1/ Když v roce 2015 představila Husqvarna koncept svého budoucího café raceru 21. století, dlouho jsem se na první obrázky díval a sám pro sebe přemýšlel, jestli je zvolená cesta správná… Snažil jsem se Vitpilen 701 porovnávat s dobovými stroji, hledal obrázky, dlouho porovnával, až jsem došel k názoru, že jo – to je cesta, jak by mělo vypadat kafíčko vyrobené v dnešní době – do města, pro zábavu, s neokoukaným a výstředním designem!

 

2/ Design motorky byl už v té době hodně odvážný, vždyť každý fanda café racerů si je spojuje s dobou minulou, oblými tvary, minimalistickým řešením veškerých kapot a chuligánstvím jak v ulicích měst, tak v zatáčkách mimo ně. A tři roky nato stojím před řadou Husqvaren připravených k testování jak v městském provozu – a na to se těším nejvíc – v zatáčkách za městem, kde budu mít možnost zjistit, jestli se motorka opravdu povedla a jakým způsobem ji budu řídit, jestli mě bude bavit a bude stát za „hřích“.

 

3/ Na první pohled je doladěná do absolutních detailů a i přesto, že momentálně patří Husqvarna pod křídla KTM, design nezapře italskou školu!

 

 

4/ Drobnosti dotažené k dokonalosti člověk neocení na obrázcích, ale při prvním bližším pohledu, kdy je zřejmé, že si dali hodně práce, aby motorka v člověku vyvolala ty správné emoce. Design stroje se bude řešit dlouho a tuším dost horkokrevně – my Češi nepřijímáme nové věci hned moc dobře a už na výstavě Motosalon bylo slyšet, jak se mezi sebou motorkáři dohadují o jeho vzhledu.

 

5/ Jakmile jsem přehodil nohu přes motorku a chytl rudla, bylo mi jasné, že se za řídítka vejde i dost velkej chasník. Sám měřím 182 cm a vůbec mi nepřipadá, že bych pod sebou měl něco malého, bez prostoru pro nohy a se zbytečně zlomenými řídítky tak, abych po pár kilometrech nadával do helmy, jak je motorka nepohodlná! Překvapený jsem z výšky sedačky nad zemí, nedám chodidla na zem. Celý posed je příjemný, ergonomie motorky mě nenutí k ultimativnímu závodnímu zalehnutí, váha na rukou je jen minimální, nohy i přes správnou polohu nejsou zbytečně zlomené a sedačka je příjemně tvrdá – což umožňuje perfektní kontakt při jízdě samotné.

 

6/ Motám se z města ven a opět překvapení. Složení jednotlivých kvaltů je úplně jiné než u KTM Duke 690, ze kterého motor pochází. Jednička je hodně dlouhá, na malých kruhových objezdech si dost často pomáhám spojkou tak, aby byla jízda plynulá a příjemná. Jakmile vyrazím na několikakilometrový přejezd po dálnici, převodovka začíná dávat smysl. Kvalty tam padají jak po másle, od dvojky jsou blízko poskládané a nutí řidiče k neustálému řazení, příjemná rychlost je kolem 150 km/h, kdy i s absencí jakékoliv ochrany před větrem nedochází k tuhnutí krku a rukou, dokázal bych si představit absolvovat i delší trasu.

 

7/ Maximálka je kolem 220 km/h, ale o tom to není! Rychle sjíždím z dálnice a přesně podle instrukcí odbočuju po pár kilometrech na sever od města, na malé zatočené silnice téměř bez provozu, přehledné a s perfektními poloměry, kdy střídá jedna zatáčka druhou a rovinku skoro nenajdeš.

 

8/ S údivem zakrajuju jednu za druhou, motorku si přehazuju z levé do pravé jenom pohledem a mírnou korekcí ramen, vůbec nemusím jakkoliv tlačit na řídítka – v této fázi zatáček je Vitpilen hravější než Duke! Z předního kola mám perfektní feedback – přesně vím, co si dovolit, brzdy pouštím až hluboko v zatáčce a hned přidávám plyn. Velký podíl na skvělých jízdních vlastnostech mají perfektně nastavené tlumiče a už v sérii montované Bridgestone S21, které důvěře při projíždění zatáček hodně pomáhají.

Zastavuju u krajnice, sundávám helmu a jdu si srovnat myšlení:

*Podvozek je hutný, ne zbytečně tvrdý. Díky ergonomii ani po 100 km zatáček necítím sebemenší únavu, bolest rukou nebo jiné věci, kvůli kterým bych ztrácel tak důležitou pozornost při řízení.

 

9/ Motor oproti Dukovi 690 hodně posílil ve středním a hlavně vyšším pásmu otáček, motorka má s vypnutou kontrolou trakce tendence stavět se z výjezdu na zadní ještě na trojku, což je fakt hodně zábavné! Mimochodem, jak kontrola trakce, tak systém ABS (Bosch 9M+ s možností brzdění do zatáčky) jdou vypnout, i přesto jsem chtěl vědět, jak do řízení při hodně rychlé a zběsilé jízdě zasahují.

*Systém ABS je bez pardonu absolutně „blbuvzdorný“. I když bylo slunečno a jen 15 nad nulou, málokdy mi do řízení zasahoval prudou. Naopak mě nutil posouvat brzdné body hlouběji do zatáčky a k brzdám se chovat poměrně sprostě, tj. bez ztráty důvěry v přední kolo! Trošku nesouhlasím s ABS jako prvkem aktivní bezpečnosti, protože při získání důvěry bude každý okamžitě zrychlovat s vědomím, že nemůže dojít k uklouznutí na předek kvůli ztrátě adheze. Docela nebezpečné myšlenky!

10/ Kontrola trakce je nastavená hodně vlažně, zasahuje do řízení poměrně pozdě a s razantním nástupem, ale bez ztráty stopy při výjezdu ze zatáčky. Při aktivaci obou systémů je jízda velmi plynulá, dá se říct, že absurdně bezpečná, ale bez větších emocí z řízení, což se změní v okamžiku deaktivace, kdy se na malé přehledné přístrojovce rozsvítí nápis „not legal“ a člověk si užívá tu pravou, nevykastrovanou radost z řízení!

11/ Vitpilen 701 je motorka pro radost, pro každodenní ježdění se servisním intervalem po 10 000 najetých kilometrech (!). A jestli vám můžu poradit, dejte jí šanci, a když budete mít možnost, svezte se, dejte si pár zatáček, zastavte se na kafe a chvilku se na ni jenom tak dívejte. Tuším vám začne dávat smysl stejně jako mně!

 

CO V NÍ TIKÁ

 

*Základ motoru pochází z 690 Duke. Jednoválec, který chladí voda. Úpravy se dotkly poměru vrtání a zdvihu 105 × 80 mm, krapítek vyšší objem (693 cm3) přináší jiné chování.

*Přítomna je kontrola trakce a také dvoukanálové ABS Bosch 9M+. Oboje vypínatelné.

*Rozvor 1434 mm je kratší než u drtivé většiny strojů této kategorie, což činí Vitpilen jedinečným. Těžiště navíc v samém středu a dole.

*Rám svařovaný z chrom-molybdenových trubek. Podvozek je plně nastavitelný značky WP.

*Kola jsou litá, pneumatiky o rozměru 120/70-17 předek a 160/60-17 zadek.

*Přední brzda 1× 320mm disk, radiální 4pístek Brembo, zadní brzda 1× 240mm disk, 1pístek.

*Maximální výkon 75 koní při 8500 otáčkách, max. točivý moment 72 Nm při 6750 otáčkách.

*Celý to váží 157 kg bez náplní, to je neuvěřitelná cifra!!!

 

Kup si ji, když…
*chceš motorku do města
*máš známé, co ocení její styl
*máš to občas rád trochu hustější.

 

Nekupuj si ji, když…
*chceš aspoň z půlky, aby tvoje motorka byla i cesťák
*jsi pijákem kýblů piva
*máš přítelkyni a nechceš to od ní schytat!

 

 


text: Sršeň, foto: KTM

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here