Blokům rad „Jak jezdit“ se věnujeme v MH velice aktivně, takže řadu našich rad asi již důvěrně znáte. Shrňme však ty nejdůležitější, které budou užitečné vám i vašim známým, pokud se rozhodnete prožít letošní léto na skútrech

Na skútru v koloně

Největší výhoda motorky – nemusíte čekat v koloně, protáhnete se. Je to sice už „vyšší škola“ pro obratnější řidiče, ale časem sami poznáte, že na tom zas tak nic moc není. Hlavní pozor při této činnosti nevěnujte ani tak sobě jako vždy nejméně čtyřem vozům před sebou – sledujte blinkry, odhadujte, kdy by mohl někdo v autě před vámi začít měnit směr. Vy jste ten slabší, a proto musíte být chytřejší a někdy se musíte podřídit.

TIP: Ve velkých městech už si autaři na motorky docela zvykli, to je dobrá zpráva, učíme se spolu žít…

 

Řazení se na světlech

Pozor – stále platí předpis ve vyhlášce, že vozidla jsou povinna se na příjezdu na křižovatku řadit v pořadí, v jakém přijela. Proto projíždění skútrů na světlech do první linie není nic, na co bychom měli nárok. Ale všeobecně se to už i u nás vžilo a policie u nás to, díky bohu, toleruje. Takže neváhejte – po rozsvícení zelené budete nejrychlejší, autům (alespoň na pár prvních desítkách metrů) ujedete.

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 

Předjíždění na skútru

Popravdě – na stopětadvacítkovém skútru toho sami moc nenapředjíždíte. Jejich rychlost je tak nějak „předpisová“, takže spíš počítejte s tím, že na rovných a otevřených úsecích občas někdo předjede vás.

Pro pohyb na silnici tedy doporučujeme, nejezděte úplně vpravo, nedržte se jako klíště krajnice, není to plot, v ničem vám nepomůže. Ať řidič auta vidí, že jste plnohodnotným účastníkem provozu, a pořádně vás objede a nevystrčí ze silnice.

A naopak – pokud pojedete zahuštěnou zástavbou, držte se víc uprostřed silnice, co nejdál od zaparkovaných aut v řadě u krajnice. Eliminujete možnost, že vám někdo při vystupování otevře dveře před motorkou.

 

TIP: Zrychlení skútru 0 na 50 km/h – průměr 5 vteřin, to je rychlejší než auto. Z 0 na 100 ale třeba i za dvacet a víc, a tady už evidentně ztrácíte

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 

Krizovky, brzdy. komplikace

Jedete a před vámi díra na silnici. Nezmatkujte, neblbněte. Brzdy samozřejmě ano, ale pozor, ať to do vás nikdo nenapálí zezadu (to bolí víc než s autem). Tady mnohdy platí za pokus překážku překonat „a la motokros“, odlehčit přední kolo a tak trochu to skočit. Dnešní motorky jsou pevné, vydrží to.

Brzdy se naučte znát a ovládat. Rozhodně zapomeňte na všechny „osvědčené“ motorkářské rady, že na motorce se nebrzdí zadní brzdou – to je blbost, a hlavně takhle u skútrů. Pěkně oběma, současně a plynule. Zvláště u skútrů doporučujeme ABS, tady se ani tak nebavíme o délce brzdné dráhy jako spíš o tom, že vám přední kolo nepodklouzne.

A taky nebrzděte nohama. To ničemu nepomůže, jen si ještě víc natlučete. Pokud bude situace již opravdu neřešitelná, tak ze skútru raději vyskočte, pokud vám to duchapřítomnost dovolí, vždy raději směrem ven ze silnice

 

TIP: Pokud se setkáte s nenadálou překážkou, je vždycky lepší – než křečovitě brzdit – raději rychle změnit směr (vyhnout se). I toto má ale své úskalí. Vždy před takovým manévrem fofrem kontrolujte v zrcátku, zda za vámi něco nejede!

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 

RADÍME: Chodci a vedlejší silnice

Tady platí stejné zažité zvyky z auta, ale umocněné třikrát opatrností a odhadem. Prostě neustále počítejte s tím, že vám támhleten chodec skočí z chodníku do cesty, že vás auto na vedlejší nevidí a že pán zrovna vyjíždějící z parkoviště prostě netuší, že by na silnici mohl být někdo se skútrem. Jste menší, musíte se podřídit.

Pamatujte také na to, že všechny ty přechody pro chodce, podélné čáry a jemný asfalt po navlhnutí kloužou, takže na mokru zvolněte a jeďte ještě opatrněji než na suché vozovce.

 

TIP: Hodně ve zkratce řečeno – kdo chce jezdit bezpečně na motorce, ten musí být na silnici ten nejchytřejší, musí předvídat. Jen tak se zvýší šance, že se mu nic nestane.

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...


 

1. Jak si motorku osahat?

Ne, aby vás napadlo koupit na jaře skútr, vrazit ho manželce do ruky s doporučením „neboj se, to bude fajn“ a vystrčit ji obratem do provozu, nejlíp na přeplněnou Jižní spojku v pátek odpoledne! Nesmějte se, známe takový specialisty a dopředu tady varujeme, že právě tohle je ta nejlepší koleda o průšvih…

Naopak, dejte tomu čas. Naučte se postupně motorce rozumět. Dobré je si vyjet někam na otevřené parkoviště, rozestavit si tam tři čtyři PET lahve a začít třeba slalomem. Při pomalé jízdě se naučíte (a pochopíte!) daleko víc než při čemkoli jiném. Učte se správně používat brzdy, hledejte správný odhad, popisujte si, co skútr skutečně udělá, když mu zavelíte.

