Obsáhlý rozhovor s Mickem Doohanem o Marcovi Marquezovi, jeho konkurenci a závodech MotoGP.

Během setkání Micka Doohana s Marcem Marquezem v jeho rodném městě Cervera také došlo na zajímavý a dlouhý rozhovor, ve kterém Australan pro motogp.com zhodnotil nejen Marca, ale i jeho konkurenty Jorgeho Lorenza, Valentina Rossiho či Andreu Doviziosa, situaci v továrních týmech a také krajana Jacka Millera. V Cerveře se totiž točil dokument o Marcovi Marquezovi, ke kterému byl bývalý jezdec také pozván.

Mick Doohan patří mezi největší osobnosti světa motocyklové Grand Prix díky 54 vítězstvím a pěti tituly mistra světa. I po skončení své aktivní kariéry se dál zajímá o svět dvou kol a nyní v zimní pauze zhodnotil spoustu věcí týkající se letošní sezóny v MotoGP.

„Tuhle sezónu si musel každý užít,“ začal mistr světa třídy 500 ccm z let 1994, 1995, 1996, 1997 a 1998. „Byla tu spousta dobrých závodů a zejména Assen, ale bylo dost závodů, u kterých jsme opravdu nevěděli, jak dopadnou. Nebyl tu jasný favorit od začátku víkendu nebo před závodní nedělí. Marc byl v neděli ráno ve Warm Upech opravdu silný, takže to byla dobrá indicie, ale vždycky to byl vzrušující závod, protože jste nevěděli, jak skončí. Myslím, že letos to byl jeden z těch lepších roků, které si pamatuji, ať už jako divák nebo aktivní závodník. Někdy jsem neměl tu příležitost vidět všechno, ale určitě jsem se snažil dívat kdekoliv to bylo možné, ať už na telefonu nebo na čemkoliv jiném! Byla to dobrá sezóna.“

Mick Doohan i Marc Marquez mají shodně pět titulů mistra světa v královské kubatuře, navíc je oba získali s Hondou. Jak tedy Australan vidí jezdce s číslem 93?

„Myslím, že jako jezdec na sebe chcete stále tlačit a konkurenti budou naopak co nejvíce tlačit na sebe, aby se vás pokusili porazit. Takže nemůžete odpočívat a ustat na tom, co jste dokázali v minulém roce, protože tak vás konkurenti překonají,“ řekl Mick Doohan a pokračuje: „Marc se nesetkal s někým, kdo by chtěl být poražen a ať to nazýváme jakkoli, letos se mu to podařilo dobře. V posledních závodech mu způsobilo pár problémů zraněné rameno, ale z vnějšího pohledu jste to ani nezaregistrovali a vidím to tak, že vítězství pěti titulů znamení o pravém mistrovi a o tom jak je psychicky silný.“

„V jednu chvíli bylo sedm strojů Honda na startovním roštu, protože všichni říkali, že potřebují Hondu, ale byl tu jen jeden vítěz! Takže si myslím, že jezdec jako Marc dělá rozdíl. Samozřejmě, že potřebujete dobrý stroj, ale rozdíl dělá jezdec. Tohle jsme mohli vídat i v minulosti. Bylo vidět, že když jezdci změnili výrobce, tak se ukázalo, zda je stále silný nebo není. Když měl jezdec slušné výsledky, měl je i po změně výrobce. Myslím si, že pokud Marc změní motorku, stále bude moci vyhrávat.“

Samozřejmě, že tohle je časté téma diskuzí, zda Marc Marquez udělá další krok ve své kariéře a přestoupí k jinému výrobci. Co si o tom myslí Mick Doohan?

„Myslím si, že je to blbost. Pokud přijde nabídka od jeho konkurence, tak vědí, jak je na motorce i mimo ni silný, takže se budou snažit vypadat lépe. Kam až mi paměť sahá, bohužel v každém období tu jsou jeden nebo dva kluci,  kteří dominují a v této pozici je v tuto chvíli Marc. Myslím, že spousta jeho soupeřů, kteří by byli ve stejné pozici, by nedokázali natolik využít motorku, aby byli ve stejné pozici. Marc byl schopný dobře využít své schopnosti s kapacitou své motorky.“

Jde o perfektní kombinaci motorky a jezdce? „Přesně tak, ale stejně si myslím, že pokud byste mu dali další silnou motorku jiného výrobce, bylo by to stejné. Viděli jste to u Valentina, Eddieho Lawsona – silný jezdec je prostě silný jezdec.“

„Nejsem si jistý, zda tahle motorka vyžaduje takovou jízdu, ale v tomhle případě dělá rozdíl i jízdní styl,“ dodal Mick na téma jízdního stylu Marca Marqueze. „Nezdá se, že by během závodu tak opotřeboval pneumatiky… Podobně už jezdil v Moto2, takže je to tím, jak jezdí. Myslím si, že pokud to chcete nazývat evolucí, tak je to evoluce jeho stylu, který možná MotoGP posunul na jinou úroveň. Ke konci 80. let, kdy začaly být motorky hodně divoké, tu bylo jen pár lidí, kteří to měli rádi a dokázali otočit plynem. Nyní se to posouvá na další úroveň. Spousta lidí říká, že je to šílenec, ale není to šílené, prostě to tak dělá.“

Alberto Puig, týmový manažer Repsol Hondy, prohlásil, že příchod Jorgeho Lorenza bude na Marca Marqueze tlačit ještě víc. Jak to Australan vidí?

„Marc může být jen lepší. Je mu 25 let, takže si myslím, že když se podíváte na Valentina, kterému je kousek od čtyřicítky a stále se učí, tak Marc bude také pokračovat v učení. Dříve měl silného týmového kolegu v Danim Pedrosovi, ale nyní ho má v Jorgem Lorenzovi, několikanásobném mistrovi světa v MotoGP, který na něj bude tlačit. Nesledoval jsem výsledky testů, ale ví, že proti němu na stejné motorce stojí silný konkurent, který ho bude motivovat. Když jsem před několika lety závodil, nikdy jsem se nesoustředil na to, kdo je mým týmovým kolegou a jsem si docela jistý tím, že Marc to má stejně. Pokud před ním bude Jorge Lorenzo, nebude tu rozdíl v tom, jako by před ním byl Dani Pedrosa nebo jakákoliv jiná motorka. Nakonec, den musíte hodnotit podle toho, jaký ten den byl. Myslím, že síla bude pramenit z toho, že tu jsou dva různé jízdní styly a oba kluci jsou velice psychicky silní. Myslím, že společně mohou Hondu dostat do ještě silnější pozice, protože mají dva kluky s takovým talentem na motorky. Bude to jen pomoc dostat Hondu na další úroveň. Lidé, kteří si stěžují na Hondu, to budou mít ještě horší, protože bude ještě silnější!“

Uvidíme v roce 2019 nového Marca Marqueze nebo Jorgeho Lorenza?

„Nemám ponětí, ale je jasné, že Jorge Lorenzo je v těžší psychické pozici sám před sebou, ale je to pro něj dobré, protože nyní musí porazit Marca, aby se dostal na stejnou pozici jako on. Nyní dostane stejnou motorku. Je to podobné, jako když se k Hondě připojil Eddie Lawson a říkal: „kdyby jsi měl mojí motorku, ani by ses ke mě nedostal a blablabla…“ a když přišel Wayne Gardner a vyhrál šampionát. Jo, může se říkat cokoliv, ale uvidíme v závodě. Myslím, že tohle je jedním z důvodů, proč Jorge přijal tuto výzvu, aby viděl, zda je schopný jet s ním. Navíc sám na sebe tlačí, zda se ve své další závodní kapitole dokáže vyhecovat k tomu, aby na tom byl stejně jako Marc. Myslím, že vítězem toho všeho bude Honda, ale doufejme, že si s nimi užijeme dobré závody, protože mají dva různé styly.“

Bude Marc pod větším tlakem, než Jorge? Protože Jorge nemá co ztratit.

„Myslím, že budou pod tlakem oba. Jorge už nemůže mít výmluvy, protože dostane to samé, co Marc. Jedinou věcí je to, že Marc už má u Hondy historii, ví, jak se všemi pracovat. Jorge je ale silný jezdec, rychlý jezdec a inteligentní jezdec, takže si myslím, že pro něj bude jednoduché se adaptovat na způsob práce u Hondy. Nicméně nemůže říct „přál bych si tohle… nebo pokud bych to měl tak… “ Budou mít stejný základ a poté už to bude jen o nastavení motorky. Pokud Marc ztratí na Jorgeho, je to jen vítězství-vítězství, protože to bude tlačit na oba dva, aby lépe rozvinuli sebe a motorku, ale pro mě osobně si myslím, že Jorge je v té pozici, kdo potřebuje víc pracovat. Proti Marcovi závodil několik sezón, takže ví, jak je Marc psychicky silný a zná jeho schopnosti na motorce. Proto ví, jak těžce potřebuje pracovat, aby s ním držel krok na stejné motorce.“

Jak vnímáte to, že Vás Marc Marquez vyrovnal s pěti tituly v královské třídě?

„Musím mu poblahopřát. Vždycky jsem měl radost, když jsem vyhrál závody a tituly. Vítězství závodů bylo to, co mě udržovalo motivaci. Statistiky jsou dobré do doby, když se dostanete do mého věku, ale upřímně, není to motivace.“

Je možné, aby rodák z Cervery dosáhl na devět titulů a vyrovnal Valentina Rossiho?

„MotoGP je cíl. Pokud zůstane zdravý, vyhrát více titulů v MotoGP bude pro Marca relativně jednoduché. Vyhrát další dva tituly v tuhle chvíli by neměl být problém!“

Je nyní pro Marca mnohem těžší konkurence, než jakou jste měl vy sám nebo i Valentino Rossi?

„Nemůžete změnit očekávání od lidí. Nevím, co očekávají, ale vždycky je v tu chvíli v mistrovství světa ta nejlepší konkurence, takže říct, že ostatní kluci nebyli tak dobří je k ním trochu bez respektu, navíc spousta z nich byla mistry světa, ať už závodili proti mě nebo proti Valentinovi Rossimu. Závodil jsem proti Raineymu, Schwantzovi, Lawsonovi… a Valentino prokázal, že dokáže závodit proti komukoliv. Nyní už je mu čtyřicet let! Což je působivé samo o sobě. Jedinou věcí, která se změnila, jsou motorky s elektronikou v kvalifikačním režimu. Léta se stávalo, že se všichni v kvalifikacích k sobě dostávali blíž a blíž. Ale když přijde závodní den, stále jste na začátku. Možná, že jsou trochu vyrovnanější, ale nakonec tu jsou vpředu jeden nebo dva kluci. Je tu jiná situace ohledně motorek, než jaká byla dříve. Ale Marc i Valentino dokážou jet z dvacátého místa na startovním roštu a dostat se dopředu – takže co to říká o ostatních na startovním roštu? Myslím, že jediný rozdíl je v tom, že je jednodušší na motorkách jet, takže kluci dokážou zůstat v tempu o trochu déle. Každopádně Marc nebo Valentino dokážou jet na motorce, i když nefunguje tak dobře, a to ostatní nedokážou.“

Jak vidíte touhu Valentina Rossiho stále závodit?

„Nejsem překvapen z výkonů Valentina Rossiho, ale jeho trvanlivost a touha vyhrát a závodit tak dlouho… není tu moc lidí na světě, je jedno v jaké disciplíně, kteří by na sebe na vrcholu tlačili tak dlouho v jakémkoliv sportu. Nejsou tu ani žádní golfisté. Je úžasný. Bez pochyb je to skvělé pro sport, má skvělý charakter a je jasné, že dodává závodům šťávu. Je jedno, jestli se mu nepodaří kvalifikace, stále tu je a myslím, že ukazuje kvalitu jezdce. Možná, že v tuto chvíli není jeho motorka tak dobrá, ale dokáže se kvalifikovat na dvanácté místo a nakonec je na stupních vítězů! Takže si myslím, že síla Valentina, Marca a jedno nebo dvou dalších kluků je jejich psychická kondice a jejich schopnost na sebe tlačit kolo za kolem. To je věc, ve které nejsou ostatní jezdci tak silní. Nejsou tak konzistentní a nejsou tak silní každý den.“

Jak vnímáte Andreu Doviziosa?

„Dovi je silný. Opět nevíte, zda je Ducati tak silná jako ostatní motorky. Dovi ale jezdil na Hondě a na Ducati dlouhou dobu a nikdy z toho nic nebylo. Loni a letos měl skvělé závody, ale vypadá to, že není schopný dosáhnout šampionátu nebo být konzistentně lepší, než ostatní jezdci. Je to skvělý kluk, ale nevím, zda je dostatečný silný, aby je mohl porazit. Když je u těchto kluků všechno na správném místě, všichni si jsou blíž, ale rozdíl dělají jezdci. I když měl Dani Pedrosa všechno správně, viděli jste ho. Podobně na tom byl Cadalora, ale co bylo v dalším závodě? Dovi je na tom lépe, byl silnější v posledních závodech, ale stále nevíte, na jaké je pozici. Je to Ducati? Za mě je to tak, že pokud byste ho posadili na stejný materiál, jako má Marc, tak by tam nebyl.“

Co si myslíte o Yamaze?

„Zklamání. Yamaha byla vždycky silná, trochu to měli nahoru a dolu. Když se podíváme na poslední sezónu u Mavericka, tak vyrazil velice silně, ale poté zapadl. Bylo to motorkou? Jak mohli udělat něco tak špatného? Kdo ví, ale vypadá to, že v posledních pár závodech motorku trochu zlepšili. Nicméně když se podíváme do historie, bývali jedněmi z nejsilnějších. Od sedmdesátých let to byla Honda, Yamaha, Honda, Yamaha. Když jsem závodil s Hondou, trochu změnili mentalitu, aby si udrželi vývoj motorek poměrně neutrální a vyhnuli se velkým výkyvům. Myslím, že Yamaha to má právě takhle. Když jsem se poprvé dostal na Hondu, jeden rok jsem se cítil dobře a poté vytáhli papír a začali připravovat motorku na příští rok. Bylo to jako „z čeho bude tahle motorka vycházet?“ Tým Hondě řekl, jaké dobré díly zachovat a snažili se vylepšit ty špatné. Díky tomu začala být Honda konzistentnější. U Yamahy si myslím, že vždycky vytáhnou papír a pak se snaží opět najít nové věci.“

Je Honda stabilnější v otázce vývoje díky Marcovi Marquezovi?

„Vždycky měli silné jezdce, ale každá motorka nebyla tak daleko od základu. Myslím, že Yamaha, Suzuki a Ducati se někdy odchýlí od svého základu, ale Honda je konzistentnější. Yamaha měla dlouho Valentina. On je dobrý a inteligentní jezdec. Maverick je mladý kluk, který přišel, ale když se podíváme zpátky na začátek poslední sezóny, motorka se zdála silná. Přijel do Kataru a zmizel a od té chvíle nebyl schopný na tom jet. Kdo ví, jaký tam mají přístup, zda je to motor nebo něco jiného. Nejsem zas tak blízko a týmy opravdu ví, co se děje, ale podle toho, co znám z minulosti to vidím takhle.“

Měla Ducati déle čekat na Jorgeho Lorenza?

„Kdo ví. V tu chvíli to vypadalo tak, že buď motorka nebo Jorge. Nedařilo se mu, ale nakonec v poslední části sezóny byla Ducati opět silnější a Jorge byl rychlý. Udělal pár chyb a zranil se, ale kdo ví. Nevidím do toho.“

Jak moc bude chybět Dani Pedrosa?

„Dani tam bude chybět, protože byl osobou tohoto sportu hodně dlouho. Je škoda, že nikdy nevyhrál titul mistra světa v MotoGP. Ať už za tím stálo cokoliv, jestli jeho výška nebo váha nebo něco jiného. Měl také hodně smůly, než že by to zapříčinily jeho schopnosti. Hodněkrát se zranil a je smutné vidět, že nikdy nevyhrál šampionát, protože si to zasloužil. Myslím si ale, že bylo na čase se posunout dál. Bude ve skvělé pozici testovacího jezdce KTM a myslím, že jim dost pomůže. Ale tenhle sport je větší, než jeden jezdec. Je to jako ve Formuli 1 se Sennou, Schumacherem, když skončili… sport je vždycky větší. Je škoda, že lidé jako Dani Pedrosa opouští sport, hlavně pro lidi, kteří vyrostli jako fanoušci, ale zároveň to umožňuje zazářit nějakému novému talentu.“

Smůla existuje?

„Ano. Někdy jsou věci mimo vaši kontrolu. Říká se, že každý sám svého štěstí strůjce, což má co do činění s vaší přípravou a mentální schopností být na vrcholu, ale pokud někdo před vámi spadne nebo najedete na nějaký olej na trati nebo když motorka nebrzdí… co s tím můžete udělat? Tyto věci jsou smůla a to je důvod, proč potřebujete trochu štěstí. Všechno, co můžete udělat, je připravit se lépe, než kdokoliv jiný a zkusit minimalizovat rizika. Bohužel v motorsportu a MotoGP tu riziko pořád je. Pokud byste rizika naprosto odstranili, nebylo by to tak vzrušující!“

Myslíte si, že by byl schopný se vrátit?

„Na začátku, když jsem skončil se závody, tak ano, ale upřímně… když by tu byla nějaká pěkná pozice, tak možná, ale nebylo tu nic, co by mě tak nadchlo. Práce pro výrobce není tak vzrušující. Možná, že je to teď trochu jiné. Alberto Puig je ve skvělé pozici a je to jejich způsobem práce. Japonci ho hodně respektují a on může udělat rozdíl, ale pro mě už by to nebylo tak vzrušující. V tuto chvíli nevidím nic, co by mohlo udělat takový rozdíl.“

Jak vidíte svého následovníka z rodné Austrálie Jacka Millera?

„Já jsem Australan, on je Australan a bylo by skvělé vidět jeho nebo jakéhokoliv Australana vpředu. Hlavně jeho, protože je ve správné pozici, aby využil svou energii a dostal se do čela tohoto sportu. Je to dobré pro sport a pro Austrálii. Potřebujeme nějaké další národnosti a ne jen Italy a Španěly. Jack je rychlý, to můžete vidět. Podle mě se musí více psychicky soustředit na svůj cíl. Nevím, zda je jeho psychická odolnost tak silná jako fyzické schopnosti, ale pokud se hlavou dostane do silnější pozice, tak bude konzistentní. Může jezdit vpředu, ale poté dělá malé chyby. Tyhle drobnosti se nepočítají do štěstí. Je to příprava a myslím, že to by měl zlepšit. Je rychlý a má schopnosti se po psychické stránce v daném okamžiku učit a dokončit závod. Nakonec začnete dokončovat závody na stupních vítězů, poté budete bojovat o vedení a v další minutě vyhrajete závod a další možností je i šampionát.“

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here