Podsedlovka pořádně vystrčená k nebesům, široký řídítka, naštvanej kukuč, toho bylo deset, patnáct let nazpátek v každém časopise i na srazech dost. Jenže dneska je pořádnejch streetů jako šafránu

O to víc mě potěšilo, když se na české scéně objevil tenhle parádní kousek Davida Zimy z Třebíče. Rande jsme si dali na Euro Bike Festu v Mušově, kde Blade soutěžil v kategorii Pro Street. A David, stejně jako na ostatních custom soutěžích v ČR, vyhrál první místo. Ovšem pokud byste čekali nějakého namachrovaného křiklouna, spletli byste se. I tady, stejně jako u většiny ostatních špičkových customérů, platí, že skromnost a pracovitost jdou ruku v ruce.

David začal s motorkama hodně brzo a už ve třinácti uměl rozhodit motor z Jawice. Přes Fichtla šel postupně k Jawám a Čízám, kde se vždy snažil o nějaké ty úpravy (nechyběly ani čopry s třásněma), pak přišel první Japonec, Kawa ZXR400. Už tehdy se začal v jeho hlavě formovat sen o pravověrném streetu, pěkně dle britské školy přelomu tisíciletí. A protože je to kluk šikovnej (živí se jako motomechanik), bylo jen otázkou času, kdy na splnění tohoto snu dojde.

Přestavba: David Zima a jeho Blade

 

Fároš nebo GSX-R?

Rozhodování mezi těmito dvěma nejčastějšími základy pro streetfightery nebylo vůbec jednoduché. Pak se ovšem objevila možnost koupit Fireblada 1996, který se učil salta a zbyl z něj pouze rám a motor. To bylo přesně to, co David potřeboval. První rok se dal Fároš narychlo dokupy, aby se dalo jezdit, ale na podzim 2010 se nastěhoval do garáže a začala práce, na jejímž konci je tahle krásná motorka.

Na začátku byly pouze dvě jasné věci: 1) Nesmí to stát moc peněz. 2) Musí to mít letmo uložené zadní kolo. Po dlouhém brouzdání netem a vymýšlení alternativ dospěl mistr Zima k tomu, k čemu v minulosti a nejspíš i budoucnosti většina těch, co staví street – nejlepší je prostě kyvka z VFR.

Přestavba: David Zima a jeho Blade

Nejenže sama vypadá dobře, ale vede také pěkné kolo, které se dá použít. Problém byl samozřejmě s naroubováním VFR do rámu CBR, takže David dělal kompletně nové uložení kyvky a přepákování tlumiče, který je z novějšího CBR929. O 4 cm se tak prodloužil rozvor motorky, ale ve finále to vůbec není na škodu.

O dost větší záděr byl s předkem. Davidovi se líbila vidlice z Aprilie RSV1000 včetně parádních brýlí, ale vymyslel si, že chce použít brzdový ráfek chycený po obvodu kola. Krom toho se kolo z Mille k zadnímu moc nehodilo. Chvíli se řešilo, jaké použít kolo a jak chytit kotouč na ráfek, až se přistoupilo k jednodušší variantě – použít komplet kolo a brzdu z Buella XB12. Chycení do vidlí nebyl problém, ale hodně se uvažovalo o chycení brzdiče. Jak na to? Jednoduše – kus bukového dřeva, pilka, rašple a hurá na model. Ten pak, když přesně sednul, odnesl David kamarádovi Petru Čermákovi, který dělal na motorce všechny soustružnické a frézařské práce, se slovy: „Tohle mi udělej.“

Přestavba: David Zima a jeho Blade

 

Nejen podvozkem živ je streetfighter

David má rád, když motorka funguje, a tak se do motoru nechtěl moc hrabat. Na začátku prošel kompletní repasí, pak už se jen přidal K&N filtr do airboxu a přišla na řadu hra karburátorů. Originální Keihiny to chtělo přetriskovat, a tak David zkoušel, až došel k rozměru 150 (v sérii 115). Výfuková soustava je vlastní konstrukce a nutno říct, že krabice pod motorem je fakt lahůdka.

Zmiňovaný airbox dostal prostor na místě původní nádrže a hlavně řádný přísun vzduchu přes náporové sání na boku a také přes klapky Hyper Chargeru. To je to zařízení navrchu kapotáže, které jinak známe z amerických kár a big twinů. A nádrž? Tu originální David tak dlouho ořezával, až z ní zbyl asi desetilitrový paskvil, který se v klidu vešel pod sedlo. Tím byla nejen lépe rozložena hmota, ale také vzniklo místo na velký airbox.

Přestavba: David Zima a jeho Blade

 

Slušivý kabátek

Všechno to bylo potřeba přikrýt do slušivého kabátku, takže na řadě byly kapoty. Ty David udělal podle kopyta z 1 mm silného plechu, resp. 1,5 mm u „nádrže“. Do zadní části velmi pěkně zakomponoval brzdová světla, která původně sloužila jako blinkry u nějakého Renaultu. Podobně je to i u předních, ty pochází také z auta (mlhovky bez stínítek), plechy kolem samodoma.

S tím měla hodně společného elektrika. Ta původní byla zbytečně složitá, takže šel celý svazek ven. A jelikož je David původem slaboproudař, nebyl pro něj problém natahat těch pár potřebných drátů tak, aby to v pohodě fungovalo. Doplnila to koupená palubka Acewell, která je fešně zakomponovaná do kapoty.

Přestavba: David Zima a jeho BladePřestavba: David Zima a jeho Blade

Finále? Řídítka vlastní výroby s hodně slušnými rozměry 30 mm průměr a 800 mm šířka. Do toho přepákování a stupačky s pěkně vychytanými detaily v podobě boxerů. Pak všechno rozebrat a v garážových podmínkách se pustit do laku, který rozhodně podtrhnul krásu tohohle stroje. S lakem a finálem hodně pomáhal Davidovi brácha, protože termín pražského Bohemian Customu byl na spadnutí. Jinak se s motorkou rval celých deset měsíců David sám, s výjimkou zmiňované frézy a soustruhu, kde pomohl Petr Čermák. Každopádně, pánové, redakce Motohouse se sklání před vaší prací a děkuje vám za vzkříšení kultu streetfightů. Jen tak dál!

 

Dárci orgánů:
*Motor, rám – Fireblade 1996
*Zadní kolo – VFR
*Zadní tlumič – CBR929
*Přední kolo a brzdič – Buell XB12
*Jádro – K&N filtr do airboxu
*Výfuková soustava – vlastní výroba
*Brzdová světla – Renault

Přestavba: David Zima a jeho Blade 

Na vlastní kůži

Radost moje veliká přišla, když mi David nabídl svezení na Bladovi. Nebylo moc času, takže to bylo pár kilometrů, dvě tři zatáčky, ale to na první seznámení stačí. Pocit? Skvělý. Žádná nedodělaná rozklepaná jebka, pevnej a na první pohled poctivě zpracovanej bike. Motor klasika Fároš, jen s trochu hrubším výrazem daným tím, že se může pořádně nadechnout i vydechnout. Perfektně rozložená hmotnost, hodně nakopnutej předek a k tomu veleširoký řídítka, tak motorka je skoro jak motard. K tomu ten krapet delší zadek, tím zas motorka získala na klidu.

Takže do zatáček jde sama, přesně jako žiletka a v rozumnejch rychlostech je luxusně stabilní. Při rychlé jízdě nad 150 km/h je už dost neklidná, předek se klepe, ale díky širokým řídítkům se to dá udržet. Nicméně tlumič řízení by to sneslo. Ovšem, tohle není motorka na závodění ani dálniční přesuny. Každopádně by se na téhle motorce měli svézt pánové z japonských fabrik a pořádně si ji prohlédnout. Chápu, že

Přestavba: David Zima a jeho Blade

Foto: autor

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno