Malá exkurze do zákulisí MH ve chvíli, kdy proti sobě postavíme motorky, který jsou si na stojánku vedle sebe docela podobný, ale duše mají někde naprosto jinde…

 

Carlos: Hele, za tohle nás lidi zas roztrhají. Postavit vlastně základní KTM proti tomu nejnabušenějšímu BMW. To bude hodně divoký srovnání. Už vidím ten zástup bojovníků od klávesnice, jak píšou, že to jsme už úplně podělali a že se museli nevyhnutelně zbláznit, tohle takhle postavit…

Honza: Neviděl bych to tak surově a jednobarevně. Mně to smysl dává. Jsou to sice rozdílný koncepce a možná i zaměření, jenže právě to mi na tom přijde super. Když je můžeš napřímo srovnat a vlastně pojmenovat a doporučit lidem, po čem je logičtější nakonec sáhnout. To se jinde nedočteš. Zajímají mě rozdíly, prachy navíc, zážitek i užitek. Prostě taková rukověť pro doposud nerozhodnuté.

Carlos: Já jsem ale rád, že KTM už konečně i tohohle základního Advika odšpuntovala, protože starší 1050 mi přišla teda hodně udušená. Chyběl výkon a hlavně otáčky. A neberu vysvětlení, že ho tenkrát chtěli zpřístupnit i méně zkušeným jezdcům. Spíš mi to přišlo jako uměle vytvořenej příkop mezi ním a velkou 1290. Aby tam byl prostě znatelnej rozdíl. A ten se teď tímhle silnějším modelem 1090 docela dost smazal.

Honza: Na 1050 jsem toho docela dost najezdil a přišlo mi to akorát. Já určitě nemám motorkám za zlý, když se na nich nemusím přehnaně kontrolovat a dokážu využít co nejvíc z jejich potenciálu. Na tom mi hodně záleží. Hledám ideální kompromis pro to, aby to dojelo kamkoli, s jakýmkoli nákladem a v jakýchkoli podmínkách. A víš, jak já to s těma ultravelkýma objemama mám… Ty největší Adviky nedokážu prostě vymačkat až na doraz (nemám ty jezdecký schopnosti), a tak budu pořád trvat na tom, že litr je až až a 100 koní výkonu stačí, pokud jsi běžný dálkoplaz!

Carlos: Nechci vypadat nenažraně, ale mně to prostě nestačilo. 95 koní bylo na takovou motorku trestuhodně málo a hlavně mě štvalo, že přesně ve chvíli, kdy to začalo jet, tak to jet i přestalo. Bylo tam hrozně málo použitelných otáček, ten motor umřel moc brzo. Měl jsem pocit, že mě někdo o něco okradl. A teď jsem rád, že 1090 je konečně motorka, kterou měla být starší 1050 hned od začátku.

Honza: Jasně, to je věc užití. Bavili jsme se o tom spolu už milionkrát. Mě baví jet občas rychle, ale většinu času nepotřebuju „to nahoře“. A mám dojem, že zákazníci pokukující po téhle zchudlé Kačeně budou většinou taky podobného ražení. Je to opravdu hodně moc ukrytý v tom užitku a zaměření.

Zato tohle BMW, to je teda dílo. Když jsme fotili a jezdil jsi kolem, tak vrčelo úplně stejně jako ty superbiky včera v Hořicích. Není v tom žádnej rozdíl, když stojíš zády, a to myslím naprosto vážně. Nepoznáš, jestli ti za zády neprojel Mára Červenej, nebo takováhle „turistická“ a vysoká motorka. Výfuk odpovídá práskáním na zavřený plyn, a když tam sázíš jeden kvalt za druhým přes rychlořazení, stojí z toho všechny chloupky na krku. Asfalt úplně stejně duní pod kolama jako při závodech. Jak tohle můžou vydávat za skoro cestovní enduro, tomu fakt nerozumím. A přitom mě to baví, protože duchem je to úplně jiná motorka než právě KTM. Jelikož tam ale nevidím cestování, dlouhý hodiny v sedle, počítání spotřeby, odškrtávání v mapě, kde jsem všude byl (zkrátka všechno to, co tihle kluci běžně dělávaj…), BMW je primárně určený na ježdění okolo komína, dračení a cestování je pro něj až ta druhá linka v pořadí. Tady je jen otázkou, jak bude potenciálním majitelům chybět ta frajeřina a charisma S 1000 RR, když se rozhodnou pro tenhle cesťák, a ne rovnou pro supersport.

Carlos: Jo, a přesně tohle mě na něm baví. Je to superbike na chůdách, na nic si nehraje a nebojí se to přiznat. Když tyhle dvě motorky porovnáš, je to jak jablečnej mošt z plastovýho kelímku proti půl litru Absintu. Šílená motorka s nukleárním reaktorem mezi nohama. Nemůžu říct, že by se mi designově nějak extra líbila, ale když jsem si mohl vybrat z celý modelový řady BMW, vždycky jsem se sápal po klíčkách od XR. Je strašně dobře vyvážená, naprosto dokonale mi sedí a dělá přesně to, co od motorky požaduju. Když je hnusně a potřebuju se někam jen dostat, nakopu tam šestku, zvednu štítek, zatopím si na ruce a v naprostým klidu se dopravím tam, kam potřebuju. A když ve mně bouchnou saze, napráskám čemukoliv, co na cestě potkám. To KTM 1090 neumí, i když je hodně blízko, postrádám u ní ale trochu větší vzrušení. To mi umí poskytnout zas až ta velká 1290.

Honza: Stále se bavíme o dvou odlišných rovinách. Ty pojedeš z Krkonoš do Poděbrad zalehlej, nalepenej na světla těch, co předjíždíš, budeš luxovat pohledem poloměry zatáček a vlastně naprosto pendrek budeš vědět o tom, kudy ta cesta vedla a po čem ses mohl podívat. Já tu samou cestu pojedu půlku odpoledne, támhle se podívám, že tam roste nová fabrika, tady mě zajímá skříň, co má ten chlap na káře, a dokonce stihnu koukat do aut i po holkách. To je „užívání si“ ježdění. A to, co provádíme na motorce my dva, je u každého z nás holt jinak. Například mně je naprosto jasný, že pro tebe je jediný správný srovnání těch dvou motorek na okruhu (naše KTM je na běžných gumách, ne na drapákách, tedy to je asfaltová motorka!). A já zas vím, že i když ho uděláš a budeš se nad BMW rozplývat, tak pro mě to nemá výpovědní hodnotu naprosto žádnou a možná ani nepochopím, co jsi tím jako chtěl dokázat.

Carlos: Ale takovej svět motorek přeci nesmí bejt, to přeci za chvilku skončíme s testováním a budeme jako jinde opisovat z tabulek výšku sedla a podle toho dedukovat takový jelimanský moudra, jako jestli na tý motorce fouká nebo snad nefouká při takový výšce. Ta emoce je tam nejdůležitější, nemůžeš motorku kupovat jen proto, aby tě odvezla z bodu A do bodu B.

Honza: Ale můžeš. Při testu na nějaký dráze je určitě dobrý, že máš v ruce na konci nějaký čísla, že se můžeš opřít o data, když chceš ten svůj verdikt správně poskládat. Jenomže opět budeš hovořit jen o tom, jaké jsou ty dvě motorky na limitu. Ale to fakt není jediná věc, podle které si lidi motorky vybírají – naštěstí! Pro hodně kluků je třeba daleko víc rozhodující, jak se v sedle intuitivně zabydlí, jak je k nim motorka vstřícná už na stojánku a jestli se jim v ní vůbec chce být. Což jsou ale samozřejmě věci, které se pro změnu taky nedají nijak změřit. A právě potom přichází potyčky jako tahle, protože co se zdá dobré tobě, to třeba nepotřebuju já.

Carlos: Nevymyslíme to…

Honza: Ale vymyslíme. Dám ti teď takovej úkol: Zkus si odmyslet fakt, že potřebuješ jet každou třetí zatáčku štorcem, a řekni, jak bys obě hodnotil pro jízdu naprosto klidně. A já ti naopak povím, na které mě bavilo jet rychleji a proč…

Carlos: Když teda přestanu myslet na to, že jsem závodnický pako, tak mi KTM dává smysl. Je klidnější, na delší cesty mi přijde pohodlnější. Podvozek nedává takovou jistotu, ale jdou z něj čitelnější informace, takže si asi dovolím víc zkoušet, kam až mě pustí. To s BMW moc dobře nejde, protože pak se pohybuju v naprosto nehorázných rychlostech. Jako jo, je to rychlejší motorka, o tom není pochyb, ale čistě z tvýho pohledu „na kochačku“ tě bude svojí povahou pořád strkat někam, kam asi nebudeš úplně chtít. A ještě jedna věc – sice se maličko podařilo odstranit vibrace čtyřválce kolem pěti tisíc otáček, ale i tak je tam v pozadí cítím, a to může na delších cestách otravovat.

Honza: Dvouválec je sice papírově slabší ve výkonu, ale pořád tu je V-2 charakteristika motoru se vším, co k tomu patří. Ten motor nesmíš nechat spadnout úplně na dno, musíš pracovat se spojkou, jsou tu nějaké ty vibrace i rázy. Má charisma, je daleko surovější než BMW. To je naopak jako peřinka, agregát s řadovým čtyřválcem je podle mého na delší cestování lepší v tom, že ho nemusíš tak hlídat. A naprosto stejně to mám i s podvozkem, KTM se houpe, je vysoké a sedák má sice obrovský, ale plochý a tvrdší. Na BMW je podvozek jemnější, měkčí a usednutí do sportovnějšího sedla zrovna mně přijde přijatelnější s ohledem na pohodlí i ovládání samotné motorky. Vidíš, každej to máme najednou spíš pro BMW.

Carlos: A to je to, k čemu jsme se chtěli dobrat?

Honza: Ty voe, to právě je ono. A můžeme tu muziku ještě přitvrdit. Protože ono to můžeme nakrásně všechno ještě otáčet i z jiných úhlů pohledu. Třeba vzít si na startovní pásku takového konfrontačního testování pořizovací hodnoty těch dvou motorek, tedy 352 000 za KTM proti 412 500 za BMW, započítat k tomu spotřebu materiálu, provozní náklady, ojíždění pneumatik a pak ti z toho leze zase zdaleka líp KTM. Ta je i jednodušeji postavená a určitě tu bude hrát roli také fakt, že s ADV 1090 můžeš trochu i do nějakého terénu, kdežto na XR to znamená se otočit – do bláta s bavorákem ani nápad! A ještě jeden aspekt mě napadá, myslím, že pro řadu lidí taky hodně důležitý. BMW je víc nacpaný elektronikou a tohle základní KTM ještě tolik ne, to bude pro dost lidí taky důležitý.

Carlos: Kam tedy s verdiktem? Pro mě je třeba otázka výbavy a asistentů naopak hodně důležitá a podstatná, a kdybych měl dávat plusové body, tak za tohle by je dostalo právě BMW.

Honza: Verdikt bych postavil velice jednoduše. Představme si kluka, který stojí před volbou, že by chtěl mašinu s vysokým rovným posezem, v létě občas trochu víc cestovat a hledá něco, co pojede po běžné silnici doopravdy rychle (a to si přiznejme, že umí obě!). Na tohle všechno jsou obě úžasné volby a rozporovat nemůžeš nic…

A celý to kouzlo pak bude ukryto v tom, že každá to dělá trochu jinak. A ta pestrost je tady obsahem. Že třeba existuje stejný cíl, ale dá se k němu dojít po dost odlišných cestách. Můžeš mít na stojánku vedle sebe hodně si podobné motorky, ale v jádru a v praxi bude každá jiná. Okouzlující! Nebudeme opakovat všechny ty charakteristiky, ale docela dobře si dokážu představit, že čtenář se během čtení textu už s některým z nás dvou identifikoval. A když si teď hodí na papír klasicky plusy a mínusy ze svého vlastního úhlu pohledu (co doopravdy využije a co ne), pak jsme právě vyrobili úplně úžasný článek, protože je jasný, že vybírat si takový klenot jen podle tabulkových hodnot zkrátka nejde. Musí se brát v potaz daleko víc aspektů, a jak vidíte, i ty může mít každý z nás někde naprosto jinde.

Budeme moc rádi, když nám napíšete, pro kterou z nich a proč byste se rozhodli. Nechť je tento text i tak trochu interaktivní – taková čtenářská hra.


Kup si BMW, když…
  • máš v sobě srdce superbikera,
  • nejde ti na prvním místě o komfort,
  • chceš to nejrychlejší, co jde na trhu koupit.
Nekupuj si BMW, když…
  • chceš motorku na celý život,
  • máš rád analogové věci,
  • nechceš měnit gumy dvakrát třikrát do roka.
Kup si KTM, když…
  • ti 125 koní stačí až dost,
  • občas si chceš dát i polňačku,
  • nechceš obětovat prostor za rychlost.
Nekupuj si KTM, když…
  • čekáš, že to bude velké supermoto,
  • ráno se budíš s krvavýma očima,
  • nechceš furt někomu vysvětlovat, proč nemáš 1290.

 

Technická data – 2017 BMW S 1000 XR

Motor typ:  vodou chlazený řadový čtyřválec, DOHC, 16V
Objem:  999 cm3
Vrtání x zdvih:  80 × 49,7 mm
Maximální výkon:  160 koní @ 11 000 ot./min.
Točivý moment: 112 Nm @ 9250 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod: řetěz
Rám:   příhradový hliníkový rám
Přední odpružení: USD vidlice, ø 46 mm, semiaktivní
Zadní odpružení:  monoshock, plně nastavitelný
Přední brzda:  2× 320mm disk, radiální 4pístky, ABS
Zadní brzda:  265mm disk, 2pístek, ABS
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní: 190/55-17
Rozvor: 1548 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem nádrže:  20 l
Pohot. hmotnost:  228 kg

Technické údaje – 2017 KTM 1090 Adventure

Motor typ:  kapalinou chlazený dvouválec, 4T, DOHC
Objem:  1050 cm3
Vrtání × zdvih: 103 × 63 mm
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod: řetěz
Rám:   dvojitý trubkový z Cr-Mo oceli
Přední odpružení: USD vidlice WP, ø 43 mm, zdvih 185 mm
Zadní odpružení:  monoshock WP, zdvih 190 mm
Přední brzda:  2× 320mm disk, radiální 4pístek
Zadní brzda:  267mm disk, 2pístek
Pneu přední:  110/80-19
Pneu zadní:  150/70-17
Rozvor:  1560 mm
Výška sedla:  850 mm
Objem nádrže:  23 l
Suchá hmotnost:   205 kg

4 KOMENTÁŘE

  1. Měl jsem podobný dilema, mám vícero motorek, ale nejvíce jsem jezdil na Vstromu 1000, pak mě nějak napadlo, vlastně mě nahlodal Pepa Sršeň, že ten Advik 1090 je prostě super. Na XR jsem se svezl a super mašina, ale tech 160 koní a 100kg kabelů co tam všude sou mě ke koupi neoslovilo. A podobně jsem vyškrtnul i 1290, původně jsem ji chtěl, cena dobrá, ale ten tablet místo budiků mě totálně rozladil a zase sem skončil u 1090. A tak ji mám týden doma a jsem úplně nadsenej. Jen ceny powerparts mě trošku rozhodili, ale co, žijem jen jednou ne 😎

  2. Jsem jednoznačně pro KTM. Už i z toho důvododu, že jsem jí pořídil dřív než jsem zjistil, že BMW vyběhlo s tímhle trhačem asfaltu.
    I kdybych to věděl, šel bych do KTM. Výkon pro mě naprosto dostačující, tím pádem i rychlost. Navíc se mi líbí variabilata 1090. Tedy, když chci jedu “na kochačku”, když chci sportovnější jízdu, motorka mi to dovolí. Zároveň plánuji cestování s manželkou, takže v tomhle mi KTM taky přijde lepší. Přiznejme si, že ona by se za mne nesedla, kdybych s ní všude lítal jak udtržený ze řetězu. Navíc je tu hledisko, že mám doma dvě malé děti a rád se k nim vracím a KTM na mě nepromlouvá tím podbízivím hláskem: “Nalož mi, já můžu ještě přidat a jet ještě víc a ostřeji!”.
    Dále se mi u KTM líbí ten kroutící moment, kdy stačí na jakýkoliv kvlat otoči zápěstím a motor vyrazí.
    V krátkosti, prostě přesně to, co popsal Honza v článku. Pro mě naprosto dokonalý stroj na jízdu, kdy nehledám absolutní limity jako Carlos a nikdy jsem nebyl ten typ jezdce tíhnoucí k supersportům a jejich neskutečné rychlosti.

    Díky za článek, super napsané.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno