Ducati vhodilo do ringu opravdu ostrého soupeře pro všechny sportovněji laděné cesťáky, nová Multistrada je od základu přepracovaná. Svezli jsme se!

Není to zas tak dávno, kdy pokud jste chtěli opravdu rychlou motorku vybavenou špičkovými podvozkovými komponenty, brzdami a ostrým motorem, museli jste sáhnout po supersportu. Pak se ta nejlepší technika začala pomalu dostávat do kategorie nahatých motorek a posledních pár let se výstavní skříní stala především cestovní endura. Nebo tomu spíš říkejme SUV, protože na rovinu, motorky o kterých je řeč, moc endura nejsou. To ovšem vůbec nic neubírá jejich univerzálnosti a silničním schopnostem. Jedním z favoritů této kategorie rozhodně byla a je Multistrada z Bologni, která se letos představila ve své třetí generaci.

 

Na první pohled to vypadá jako lehký facelift předchozí generace, ovšem opak je pravdou. Desítky lidí, stovky hodin a od základu nová motorka, to je Multistrada 2015. Začít rozhodně musíme motorem Testastretta DVT – základ jasný, kapalinou chlazený dvouválec s objemem 1.198 cm3 už se stal legendou, ovšem DVT je u Ducati novinkou. Desmodromic Variable Timing, neboli variabilní časování ventilů je technicky promakaná technologie, díky které dokáže Testastretta ještě lépe využít svůj potenciál v jakémkoliv režimu, je silnější i úspornější.

 

Pro nejlepší pochopení, jak DVT funguje, se podívejte na toto video:

 

A realita? Troufnu si říct, že tohle je jeden z nejdokonalejších sportovně-cestovních motorů na trhu. Jeho 160 koní (9.500 ot./min.) doplněných o 136 Nm (7.500 ot./min.) by byla hodně solidní nálož i na supersport. Je tam toho taková nálož, že při každém zatáhnutí za plyn budete kroutit hlavou. Nejlepší na tom ale je, jak je to zároveň příjemný a pohodový motor. Díky rozsáhlým možnostem nastavení motor managementu můžete ostrou bestii během pár vteřin změnit na silného, ale klidného pohodáře, který vám celou tu dávku naservíruje s úsměvem a klidem šaolinského mnicha. Je jen na vás, jestli zvolíte okamžitou reakci na jakýkoliv pohyb pravé ruky, výbušnost, vibrace a agresivitu, nebo naopak cestovní pohodičku. A tím nekončíme, k dispozici jsou ještě režimy pro jízdu po městě a v terénu.

 

Kompletně nový je také rám a podvozek – motorka je delší a s hmotou koncetrovanou více do středu, díky tomu stabilnější. Zůstala ovšem ochota Multistrady sklápět se do zatáček, z její zábavnosti nic neubylo, ba naopak. Naprosto bravurně zvládá vykružovat vracáky, ale i v dlouhých táhlých zatáčkách drží jak přibitá. A podvozek? Ve standardní verzi se tlumiče od Sachsu opravdu snaží, abyste neměli pocit, že potřebujete víc a popravdě se jim to ve většině případů daří. Ovšem jen do momentu, kdy přesednete na verzi S, která disponuje semi-aktivním podvozkem nové generace Ducati Skyhook II. Pár elektronikou řízených podvozků už jsem měl možnost odzkoušet a ano, opravdu to funguje, ovšem co dokázali dát dohromady Ducati se Sachsem, to mi hlava nepobírá.

 

Skyhook II je napojen na řadu senzorů, které snímají veškeré dění na motorce, následně jsou data prohnána chytrou jednotkou a ta rozhoduje, jak se v tu chvíli bude podvozek chovat. A rozdíly jsou to rapidní, Skyhook sahá do všech vlastností tlumičů a dokáže změny povrchu nebo jízdního stylu zaznamenat v řádech desetin vteřin. To v reálu znamená, že se podvozek chová, jakobyste před každou změnou (jiný povrch, díry, zatáčka, atd.) zastavili a přeštelovali ho přesně na to, co se pod vámi děje. V každém momentě tak máte pod sebou přesně to, co potřebujete. Ovšem neztrácí se odezva podvozku, nejen, že jste v naprostém komfortu, máte k dispozici maximální přesnost, ale v každou vteřinu máte od předku i zadku jasnou a čistou odezvu.

 

Nová  Multistrada má širší kapotáž s vyšším plexi, což znamená, že na vás méně fouká. Zároveň byla lehce pozměněna ergonomie tak, aby vyhovovala co nejširšímu spektru jezdců. Takže v pohodě jak já, jakožto dvoumetrový jezdec (plexi funguje dokonale a nohy nejsou nijak nepříjemně zalomené), tak i jezdci menších postav (sledoval jsem britského kolegu, který měří 176 cm a byl i při manipulaci na místě naprosto v klidu). Během testu jsme najeli necelých 200 km, takže mluvit o komfortu na dlouhých cestách by bylo drzé a troufalé, ale pravda je, že jsem neseděl na motorce dobré tři měsíce a rozhodně jsem neměl žádný problém.

Multistrada je jedním slovem fascinující. Přesně ukazuje, kam se dnešní motorky dostaly. Na jedné straně vám vyrazí dech ta neuvěřitelná rychlost, kterou jste s ní schopni se pohybovat díky silnému motoru a perfektnímu podvozku. Na straně druhé, se nekrčíte na supersportu, ale plujete na velkém pohodlném křižníku, která na vás působí tak, že není problém na něm sedět celý den. Do toho je tu obrovská možnost motorku nastavovat pomocí elektroniky, všechno je jednoduché a rozdíly v chování opravdu rapidní. Díky tomu si troufnu říct, že se tu bavíme o nejuniverzálnější motorce současnosti, kterou si ještě k tomu můžete pořídit ve dvou variantách a v několika stupních výbavy dle vašich potřeb (Touring, Sport, Urban a Enduro).

 

Je toho ještě tolik, kolik se toho o nové Multistradě dá říct, spousta dojmů i technologie, která si zaslouží být známa. Takže se těšte na Motohouse 5/2015, kde si budete moct přečíst kompletní test.

Foto: Ducati

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here