Jistě si ještě vzpomenete na pokus Yamahy, která experimentovala s pohonem všech kol na modelu WR450.

Společně s firmou Öhlins vyvinula pohon předního kola pomocí hydrauliky a takto upravené WR-ko se dalo koupit u dealerů Yamahy. Dokonce Yamaha nasadila speciál 2AWD do nejtěžší závodu světa, slavného Dakaru. Tím také tato epizoda skončila.

Po několika letech se s myšlenkou pohonu obou kol vrací Steve Christini. Ovšem ten se vydal zcela jinou cestou a svůj mechanický systém pohonu všech kol si nechal patentovat.

Výkon motoru dodává na přední kolo prostřednictvím řady řetězů, hřídelů a kuželových kol. Výhodou je menší ztráta výkonu oproti hydraulickému provedení.

Jak to celé funguje?
Za optimálních podmínek trakce je převod na zadní kolo rychlejší než na přední. Jednosměrné spojky v přední náboj povolí přednímu kolu otáčet se na volnoběh. V tomto bodě je systém AWD pasivní. Ačkoli přední systém AWD se točí, není to vlastně přenos výkonu na přední kolo. Když zadní kolo ztratí trakci, tj, že se začne otáčet rychleji než přední nastupuje ke slovu přední pohon.

Čím je rozdíl otáček u obou kol větší, tím více výkonu jde na přední kolo. Systém Christini AWD v podstatě využívá sílu, která by jinak byla ztracena při roztočení zadního kola, např. při zapadnutí, jízdě v poušti atd. Systém AWD je možné zapnout a vypnout pomocí jednoduchého překlopení přepínače.

Christini nabízí svůj patent (jako kit) pro tyto motocykly :

  • KTM Off-road 250/300 XC and XCW
  • KTM 450/530 XCRW and EXCR
  • Honda CRF250X
  • Honda CRF250R
  • Honda CRF450X

Nebo je možné koupit dvě již upravené motorky, čtyřtaktní CHRISTINI AWD 450, která je postavena na Hondě CRF 450, nebo dvoutaktní CHRISTINI AWD 300, kde základ tvoří motocykl Gas Gas. Více na http://www.christini.com

Foto: Christini

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno