Nejlepší motorka do Ducati dostala pro rok 2013 přepracovaný motor, nově nastavenou kontrolu trakce a semi-aktivní odpružení typu Skyhook. Bude to rok úplně nové Multistrady, nebo se továrna zaměřila pouze na vyleštění detailů téměř dokonalé motorky? Čtěte dál a dozvíte se to.

Z fotek to asi není moc poznat, ale novinek je opravdu hodně. Mezi ty méně důležité patří nové LED lampy vpředu, které zvyšují svítivost a nevyžadují tolik napětí. Plexi je manuálně nastavitelné přímo za jízdy (výborná a chytře vymyšlená věc), motor má jemnější dodávku výkonu a víc točáku ve středních otáčkách.

Skyhook

Standardní Multistrada jezdí na konvenčních tlumičích, verze S, GT a Pikes Peak mají nové semi-aktivní tlumiče typu Skyhook. Průměr vidlic je 48 mm se zdvihem 170 mm a jsou od Sachse. Ducati opustila služby dražších Öhlinsů a motorka tak může mít i přes nový elektronický podvozek stejnou cenu. DSS (Ducati Skyhook Suspension) zpracovává data dodané čtveřicí akcelerometrů – dva z nich jsou umístěny na odpružené části podvozku (na spodních brýlích a zadní podsedadlovce), ty zbylé dva na neodpružené (trubka přední vidlice a zadní kyvka).

Elektronika je tak schopná zajistit co nejlepší a nejjemnější funkci podvozku. DSS používá  algoritmus, který počítá s pomyslným pevným bodem nad motorkou (skyhook – „hák v oblacích„) a podle toho upravuje v reálném čase funkci podvozku (přenastavení z minimální tuhosti do maximální trvá pouhých 10 ms). Elektronika počítá i s daty z kontroly trakce a ABS, aby bylo zamezeno nechtěnému přenosu hmoty při zrychlování a brzdění.

Na silnici

Všechna ta elektronika je určitě vzrušující, ale daleko důležitější jsou pocity, jaký při řízení Multistrady máte. Továrna měla s novým modelem hodně práce, protože předchozí verze byla tak dobrá, že bylo hodně těžký ji něčím vylepšit a nezničit přitom tak vychytaný balíček všestranných schopností.

První šok přichází, když zkouším motorku „pohoupat“ bez zapnutého klíčku. Skyhook je deaktivován a Multistrada vypadá, jakoby měla tlumiče natvrdo zakápnutý. Je to kvůli bezpečnosti – kdyby se systém za jízdy podělal, automaticky se nastaví na maximální tvrdost, abyste neztratili kontrolu nad motorkou. Stačí ale „otočit klíčkem v startéru“ a okamžitě cítíte, jak podvozek změkne a poddá se váze mašiny.

Ducati nás nejdřív vyhnala do města plného zpomalovacích retardérů, kde aktivní tlumiče budou mít největší práci. Přepínám Multici do režimu Urban a schválně vymetám jeden kanál za druhým. Víte co? Ono to bezvadně funguje. Tlumiče si dokážou poradit se vším, co jim předhodíte. Na staré Multistradě jsem najezdil skoro tři tisíce kilometrů a takhle dobře se teda ve městě nechovala. V režimu Urban jakoby motorka přes hrboly plula, tohle se jim vážně povedlo!

Testastretta 11° DS

Aktivní podvozek pro mě ale není největším highlightem nový Multistrady – tím je totiž druhá generace motoru Testastretta 11°. Nová verze je o hodně jemnější a pryč je neochota fungovat v nízkých otáčkách. Starší model byl doslova nešťastný, pokud jste se nepohybovali nad čtyři tisíce, nové DS (Dual Spark – dvě svíčky na válec) je schopné rozumně fungovat i pod touhle hranicí. Odezva na plyn už není tak okamžitá, ale pro většinu situací je ostrá až dost. Nemyslete si, že Multistrada nějak vyměkla, to ani náhodou! Pořád je to šílenec, který je schopný zkracovat rovinky stylem, který si nic nezadá s opravdovým superbikem.

Celý článek si budete moci přečíst v Motohousu 11/2012, který vyjde v polovině října.

 

TIP: podívejte se na Multistradu v našem KATALOGU MOTOREK!

Foto: Milagro

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here