Africa Twin se stala doslova hitem a prodává se jak housky. Jenže pro letošní sezonu do hry zasahuje větší sestra Adventure Sports. A teď kterou? Pokusíme se odpovědět…

 

O čem to je:
– stejný základ, jiný dojem
– Adventure model s pár změnami a za pár peněz
– odvahu, bratře, odvahu!

 

Ač se to pohledem zvenku nemusí zdát, i u nás má vše daný průběh věcí. Takže test logicky začíná převzetím motorky, tentokrát dokonce dvojitým. I na showroomu má Honda obě verze Africy – říkejme jim pracovně malá a velká – postaveny vedle sebe, a tak se můžu hned na začátku pořádně podívat, jak to s nima vlastně je. Můžu se nechat fascinovat, protože ona ta velká opravdu fascinující je. Najednou to není běžně velké cestovní enduro, ale obr, tank, vzducholoď… prostě fakt velká věc. A stačilo tak málo.

 

Málo, nebo hodně?

Do srovnávacího testu se připojuje náš severočeský kolega Gas, kterýžto je asi nejpovolanější osobou v republice. Teď nemluvíme o jeho jízdních schopnostech, které jsou bezesporu také hodné pozastavení, ale především o tom, že je to bývalý majitel malé Africy, který po zimním zahraničním testu pověsil na internet inzerát k jejímu prodeji a mazal do Hondy objednat si tu novou velkou Adventure Sports. Pouštíme se tedy do hovoru: „Já si původně myslel, že je to jen načančaná Africa s větší nádrží. To jsem se ale hodně spletl. Technicky těch změn vlastně neproběhlo moc, ale pocit z motorky je i tak diametrálně jinej.“

Tak se na to pojďme podívat. Nejvíce viditelné jsou změny na konstrukci, na první pohled zaujme především obrovská nádrž, do které se vejde 24,4 litru paliva. S ní se rozšířila celá přední část motorky a doplnil to vyšší štítek. Masivnosti pak přidávají ještě sériové padací rámy, na které ve spodní části navazuje opravdu bytelný kryt motoru. Při pohledu z boku praští do oka jiné sedlo, které vás posadí víc na motorku. Gas to trefně okomentoval: „Jo, je to úplně jiný. Sedíš mnohem víc na motorce, a ne zapadlej v ní. Trochu jako bys jel na koni.“ Í ha háááá.

Ve výčtu změn bychom neměli zapomenout ani na podvozek. Mohlo by se zdát, že zvýšení zdvihů o „pouhých“ 22/20 mm není ničím zásadním, ale spolu se všemi předchozími změnami to je zásah rapidní. Nejenže je celá motorka viditelně vyšší, ale podvozek také lépe funguje v terénu. K tomu však později… Teď nutno dodat, že nejde jen o tlumiče s upravenými zdvihy. Změn se odehrálo víc, například v přední 45mm vidlici Showa došlo k úpravě planžet.

V neposlední řadě se nám lehké úpravy dotknuly také motoru. Páni inženýři snížili hmotnost vyvažovacího hřídele o 300 gramů, čímž bylo docíleno ochotnějšího vytáčení motoru. Úpravou airboxu a palivových map pak bylo posíleno nejpoužívanější střední otáčkové spektrum. Na papíře změny téměř nerozeznatelné (nárůst maximálního točivého momentu z 98 na 99 Nm), ale na silnici… počkej si.

 

 

David a Goliáš

Nastal ten moment, kdy je třeba obejít vlastní ego (uhni, vole!) a veřejně se přiznat k připosrání. Ta velká mě vyděsila. Pravda, test byl jedním z prvních jarních, já nevyježděnej, ale to mě neomlouvá. Najednou bylo vší tý hmoty a výšky i na dvoumetrovýho Somika moc, kór s naloženejma kuframa a většinu času se spolujezdkyní za zády. Na silnici lehký pocit nejistoty, který se při sjezdu z asfaltu změnil v regulérní ztuhnutí a v několika momentech i v lehce povolený svěrač.

O to víc teď zírám na Gase, jak lítá s Adventure Sports po motokrosový trati, zadní kolo v podstatě ani vteřinu ve stopě toho předního a ještě se u toho tlemí! „Ten podvozek je naprosto famózní. Není to zdaleka jen o jiném nastavení, však jsou ty tlumiče plně nastavitelné. Ale mají jinou progresi a celkově jinak reagují. Třeba zadní tlumič Africy se mi několikrát povedlo dostat na limit, tady naprosto nemožné.“

Co se rozhodně musí Adventure Sports nechat, je fantastická ergonomie, a to jak při jízdě vsedě, tak především při enduro hrátkách vstoje. Dokonalost sama. Jenže k čemu mi to je, když jsem připosranej, že jo? Naštěstí máme řešení, a tak na zbytek cesty přesedám na klasickou Africu. A najednou se cítím mnohem víc v pohodě. Dosáhnu oběma nohama celými chodidly na zem, netahám takovou váhu a mnohem víc si dovolím. I když pořád je to jen setina toho, co dává Gas na velké během toho, co tu kolem mě poletuje.

 

Krátce ještě ke komfortu. Mně přijdou obě sedla, ač jsou odlišná, maximálně pohodlná, ale kolega nesouhlasí: „Nové sedlo na Adventure je vůči sedacím partiím jezdce vysloveně přátelské a jeví se pohodlnější, dá se na jeden zátah urazit delší vzdálenost. Navíc mám do něj i lepší zpětnou vazbu od motorky.“ Dobře, dobře, hádat se s ním nebudu, ale nutno podotknout, že to už se bavíme o diferenci v řádu jednotlivých procent. Každopádně sedlo Adventure Sports je ve výšce 920 mm (lze snížit na 900 mm), což je hodnota připadající spíš ostrým endurům. I Gas se svými 173 cm sice dosáhne, ale ne na jistotu, spíš na baletku. Tak prej jen moc nezastavuje. V tomhle je mi malá se svými 870 (850) mm a hlavně zúženým tvarem mnohem příjemnější.

A překvapivě musím negativně hodnotit i zvětšenou nádrž. Se svými 200 cm a hodně dlouhýma nohama mám na spoustě motorek problém s prostorem, ale u takhle velkého cestovního endura bych to nečekal. Jenže rozšíření nádrže vychází tak, že se mi „do ní“ nevejdou kolena, a tím pádem sedím jak slečna na kontrole u gynekologa. „Pro lidi normální velikosti je to naprosto v pohodě.

K rozšíření došlo hlavně v horní části nádrže, kde to kolenům nevadí. Holt nemáš bejt takovej atyp. A dojezd 500 km je skvělej, tak nedržkuj,“ utře mě Gas a já na to bohužel nemám co říct. Snad jen to, že pokud jste obři jako já, nejdřív si Advika pořádně vyzkoušejte, jestli se na něj v pohodě naskládáte.

Stejně jako Adventure Sports i klasická Africa dostala pro letošní rok elektronicky ovládaný plyn, a díky tomu také palivové mapy. Ty jsou propojeny s jízdními režimy, jejichž součástí je kromě reakce motoru také nastavení sedmistupňové kontroly trakce a brzdění motorem. V módu User si můžete tyto hodnoty nastavit podle sebe, u ostatních tří (Tour, Urban, Gravel) jsou přednastaveny. K tomu pak tlačítko s vypínáním ABS. „Bál jsem se, že přechod z lanka na jedničky a nuly motorce uškodí, dost často se vytratí cit, hlavně v počátečním záběru. Ale u Hondy to naštěstí neodflákli a nemůžu říct jediné křivé slovo. Velmi pozitivně také hodnotím to, že veškeré nastavení zůstává i po vypnutí motorky klíčkem, takže to nemusím pořád přepínat jak tatar,“ dodává k tomu Gas.

 

Na asfaltu i mimo něj

Jestli se Hondě nedá něco upřít a nutno před ní smeknout, pak je to dokonalá ovladatelnost obou Afric. Vím, trochu si to protiřečí s mými předchozími řečmi o strachu, ale berte to tak, že se teď maximálně snažím o objektivitu. I přesto, že jsme měli Adventure Sports v provedení s dvouspojkovým automatem DCT, a tedy hmotností 253 kg, do zatáček šla jako mnohem lehčí motorka a zmiňovaný blok se dostavoval hlavně při nízkých rychlostech a při manipulaci na místě. O malé ani nemluvě, tam až kroutím hlavou, jak moc se Hondě povedlo zamakat s centralizací hmoty. Ukažte mi velkou motorku s 21″ předním kolem, která se ovládá snadněji, a koupím vám zmrzlinu. Pistáciovou.

V zatáčkách se budete jenom usmívat, obě vás tam potěší. Ani vyšší poloha řídítek u Adventure Sports nijak radost nepokazí. Klasická Honda (jo, je to klišé, ale pravdivé) – sedneš, jedeš, zatočíš, neřešíš. Svůj nepopiratelný podíl na tom má rozhodně podvozek, myšleno tlumiče od Showy. Na silnici houpavka, ale s jistotou, za těch 1000 km, kdy jsme si obě motorky střídali, se mi nepovedlo dostat ani jednu z nich na limit. A ani do jakékoliv drobné nesnáze, kdy by se úsměv na chvíli ztratil.

 

V terénu je rozdíl v tlumičích opravdu znatelný. Opět nechci tvrdit, že by Africa Twin nefungovala, berte ty rozdíly jako velmi malé, ale jsou tam, Adventure Sports reaguje na nerovnostech přesněji. A to pozná i mrdal jako já.

A teď k tomu důležitému, tedy motoru. Jak jsme již zmiňovali, ten u Adventure Sports prodělal drobné změny, které na silnici prostě nepoznáš. Zkoušeli jsme zrychlení obou motorek a plus mínus to bylo stejné, což značí, že změny jsou pozitivní, protože velká je samozřejmě těžší než malá. Nicméně že by se dalo s vytřeštěnýma očima říct, že je motor AS zásadně lepší, to ne. Ono totiž není moc kam jít. V porovnání s top modely od konkurence nabitými i 160 koňmi se tady samozřejmě nedočkáme zastaveného dechu po otočení plynové rukojeti, ale nutno si uvědomit, že velká část zákazníků to prostě k životu nepotřebuje. A že jich je fakt hodně, dokázal víkend na Africe, kdy jsme jich potkali snad sto. Najednou byly všude!

Zpátky ale k motoru. To, že to bude u Hondy sameťák sametovej nejsametovatější, bych asi čekal. Ale že to taky bude slušná porce zábavy, to mě u nových Afrik nepřestává překvapovat. Na svědomí to mají ojniční čepy předsazené o 270°, které z řaďáku dělají chováním tak trochu véčko s veškerou jeho „drsností“ (to ber fakt s nadhledem) a jankovitostí. Není to jen, že za to vezmeš a motorka v pohodě a bez protestů zrychlí. Je to tak, že se na to i těšíš. A nesebere ti to ani automatická převodovka DCT.

Já bych si ji na svoji motorku nezvolil, stejně jako to neudělal Gas, ale vytknout se jí nic nedá. „Určitě dá trochu práce naučit se volit na každou příležitost ten správný režim řazení, ale netrvá to dlouho a pak se člověk může spolehnout, že většinou řadí DCT dost podobně, jako by si řadil sám. A když tam je navíc přídavná řadička na nohu, nic tomu nechybí,“ přidává se k tomu Gas a kladně hodnotí i offroadový režim G, ve kterém Africa hledá optimální trakci zadního kola. No, jak za to ten kluk tahá a hlína lítá kolem, přijde mi, že s tím má chudák motorka dost trápení.

 

Tak kterou?

Odpověď zdá se být celkem jednoduchá, a navíc ji zjednodušuje poměrně malý cenový rozdíl obou verzí (konkurence by si měla vzít příklad). Pokud jsi střelec typu našeho Gase, tedy člověk, pro kterého objem a velikost motorky nic neznamenají, protože „s každou hmotou se přece pracuje stejně“, rád jezdíš offroad i s velkou motorkou, pak ber Adventure Sports.

No a zbylým řekněme 95 % bohatě postačí klasická verze, tedy pokud nebudou mít potřebu se tvářit jako ti z první skupiny. Prostě kdo máte kule, berte velkou.

Anebo ještě jinak – pokud uvažuješ o koupi Africy, ber tu první, kterou budou na krámě mít, protože spíš nebudou, než budou. A každej den ježdění na kterékoliv z nich, o který se připravíš, bude pro tebe prohrou.

 

 

Srovnání nejdůležitějších hodnot

 

Africa Twin                           Adventure Sports

Kola:                                      21″/18″                                   21″/18″

Výška sedla:                          870/850 mm                           900/920 mm

Světlá výška:                         250 mm                                  270 mm

Zdvihy tlumičů:                     230/220 mm                           252/240 mm

Objem nádrže:                       18,8 l                                      24,2 l

Rozvor:                                  1575 mm                                1580 mm

Pohot. hmotnost:                    232 kg                                    243 kg (253 kg s DCT)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here