Pokud se za závodní trati pohybujete tak, že vždycky přesně trefíte vrchol zatáčky a máte správnou rychlost, je z vás opravdovej fára. Jestli ne, zkuste náš krátkej návod na to, jak jezdit líp a nepřizabít se přitom.

Když se nad tím zamyslíte, není to zase taková věda. Trefit správnou stopu, nasměrovat motorku k apexu (vrcholu zatáčky) a potom pořádně přidat plyn. Spojte si tyhle tři body dohromady a budete opravdu rychlý. Přesně takhle to dělají závodníci MotoGP nebo Superbiků.

Říká se tomu „znalost trati“ a zvládnout tuhle techniku není sranda. Můžete trénovat na playstationu, můžete si trať projet na kole nebo i pěšky, ale nic vám nedá tolik, jako když si ji projedete na svý motorce. A nejlíp úplně v klidu, pohodovou rychlostí. Snažit se zajet rekord okruhu v druhým kole prvního tréninku je něco podobnýho jako snažit se udělat nymfomanku na prvním rande.

Může se to klapnout, ale v 99 procentech případů to skončí úplně jinak, než jste si představovali.

 

Znalost trati

Jestli máte tu šanci, projděte si trať pěšky. Získáte tak dobrej odhad, jak je široká a kde jsou apexy. Při prvních jízdách netlačte na pilu a skenujte okolí. Získejte přehled o brzdných bodech, koukejte se po stanovištích traťáků nebo cedulích – to ohromně pomáhá.

Snažte se zjistit, kde je jak kvalitní asfalt a kde jsou nerovnosti. Takovej hrb na výjezdu ze zatáčky dokáže motorku hodně rozhodit. Jestli znáte Brno, tak máme na mysli třeba pravou zatáčku na výjezdu do kopce před cílovkou…

 


Vrkněte si

Jednoduchý trik, jak zjistit, kolik máte ještě přilnavost, je lehký vrknutí plynem. Uprostřed zatáčky, když jste v maximálním náklonu, na opravdu maličkou chvilku trochu otevřete plyn. To natáhne řetěz, zpevní tlumiče a zároveň odlehčí přední kolo. Tím pádem budete mít větší cit pro to, kolik gripu ještě máte na zadku k dispozici.

 

Přidejte plyn

Z vrcholu zatáčky už můžete přidávat plyn. Koukejte se, kam chcete jet a ne metr před motorku. Tak budete dobře vědět, kolik prostoru je před vámi a kam až můžete motorku pustit. A jedna hodně důležitá rada, kterou se snažím vždycky řídit – nikdy nepřidávejte plyn dokud si nebudete na stoprocent jistí, že ho zase nebudete muset zavřít!

Myslím tím, že je úplná blbost dvakrát třikrát přidat ještě v zatáčce, následně se polekat, že jste moc rychlý a zase zavřít. Jízda je pak ucukaná a veškerá rychlost je v trapu.

 

Plynulost je všechno

Když dokážete spojit správnej nájezd, trefení apexu a včasný přidání plynu na výjezdu ze zatáčky v jeden plynulej celek, začne jízda dávat smysl. Jedině tak můžete postupně zrychlit, snažit se posunout brzdný bod o kousek dál, dřív přidat plyn bez toho, aby vás zátáčka vynesla.

Wayne Rainey (třínásobný mistr světa pětistovek) říká, že když zkazíte jednu zatáčku, zkazíte následně i další tři. A má pravdu. Myslete na to.

 

Foto: Honza Karásek, Petr Štola, Jan Stárek, archiv

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here