Švéd Stellan Egeland asi nebude úplně normální chlapík. Před sestrojením téhle kreace musel mít několik dost divokých snů. Jméno jeho firmy SE Service není ve světě customů žádnou novinkou, velice úspěšné jsou jeho stroje v sériích AMD (oficiální mistrovství světa a Evropy v přestavbách). V roce 2007 se mu dokonce podařilo s nádherným retrobikem Hulster 8 Valve v mistrovství světa zvítězit. A to není rozhodně málo.

Také Harrieru se dařilo, vloni si odvezl z AMD World Championship Of Custom Bike Building čtvrté místo v kategorii Freestyle. A rozhodně si to zasloužil. Egeland totiž prvním strojem ze série „Modern customs“ zbořil vše, co bylo v motocyklovém designu zaběhlé, tvary připomínají spíš letadlo nebo stavební stroje. Většinu dílů má na svědomí sám Stellan, značná část motocyklu je vyrobena z hliníku a karbonu. Nic není standardní, třeba takové světlo najdete namísto obvyklého umístění mezi řidítky na spodní hraně levého předního válce.

Tím, co je u Harriera nejzvláštnější, je ale konstrukce, a to především použití přední kyvné vidlice s rejdovým čepem. Tento systém sice není žádnou novinkou, jako jedni z prvních se o jeho použití snažili u Hondy, závodní tým Elf s ním jezdil v letech 1986 – 1988 v MotoGP. Později bylo toto zavěšení používáno na motocyklech Vyrus a Bimota Tesi.

Uchycení předního kola v kyvné vidlici má tu velkou výhodu, že dokáže oddělit brzdné a řídicí síly, nevýhodou je ale vyšší hmotnost a náročnost výroby. Na Harrieru je celý systém navíc nastavitelný, a to nemluvíme jen o tlumiči Öhlins (stejný výrobce dodal i zadní tlumení), ale také o změnitelné geometrii.

SE Service na vývoji tohoto systému spolupracovali s další švédskou společností ISR, která se zabývá především výrobou brzdových komponent. Ty používají nejen někteří výrobci motorek, ale také závodní týmy (ISR se objevilo i v MotoGP). Logické pak bylo použití brzd ISR, na předku Harrieru najdete dvojici radiálních 6pístkových monobloků s radiální pumpou, na zadku potom 4pístkový monoblok. Celý systém je navíc doplněn o ABS, které je plně vypínatelné. Zadní kyvka a kola jsou původní z BMW R 1200 S.

 

 

K pohonu si Egeland vybral dvouválcový boxer BMW původem z R 1200 S, který se dočkal značných úprav (elektronika, otevřené filtry, nové kryty hlav). Motor je použit jako samonosný prvek a nad ním je příhradový rám z ocelových trubek vlastní výroby. Škoda, že SE neuvádí výslednou hmotnost stroje, díky použití lehkých materiálů a celkovému minimalismu by to mohlo být docela zajímavé číslo.

Na motorce je vidět, že kromě technické neobvyklosti a estetické stránky hleděl její tvůrce také na praktičnost, tedy jestli se tomu tak dá říkat. Pod sedlem sice žádné místo na zavazadla nenajdete, zato sem ale proudí vzduch ze sáků na nádrži, aby chladil kromě olejového chladiče také výfuk, který tak zbytečně nepálí jezdcovu řiť.

Tenké molitanové sedlo sice asi na dlouhé cestování nebude, ale na to také tahle motorka není vyrobena. Je ale tak dlouhé, že se na něj vejde i spolujezdec (resp. spolujezdkyně), o čemž svědčí také vyklápěcí druhé stupačky. Zadejte si na YouTube vyhledat Stellan Egeland a pochopíte.

 

 

O zajímavosti a technické pokročilosti Harriera mluví kromě úspěchu v AMD také další dvě věci. Tou první je to, že o zapůjčení a testování požádali samotní vývojáři od BMW (Že bychom se v budoucnosti dočkali něčeho podobného také z Mnichova?), tou druhou potom, že na stránkách www.seservice.se visí u Harriera cedulka Prodáno!

Můžeme diskutovat o velmi neobvyklém designu této stavby, stejně jako o její konstrukci (Egeland je přesvědčen o tom, že přední kyvná vidlice s rejdovým čepem má budoucnost), jedno ale SE Harrieru nemůžeme upřít – v dnešním světě motocyklových staveb, kde se v jednotlivých kategoriích většina strojů navzájem více méně podobá, je něčím jiným, co rozviřuje stojaté vody. A za to si zaslouží ocenění. Víc takových.


text: Jan SomerauerFoto: Archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here