Je to jako sen – Giuseppe a Andrea právě vykládají před Továrnou v Holešovicích z dodávky svoje BMW a mně padá čelist. Andrea Radaelli alias Radikal Chopper mě svými kreacemi už několikrát ohromil, ale jeho styl naimplantovaný na moderní R nineT je opravdu něco hodně extra! Ale pojďme pěkně popořadě.

 

Časopis a dílna

Předně se sluší poděkovat, a to hodně uctivě – moje díky patří Eugeniovi Bramerinimu z pražského The Address Idea, který má přítomnost téhle motorky v Praze a i tohle setkání na svědomí. A není tomu náhodou, protože v dílně Radikal Chopper se staví další kousek do jeho sbírky. Zatím vám neprozradíme, co to bude, ale bude to brzy a určitě se o tom dozvíte.

A teď k těm zbylým dvěma Italům. Prvním je už zmíněný Andrea Radaelli a jeho dílna Radikal Chopper. Andrea se kolem motorek motá už od mládí a začal s nimi také podnikat. Léta byl dealerem Yamahy, ale pořád cítil, že to nějak není ono, a brzy přišlo vyhoření. Už v té době jezdil do práce na starém Buellu S1 a v jeho hlavě se stále intenzivněji objevovaly myšlenky na jeho úpravy.

Pak jednoho dne udělal první krok a začal – krůček po krůčku objevoval cestu kreativity a řemesla a brzy mu bylo jasné, že tudy vede jeho další cesta. Buell se povedl, Andrea na něm mimochodem jezdí dodnes, a také přišli první zákazníci na přestavby. Před deseti lety tak Andrea dealerství Yamahy zavřel a otevřel dílnu Radikal Chopper.

 

Chopper bez chopperu

„Proč máš v názvu Chopper, když stavíš úplně jiné motorky?“ zní moje první otázka k vousatému Italovi, který za celý víkend nesundá svůj letitý křivák. „Ono to není úplně tak, pár čoprů jsem taky postavil a i teď mám něco takového v dílně. Ale prvotní myšlenka byla jiná. Miluju tu absolutní jednoduchost pravověrných čoprů a tu jsem chtěl přenést do všech stylů. Je jedno, jestli stavím scrambler, bobber nebo café racer, o všech přemýšlím tímhle směrem,“ osvětluje mi Andrea.

Následně doplňuje, jak je to s podílem přání zákazníků a jeho: „Ze začátku jsem se snažil maximálně spolupracovat se zákazníkem a přenášet do motorky jeho myšlenky, ale někdy to bylo dost komplikované. Teď už naštěstí lidé uznávají můj styl a dávají mi víc a víc volnosti, takže mi na začátku řeknou svoje základní požadavky a pak už to nechají na mně. Tak se mi pracuje mnohem líp. Ale tentokrát to bylo úplně něco jiného, protože jsme pracovali v týmu s Giuseppem a kreativita fungovala na jiné úrovni.“

 

Předělané slavnostní BMW

Giuseppe Roncen je druhou důležitou postavou, která se zasloužila o tuto motorku, a to z velmi zvláštní pozice. Je totiž dlouholetým vydavatelem několika italských časopisů, včetně oblíbeného motocyklového LowRide, zaměřeného především na customovou scénu. Velmi rád podporuje lokální firmy a to byl také jeho záměr v případě R nineT. Jako první oslovil BMW Moto Italia a podařilo se mu zajistit podporu, tedy motorku.

BMW totiž slavilo 100 let od založení a také 50 let v Itálii a vedení rozhodlo, že tohle by mohl být pěkný dort. „R nineT jsme zvolili ze dvou důvodů. Za prvé je u BMW velká podpora customů, motorky jsou vidět na spoustě akcí a výstav a je hodně zajímavé porovnávat přístup jednotlivých dílen. No a pak je to skvělá motorka na stavbu, protože se s tím počítalo už od začátku. Takže jsme vůbec nemuseli řezat a všechny úpravy na naší motorce jsou vratné do série,“ osvětluje výběr základu Giuseppe.

 

Jednoduchá technika, úchvatný design

Začátkem procesu bylo odstrojení motorky a příprava designu. Andreův bratr Alessandro je skvělý grafický designér, takže se k pánům připojil a společnými silami dali dohromady první skici. Záměrem bylo udělat z R nineT něco, co ještě nikdo neudělal, a jako skvělý nápad se ukázalo postavit na celkem mohutný spodek motorky úzkou a opticky drobnou kapotáž.

Tuto nejzásadnější práci dostal na starosti dlouholetý spolupracovník Simone Lecca z Metal Bike Garage, jenž vyklepal a vyválcoval hliníkovou karoserii, která pasuje na původní montážní body. Nádrž má pouhých sedm litrů oproti sériové 17litrové. Tvary karoserie jsou naprosto úchvatné a zároveň je na první pohled znát styl Radikal Chopper.

Vzhledem k usazení a rozměrům karoserie bylo potřeba někam umístit baterku a také originální elektroniku BMW, která na motorce zůstala. Oním místem se stal původní prostor pro airbox, který se odporoučel pryč, aby ho na motoru nahradilo krátké otevřené sání. Tady se vyřádil sám Andrea, jenž vyrobil mosazné koncovky se sítky. „Nemám na dílně žádné moderní počítači ovládané stroje, jen staré klasické mašiny a tohle je práce právě pro ně,“ komentuje nejen sání, ale také koncovky řídítek a os obou kol. Zmiňovaná elektronika je vůbec zajímavá věc už jen tím, že na motorce zůstalo vše v originále.

 

 

„U BMW s úpravami počítají, takže třeba výměna světel je opravdu hračka. Budík od Motogadgetu, který jsme usadili do konzoly FG Racing, zase umí pracovat s jednotkou BMW, takže to bylo snadné. Nejvíc mě ale potěšily výfuky. Nechali jsme originální potrubí i s lambda sondami a na zakázku u Ivana Benincasy nechali udělat krátkou koncovku v GP stylu. Spolu s otevřeným sáním to mohlo znamenat potíže, ale jednotka se během pěti minut restartovala a upravila dle potřeby, motorka jede krásně a problém se nekonal,“ popisuje fascinovaně Andrea.

 

Tvrdý kontrast závoďáku

Jestli něco na téhle motorce opravdu vynikne, je to kontrast mezi oldschoolově působící karoserií a moderními CNC frézovanými prvky. V první řadě tu je Rizoma, která se stala dalším partnerem motorky a dodala na ni přední blatník s držákem, kryty válců, kryt alternátoru, zrcátka, stupačky, řídítka, gripy a nádobku brzdovky.

Ovšem tím CNC kouzlení nekončí. Jako první motorka na světě má na sobě tohle BMW nová kola firmy JoNich Wheels s názvem Bridge, jejichž ráfky jsou šroubovány z pěti samostatných frézovaných dílů. U toho vám prostě zůstane rozum stát a jen zíráte s vytřeštěnýma očima!

A další tvrdý kontrast, sedlo jak z 80 let starého závoďáku, kterému navíc supluje kožený popruh na nádrži. Obojí má na svědomí firma LR Leather´s, jejíž majitel Luca to vyrobil na míru za jeden den přímo v dílně Radikal. Stejně tak hodně klasicky působí odlité znaky BMW na nádrži. Korunu tomu všemu potom nasadil lakýrník Cisko Aloisi, který nechal hrát jak tvary karoserie, tak leštěný hliník.

 

Budoucnost? Extrémy!

Je mi úplně jedno, že Andrea s Giuseppem oddělali na motorce minimum řemeslné práce, protože i to, jak dokázali spojit svoje síly, kontakty a myšlenky, je fascinující. Rozhodně můžu bez ostychu říct, že je to pro mě jedna z nejzajímavějších přestaveb ze série R nineT. A to nejen designově, ale také technicky. Při zachování funkčního podvozku, motoru a elektroniky se jim povedlo sundat úžasných 25 kg dolů!

Co bude dál? Tahle motorka už se zapojila do pojízdného cirkusu BMW Motorrad a ukazuje se na všech velkých akcích. Giuseppe se dál věnuje svým časopisům a Andrea? Ten momentálně finišuje několik dalších projektů včetně toho, který poputuje do Prahy. A taky sní… Jeho vysněnou motorkou je starý big twin od Harleye nebo Indianu ve stylu bagger, ale s ručně dělanou hliníkovou kapotáží ve stylu automobilů z 30. let. Dovedete si to představit? Já mu moc přeju, aby se k tomu jednou dostal!

 


text: Jan Somerauer, foto: archiv Radikal Chopper

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno