Krádeží motocyklů vČeské republice výrazně ubývá, za posledních 5 let se jejich výskyt podle údajů ministerstva vnitra snížil o 53 %.

Vroce 2013 totiž zloději odcizili celkem 905 strojů, zatímco za celý loňský rok už „jen“ 428. Mezi hlavní důvody snižující se autokriminality, do které vedle automobilů spadají i případy odcizení motocyklů, podle ministerstva patří například nižší finanční motivace pro páchání trestné činnosti, ale i stále se zdokonalující technické zabezpečení vozidel.

Jednostopá vozidla neboli motocykly se podle statistik ministerstva vnitra v loňském roce nejvíce kradly v Jihomoravském kraji (především v Brně, 38 %), Středočeském kraji (zejména v Mělníku a jeho okolí, 20 %) a v Praze (23%). Do konce loňského roku se však celkový počet odcizených motocyklů v České republice oproti údajům před 5lety snížil o 477, tedy o 52,7 %. Ministerstvo výrazný úbytek krádeží přičítá nižší motivaci krást zfinančních důvodů, a to díky lepší životní úrovni obyvatel, ale i stále se zlepšujícímu technickému zabezpečení motocyklů.

Imobilizéry fungují stejně jako u automobilů

Před samotným pokusem o odcizení motocyklu může potenciálního pachatele odradit i jen samotné povědomí o technologiích, které se pro zabezpečení moderních motocyklů používají. Ty nejúčinnější, tedy alarmy svestavěným imobilizérem, využívají u motocyklů stejný princip jako uautomobilů – aktivují sirénu i světla a zároveň znemožní stroj nastartovat. „Při pokusu o manipulaci smotocyklem bez originálního klíče spustí alarm jak akustické, tak i vizuální upozornění, tedy sirénu avšechny čtyři směrová světla, která začnou blikat. Integrovaný imobilizér zase nepovolí start motoru, aby se strojem nešlo odjet,“ vysvětluje Petr Krajča z BMW Motorrad systém zabezpečení motocyklů bavorské značky.

Snazším cílem jsou samozřejmě motocykly se starším datem výroby, u nichž technologická výbava nedosahuje stejné úrovně jako u modernějších strojů. Nejlepší míru ochrany samozřejmě poskytuje parkování v zabezpečené garáži, videálním případě by ale i zde měl být stroj chráněn dalším bezpečnostním opatřením. „Posloužit může například zámek na kotoučovou brzdu, který lze pořídit i včetně pohybového a otřesového čidla. To vpřípadě potřeby spustí hlasitý alarm. Poslední záchranou může být i skrytá GPS jednotka, podle které policie určí, kde se odcizený motocykl nachází,“ dodává Petr Krajča.

Prevence na prvním místě

Předcházet krádežím motocyklů i automobilů, anebo věcí uvnitř nich, se cíleně věnuje i Policie České republiky svými preventivními aktivitami. Například díky údajům zkaždoročních statistik zjišťuje rizikové lokality, ve kterých posiluje přítomnost hlídek. Zaměřuje se ale i na kampaně, jejichž účelem je šíření užitečných informací, které občanům pomáhají lépe zabezpečit jejich majetek.

 


Zdroj: tisková zpráva, foto: motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno