U nás v redakci dost obehraná story: „Tohle byla jediná testovací motorka za dobu mé motocyklové novinařiny, na které jsem jezdil až do půlnoci po Praze, odmítal jsem ji vrátit, a tak se jí navždy vzdát…“

Rozdíl mezi současnými litrovými supersporty a touhle motorku je neuvěřitelně propastný. Šlo o poslední opravdový superbike, na kterém se dalo jezdit v pohodě i na silnici, v týdnu bez problémů vymetat okruhové dny a v neděli povozit svůj dlouhonohej batůžek či obtloustlejšího kamaráda.

Co je to za motorku
Jezdilo to ostře, ale čitelně, což je asi ta největší přednost tohohle Fireblada. Honda pro tuto sportovní řadu se vstřikováním dlouho váhala (přišlo až na přelomu století) – ale v roce 2002, kdy byl objem motoru zvětšen na 954 cm³, už to měli fakt přesně vymyšlený. Plynem se dalo operovat tak neznatelně, že jste záhy podlehli pocitu dokonalosti (nebo spíš určitého ukolébání), a vlastně jste ani nepostřehli, jestli jedete lehce nad sto… nebo se už dávno přiblížila dvoustovka.

K tomu všemu se ale jednalo o velice dobře ovladatelný a rozhodně povedený motocykl, který opustil nápady předků se šestnáctipalcovým předním kolem a raději vsadil na vyváženější koncepci a logičtější rozložení vah – tužší rám, plně nastavitelné pérování a dobré brzdy – to je použitá abeceda. A i když v té době už měla GSX-R1000 daleko víc koní (přesně o 13!!!), pořád i bladích 123 kobylek bohatě stačilo k tomu, aby se člověk vyřádil (o rok později, v roce 2003, naměřili Angláni dokonce rozdíl 20 koní!!!).

Hlavní nedokonalosti
V době svého uvedení na trh stála tahle motorka cca 420 000 Kč a představte si, že ti lotři ani za takový peníze nepřidali tlumič řízení. Takže se často stávalo (když ložiska v hlavě řízení chytla nějakou tu vůli), že řidítka měla tendenci k nervozitě… Ale pozor! Zcela záměrně nepoužíváme termín „k rozkmitání řidítek” – to zas ne…

Druhá věc, která vás může při nákupu ojetiny překvapit, jsou reakce převodovky. Ta je „od Hondy”, takže občas se tam kvalty dostávají s tupými kovovými zvuky, což ale není projev závady, jen si na to musíte zvyknout. Skoro u všech motorek téhle značky je k přeřazení potřeba kapička toho násilí. Větší problém můžeme najít u těch kousků z firebladího stáda, které se nějakou dobu věnovaly okruhovému závodění – tam se právě převodovka může stát velkou pastí… doporučujeme vyzkoušet na řádné testovací jízdě nebo ať na to koukne odborník.

Její pověst
Je nesmrtelná. Slabé kovové zvuky vycházející z oblasti v motoru jsou jen nevinnou součástí celé operetky a nejčastěji jsou připisovány drnčení výfukové přívěry. Zpracování celého stroje je pak honďácky bytelné a ani po letech urputného provozu nemají tyhle motorky tendenci ke korozi. Určitě vás bude zajímat i praktická zkušenost se spotřebou – ta samozřejmě závisí jen a jen na tom, jak budete tahat.

Takže na pětku jede takřka na volnoběh ke stodvaceti, což je ideálka pro šetřílka, klidně se na stokilometrové testovací trati vejdete do pěti až šesti litrů. Pokud ale necháte vybuchnout v sobě i v tomto stroji saze, pak si nestěžujte – při dnešních cenách benzinu může stovka kilometrů znamenat i výdaj na úrovni pětisetkoruny.

Komfort
Sedlo je pohodlné, jezdec má nejlepší polohu ze všech sportovních mašin v historii. Spolujezdec zvyklý na GoldWinga ale bude řvát, že jsou moc vysoko stupačky.

Výfuk
V roce 2003 přišla Honda se zesílenou výfukovou koncovkou, která byla přišroubovanou ke stupačkám.

Kola
Kvůli nutnosti celkového odlehčení přinesla Honda pro 954 Fireblada i odlehčená kola.

Motor
Oproti stejným motorkám těch let už ale ztrácela na absolutních hodnotách. Například GSX-R1000 byla podstatně dravější!

Hlava řízení
Vymačkaná ložiska v hlavě řízení nejlépe opraví jejich výměna. Na podstatném zlepšení čitelnosti řízení se dokáže podílet i tlumič řízení.

Přední vidlice
Průměr 43 mm dává dojem masivnosti. Je plně stavitelná, ale na některých častěji používaných modelech můžete na kluzácích zaznamenat mírnou korozi. Ale to je drobnost, tlumení je dobrý.

Přední brzda
Už ve své době se o téhle 4pístkové věci tvrdilo, že nováčkovi neublíží. Z pohledu dnešních radiálů se pomalu zdá, že tihle chlapíci jezdili před těmi šesti lety vlastně bez brzdy.

Převodovka
Plnej na dvojku a rychle tam zkusit střelit za tři. A nebo plnej na čtyřku a pustit plyn – a pak už jen poslouchat zvuk. Pokud se vám nebude něco zdát, raději svěřte motorku do ruky rukou odborníka.

Zadní kyvka
V roce 2003 přišla zesílená kyvka a vyztužení v místech jejího ukotvení.

Budíky
Jsou čitelné a dominuje otáčkoměr – takže sportovní. Pro každodenní ježdění je dobré, že měří i průměrnou spotřebu a dojezd.

Maska
Za tenhle větrný štítek se lehko schováte – i když ve srovnání s dnešními motorkami vypadá tahle vypadá díky kvůli své masce jako pořádný tlouštík…

 

 

Kompletní článek v PDF si můžete přečíst ZDE.

Foto: Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno