeba krom bezpečnostních prvků nepromokavost, nějaká ta membrána nebo tepelná izolace. U čoprařských bezprstovek hledejte pouze propracovaný systém větrání 🙂


 

DOPLŇKY

Nedávno jsem vyrazil s kamarádkou, která začíná, na nákup kompletní motovýbavy. Přál bych vám vidět její výraz překvapení, když zjistila, kolik toho všeho na motorku může (a měla by) pořídit. Všechny ty ledviňáky, nákrčníky, páteřáky, kukly… Může to vypadat nedůležitě, ale ve finále vám takový doplněk hodně zpříjemní ježdění, pokud je tedy kvalitní a funguje.

Sám jsem třeba zjistil, jak moc dělá dobrý páteřák. Když jsem měl obyčejný za tisícovku, moc mi neseděl, byl těžký, nepohodlný, a tak většinu času ležel ve skříni. Pak jsem ale pořídil špičkový výrobek, který na zádech skoro necítím, a jezdím v něm pořád. Tím chci říct, nešetřete zbytečně ani na doplňcích. Pokud jezdíte hodně, doporučuji i tady zvážit pořízení dvojí výbavy (teplo/zima). Takovej fleecovej nákrčník je při nízkých teplotách dost příjemná záležitost, stejně jako tlustý a teplý ledviňák.


 

 

BOTY

Jasně, můžete klidně jezdit v kanadách, ale smiřte se s tím, že v ovládání motorky nebudete mít prostě cit. Spektrum výběru je ale široké, od turistické jednoduché boty až po supersportovní přezkáče, co se tváří, že je právě sundal Robocop. U těch najdete propracované bezpečnostní prvky, které dovolují noze přirozený pohyb, ale zároveň zabraňují jejímu vykloubení v případě pádu. Samozřejmostí by měl být také slider na špičce nebo pata pohlcující nárazy. Častou fičurou je odvětrávání, sportovní botky většinou dobře dýchají, naopak moc nepomůžou proti vodě.

Turistika, to je stále ta stejná písnička – komfort, voděodolnost, membrány. Důležitá je také dobře tvarovaná podrážka, přeci jen se dá očekávat, že v botě i něco nachodíte. Základem je ale to, aby bota sedla. Nohy mají různé tvary, ten má širší lýtko, ten vyšší nárt, a každému padne jiný model. A tak opakujeme znovu: Věnujte nákupu čas a zkoušejte, porovnávejte. Nohy v pohodě přidají jak na úsměvu, tak na vteřinách, pokud je honíte.

Foto: redakce MH, archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here