Pokud to počasí alespoň trochu dovoluje, jezdím na motocyklech téměř denně. To, jak se na stroji cítím je pro mě opravdu důležité, a speciálně pneumatikám věnuji mimořádnou pozornost. Ne nadarmo se říká, že jsou to jediné dva centimetry, které mě drží na silnici. Nad pryží se sjetým vzorkem nedokážu mávnout rukou, o případných poškozeních a boulích na jejich bocích pochopitelně nemluvě. Pokud se na právě použitém obutí necítím dobře a jistě, hledám varianty, které mi nejlépe vyhovují. Ne, nejsem žádný závodník, jezdím na jistotu. V mém věku považuji za důležité cítit se v pohodě při jízdě za jakéhokoliv počasí, po jakémkoli povrchu, kterou běžná vozovka právě má. Na suché silnici nemá vážné potíže drtivá většina z nás, ovšem ať se nám to líbí nebo ne, v naší zeměpisné poloze je jízda na vodě naprosto běžnou situací. A tam se začíná lámat chleba.

Zvolit gumy, na kterých se cítím dobře právě i na vlhkém a mokrém povrchu, byl při mých častých jízdách na H-D řady Touring, tedy stroji o provozní hmotnosti kolem 400 kg, docela oříšek. Po mnoha letech testování řady variant, výrobcem doporučovaných i těžce alternativních řešení, jsem to svoje správné obutí našel v podobě Michelin Scorcher. A domníval jsem se, že v tomhle mám zkrátka jasno. O to větší byla moje zvědavost, když se mi ozvali kluci z METZELER, že připravují testování jejich pneumatik Cruisetec a že by mě na něj rádi pozvali. Proč ne, řekl jsem si, ať tedy převedou, co umí.

V den mého přesunu na Sicílii, kde testování probíhalo, bylo u nás v Čechách krásné jarní počasí. Provazy deště a pořádné chladno na hlubokém jihu Evropy tak bylo prvním a pořádným překvapením, se kterým jsem se na této velmi profesionálně připravené akci hned na začátku setkal.

Večerní trocha teorie a technických informací o tom, jak se takové gumy na motocykl vyrábějí a jak k tomu přistupuje Metzeler, byla užitečná a zajímavá zároveň. Nové pneumatiky, které u Metzeleru vyvinuli, byly od počátku konstruovány s myšlenkou na Custom a Touring stroje firem jako je Harley-Davidson nebo Indian. Musím se přiznat, že pro mě osobně byly doposud výrobky nejen této značky v kategorii, která na mém vlastním motocyklu nemá co dělat. Několikrát jsem na stroji osazeném těmito pneumatikami jel a nemohu říci, že bych z toho měl právě dobrý pocit. Při semináři jsem se spolu s ostatními účastníky testování z celé Evropy dozvěděl, že pneumatiky Metzeler Cruisetec se prezentují jako obutí na mokro a na pohodlné cestování s rozumným nájezdem kilometrů. Všechno, co jsem večer slyšel znělo krásně, ale znáte to – reklama a propagace je jedna věc, realita může být jiná. Jak je známo, pocit je nepřenosný a v každém případě je potřeba pořádně se svézt.

 

Druhý den byl tedy vyhrazen testování ve skutečných podmínkách. Počasí nebylo, jak jsem už zmínil, právě ukázkou ideálu na dovolenou v jedné stopě, ale pro vážně míněné testování pneumatik bylo vlastně ideální. Teplota v rozsahu 5 až 17 stupňů, povrch od ideálního asfaltu jak billiardové plátno, přes rozbitou cestu až po zrádnou dlažbu ve městě. Zažili jsme déšť a mrholení, stejně jako i slunce a sucho. Testovací trasa byla k tomu naplánována velmi členitě, žádný polygon nebo krátký okruh, ze kterého by se po třetím průjezdu zavíraly oči ospalou nudou. Testovalo se ve skupinkách a doprovodní jezdci přistupovali k předpisům řekněme italsky liberálně, avšak při svědomitém zachování maximální ohleduplnosti ke všem ostatním na silnici.

K dispozici byly připraveny testovací Sportstery, Softaily i Touringy. Začal jsem na Sportsteru. Vzhledem k mým proporcím (skoro dva metry a sto patnáct kilo) by si někdo řekl, že je to hloupost, ale já mám právě tuto modelovou řadu rád pro její ovladatelnost i tradiční přístup k věci.  1200cc Iron mi k tomu v současné době připadá i jako příklad skvělého poměru mezi cenou a výkonem. Pneumatiky na Sportsteru mne nijak výrazně nepřekvapily, zároveň jsem jim ale neměl co vytknout.

Dalším na řadě byl Softail Heritage, a tomuto klasikovi všech klasiků Metzeler Cruisetec vysloveně slušel. Jelikož v průběhu této jízdy začalo i vydatněji pršet, mohl jsem otestovat vedení v náklonu na mokru velmi důkladně. A musím smeknout. Stroj se vedl naprosto jistě, výjezdy ze zatáček pod plynem zcela bez problémů s přenesením výkonu na silnici. Jistě, mluvíme tady o jízdě běžného jezdce v běžném provozu, stylem „nechci se vyválet na Sicílii“. I přesto jsem nijak plynem nešetřil a snažil jsem se poctivě posunovat hranice náklonu i akcelerace. Ani jednou jsem přitom nezažil pocit, že mě pneumatika nechala ve štychu a že se stávám hříčkou gravitace a fyzikálních zákonů.

Na závěr testování jsem si nechal svou srdeční záležitost, Road Glide Special. Na tomto stroji mám za poslední tři roky naježděno více než 50 000 km a vyzkoušel jsem na něm snad všechny dostupné verze obutí, s výjimkou těch nejlevnějších. Troufnul jsem si tedy dovolit si o něco víc, než na předchozích strojích. Párkrát jsem úmyslně zašel až za hranu toho, co normální obutí snese a právě to byl patrně moment, kdy jsem byl novým zážitkem donucen změnit svůj dlouholetý názor na Metzeler a připustit, že nový Cruisetec je opravdu lepší, než bych býval čekal a připustil. Tato pneumatika je nejen na suchu, ale zejména  na mokru zcela srovnatelná s tím nejlepším, co jsem doposud jezdil. Na suchu na mne Cruisetec působil při přímém vedení možná poněkud neklidně, je ale třeba uvést, že pneumatiky byly zcela nové, měly naježděno méně než 1000 km. Při vedení v náklonu byl potom pocit z jízdy perfektní, reakce na jakýkoli impulz ke změně směru nebo dynamiky jízdy byla vždy velmi přesná a okamžitá. Překvapilo mě i to, jak málo jsem se po ujetí náročné pasáže ve větší rychlosti cítil unavený. Pneumatiky se se mnou vůbec nepraly, naopak jakoby mne i trochu ponoukaly, abych ještě o něco zrychlil. Pocit jistoty a klidu par excelence. Za zmínku stojí i fakt, že co se týká hluku, které pneumatiky vydávají při jízdě, Cruisetec je i v tomto ohledu na úrovni těch nejdražších gumařských výrobků uznávané konkurenční produkce.

Upřímně říkám, že jízda na Metzeler Cruisetec pro mě byla velkým a příjemným překvapením. Rád bych ocenil i celkový přístup značky, zejména jejich testovacího centra, ke všem účastníkům i k organizaci a průběhu testovacího setkání jako takového. Jejich preciznost, profesionalita a nehraný zájem o názory testovacích jezdců byly příkladem toho, jak vypadá práce, která má smysl.

Wojta Vavřina
Dealer principál
Harley-Davidson Praha


Veškeré informace a vyráběné rozměry najdete ZDE.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here