Náš odhad, jak dlouho takové cvičení praktikovat? Je to samozřejmě individuální, každý se učíme jinak rychle, ale zcela v průměru si troufáme tvrdit, že takových 5 odpolední po hodince a půl by mohlo stačit. Zdá se vám to moc? Nepleťte se…

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 
2. Co stopětadvacítka umí?

Malé padesátkové skútry mají mnohdy konstrukční (resp. povolenou) rychlost 45 km/h, což je podle nás neuvěřitelně hloupé a nebezpečné. Na takovém skútru překážíte v dopravě, řidiči vás musí objíždět, mnohdy na poslední chvíli a s minimálním odstupem. Na malém skútru vlastně jen čekáte, kdy vás někdo s plechovkou „sejme“.

Stopětadvacítka má tohle jinak – a líp!. Konečně se ve městě vyrovnáte rychlosti okolní dopravy a můžete situaci řešit tak, jako že jste jejím plnohodnotným účastníkem. Jste i rychlejší na rozjezdu (než většina aut), dokážete se protáhnout okolo zablokovaných míst a v otevřeném prostoru máte větší rozhled a přehled.

Ano, náš názor je, že jízda na stopětadvacítce je daleko bezpečnější než na padesátce!

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 

3. Nepřízeň počasí – výbava

Velice častý dotaz, respektive námitka proti motorkám. Fouká na tom a prší, tak co s tím… My jakožto pravověrní motorkáři samozřejmě opáčíme, že to je právě „ono“ – ale chápu, že tímto pochybovače asi nepřesvědčíme. Takže jak je to tedy doopravdy?

Naše rada. Na skútra si musíte koupit přilbu, to je v paragrafech, a je to vlastně jediné vybavení, které je skutečně povinné. Ovšem i tady máte na výběr – pokud zvolíte přilbu otevřenou s odkrytým obličejem (jen plexi přes oči), bude to sice víc stylové a free, ale počítejte s tím, že v takových škopcích doopravdy fouká a při ranních přesunech v teplotě pod 15 °C to dovede být i nepříjemné. Takže naše rada je spíš přilba uzavřená, integrální – jste víc schovaní a zabezpečení – a alespoň my v redakci to vlastně jinak neděláme.

Další výbava už je jenom na vás. Samozřejmostí by ale měly být kožené rukavice. Jak pálí případný silniční lišej na dlaních, to možná mnozí znáte z kola a dovedete si to nejspíš představit. Dobrá je i motocyklová bunda, sem tam s nějakým chráničem…

Co ale doporučíme jako úplně nejlepší vychytávku „navíc“, je nepromokavá kombinéza. Právě té věnujte (u skútrů tak vyzdvihovaný) prostor pod sedlem, stočte si ji tam a neustále vozte sebou. Je to investice nad 1000 Kč, ale celý rok nemusíte řešit vrtochy počasí. Je pogumovaná, má zavařené švy a rychle ji přes sebe přehodíte. Ručíme vám za to, že dojedete domů suší i při té největší přepršce!

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 

4. Kolik to bude stát?

Jako v každé oblasti lidské činnosti i tady se dá utratit cokoli a za ledasco. Ale pojeďme proplout takovým tím průměrem. Stopětadvacítky čtyřdobé skútry se dají pořídit od 30 000 Kč u levnějších čínských verzí, ovšem nejběžnější třída „do města“ je záležitost cca 60 000 Kč plus minus nějaká koruna (nejprodávanější skútr v ČR Honda PCX ), ale existují i velice luxusní skútry v cenové hladině u 100 000, kde už se setkáte s dokonalým komfortem. Je to jen na vaší volbě.

Z povinné výbavy se připravte na to, že musíte koupit přilbu (3 až 10 000 Kč). A jak už bylo naznačeno, doporučujeme minimálně alespoň jeden pár kožených rukavic ± 2000 Kč. Samozřejmě se musíme zajímat i o servisní náklady na stroj jako takový, tady si řekněme, že moderní jednoválcové 4T motory jsou takřka bezúdržbové, jednou za rok vyměnit pár deci oleje, seřídit, zkontrolovat základní funkčnost – ve značkovém servisu práce okolo 400 až 700 Kč/h, ale moc času tam nestrávíte.

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

Důležitá je samozřejmě i otázka spotřeby. Tady budete oproti autu jednoznačně ve výhodě, 3 litry na 100 km znamenají, že při současné ceně pohonných hmot ujedete za korunu kilometr, takže si to sami spočítejte, kolik najezdíte. Na tomto místě ještě přidejme jeden podstatný faktický postřeh, se 125 skútrem se dá ujet už i větší vzdálenost, nemusíme o něm tedy hovořit pouze jako o posunovátku městem – hravě si dokážeme představit i dojíždění do práce na vzdálenost 20 km a víc, například mezi vaší vesnicí a městem.

 

Praktické rady: Jak přežít léto na stopětadvacítkovém skútru...

 

 

 

Foto: autor

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno