Jeden z legendárních materiálů archivu MH. Přestavba, která vzbudila velkou pozornost čtenářů. Tříkolový Blackbird a neuvěřitelný design. Další sebevědomá česká motorka

Vše zřejmě začalo v roce 2005 v jedné tuning prodejně, kde byly ve výprodeji tři autodisky – zajímavé je, že dva o průměru 13 palců a jeden 14 palců.

Kámoš Záplata (co se mnou dělá všelijaký přestavby) měl už tenkrát čuch na věci, co se můžou jednou hodit, a tak jsem ty disky koupil. No, a zatímco se kolečka válela a přesouvala po dílně (asi rok), objevil se jednoho dne i inzerát na levnej, lehce poškozenej motor z Blackbirda (dál už jen XX), stříkačka rok 2000, a tak jsem si ho po opravě přestěhoval přesně mezi ty tři disky do dílny.

A jelikož se v Black Valley (rozuměj Černý Důl, kde bydlíme) VŽDY! klade důraz hlavně na jízdní vlastnosti, bylo záhy jasný, kolik kol bude tahle stavba mít a že to prostě musí fungovat, i kdybychom se měli na hlavy postavit. No, a tím dnem také začalo 4leté martyrium, na jehož konci září pohár The best of Custom Show 2008.

Vaření

Jako první se musel vymyslet a vyrobit rám, který vydrží všechny zkrutné síly, když XX zařve a pošle na zadní kolo 130 Nm. Jestli čekáte pytel keců o chrommolybdenu, nerezu a plazmovém sváření, tak budete zklamaní. Prostě se zajelo do stavebnin pro jekly 120/50, něco slabšího na výztuhy a hurá na věc.

Doma poheftovat, nechat přejet profi-svářečem a hotovo. Výsledek by zřejmě prorazil metrovou zeď bez újmy, je to fakt hodně tuhý (to jestli jste specialisti na přesné technologické popisy).

Mezitím se sešly další drobnosti do skládačky, vše se vzájemně k sobě hodilo, jako by to tak bylo od začátku vymyšlený. Sice nejsou výkresy, ale improvizace je to nejlepší, a když chceš, dá se všechno použít. Tak např. přední zavěšení. Vycházelo se z rozchodu ± jako u auta, a jelikož nikdo nevymyslel lepší zavěšení než dvojitej lichoběžník, tak se prostě po hrubém spočítání a s patřičným rozsahem nastavení vyrobil. Odpružení pak funguje na každé straně s centrálem ze ZX6R.

Míchání

Výsledkem je perfektně fungující náprava s takřka neomezeným nastavením úplně všeho, včetně světlé výšky, záklonu ramen apod. Na druhém konci se o tlumení stará kyvka z XX s upraveným přepákováním, ve které trůní disk s pneu 195/14. Mimochodem, zadní náboj je zakázková věc, která obsahuje asi 5 různých ložisek a váží asi 2 kg. Přední náboje jsou použity ze Škody 120, stejně jako spojovačka řízení.

Vrtané kotouče ze 130tky svírají roztažené třmeny z Hondy VTR, a to je opravdu povedenej mix, zablokovat předek jde dvěma prsty s třetím v nose… Pilota hýčká sedlo z Varadera s patřičným čalouněním, nohama obepínaná nádrž byla původně z Fároše (ale úplně převařená), řidič se drží upravených řidítek z Jawy 350 s XX přepínači a páčkami a hledí na kapotu čistě geometrických tvarů naohýbanou a svařenou z ocelového plechu.

Zadní části dominují dvě origo XX koncovky, není potřeba dělat randál, když se dělá bordel… Celek doplňují detaily funkční i estetické, třeba přední světla, která slouží zároveň jako zrcátka. Vypadá to jednoduše, ale byly to poctivý 3 roky práce po večerech a o víkendech.

Servírování

Výsledek byl celou dobu nejistý, spousta remcalů tvrdilo, že tahle koncepce nefunguje, že s tím nepůjde jezdit apod. Ale po prvních ujetých metrech jsme mohli prohlásit – POVEDLO SE! A pak taky – TO NENÍ NORMÁLNÍ!

Jen co se posadíte na pohodlné sedlo a vezmete do ruky cestovně umístěná řidítka, něco se stane, a tak najednou zjistíte, že se vám potí ruce a srdce bije na poplach. Tak jedem, všechny ovládací prvky jako na motorce, klapnout jedna a vzhůru pryč. Jsou dvě možnosti, jak tuhle věc řídit.

Za prvé: Budete se po čoprácku vozit krajinou, poddajný motor necháte převalovat kolem 4000 otáček a TREXX vás bude hýčkat jako malé dítě. To ale vydrží jen málokdo.

Takže za druhé: Dejte mu napít, pusťte mu krev do mozku, chyťte ho pod krkem a zjistíte, že ho na limit prostě nedoženete. Všechny kruháče si dáte třikrát dokola v dokonalým driftu, od všech přechodů odpálíte v oblaku dýmu za neuvěřitelnýho naříkání zadní pneumatiky.

Při každým předjíždění si v kilu brnknete o spojku a necháte za sebou 20metrovýho hada pokrytýho oblakem kouře, a při tom všem se budete tlemit do helmy, jak je to snadný. Ten motor je prostě hovado, jelo by to i přes 200, ale pilotovi došla odvaha. Koní však pořád dost. A ty brzdy? Dvěma prsty a budou vám lízt oči z důlků. Stojíte hned, a to z jakýkoliv rychlosti. Všichni, kdo se svezli, měli podobné symptomy – masivní třas rukou, čůrky potu ve ksichtě a pomatené mumlání TY VOE, CO TO KURVA JE? TREXX je prostě pocitová záležitost, někomu třeba nesedne, ale je to zážitek! Tak a je konec pohádky – držte nám palce, třeba nás zase nějaká šílenost napadne (nebo až zas budou někde ve výprodeji kola ,)))

Foto: archiv majitele

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno