Jako tradičně, nová sezona šampionátu Mistrovství světa Superbiků začíná v posledním únorovým víkendu, ale už teď je známá kompletní startovní listina tohoto prestižního šampionátu. Oproti minulým letům je jezdecké pole trošku chudší, ale i tak se můžeme těšit na dvacet kvalitních pilotů včetně čtyř nováčků a účast sedmi továren.

Aprilie

Úřadující Mistři světa Superbiků 2010, tovární tým Aprilie s Italem Maxem Biaggim vstupují do nové sezony v nezměněné sestavě. Obhájci titulů jsou i hlavním favoritem na zisk titulu mistra světa pro rok 2011. Max je ve výtečné formě, novou motorku, kterou si už otestoval během podzimních testů si také pochvaluje. Mimochodem, Maxovi se v prosinci 2010 narodilo druhé dítě, syn Leon.

Dá se také očekávat, že i druhý jezdec, Leon Camier, se po prvním roce ve světovém šampionátů superbiků bude ještě zdokonalovat a možná i on si připíše příští rok nějaké to vítězství. Leon na svou první sezonu ve WSBK nejezdil vůbec špatně a tak se můžeme těšit, co nám tento sympatický Brit ukáže v další sezoně. Porazit Maxe ale nebude vůbec lehké.

Ducati

Tovární tým Ducati Xerox si na rok 2011 dává pauzu. Tento populární tým bohužel příští rok v Superbicích nepojede, nicméně jak už to tak bývá, jeden tým odejde, a druhý tým přijde. Tím druhým týmem mám pochopitelně na mysli nový tým Liberty CZ. Je to nový tým, který do světa superbiků vstupuje k naší radostí s českým jezdcem Jakubem Smržem.

Kolegou našeho Jakuba bude Francouz Sylvain Guintoli, který jezdil loni Suzuki. Jakub Smrž v doposavadní kariéře v Superbicích jezdil převážně na stroji Ducati, takže tento motocykl zná jako své boty a tak se můžeme těšit, že s tak dobrou motorkou bude Kuba v závodech hodně vidět! Vždyť od svého debutu ve WSBK je Kuba spojen právě s tímto motocyklem. Jen v druhé půlce letošní sezony jezdil Kuba za Arpilii. Prezentace tohoto týmu se odehrála 9.12. v Praze a celý tým se na novou sezonu těší a má vysoké cíle.

Tento tým také odkoupil letošní motocykl Xerox Ducati, takže jak Jakub, tak i Sylvain pojedou letošní tovární motocykly Ducati, a když si vzpomeneme na diskuzi na různých fórech, kde fanoušci vykřikovali „Kuba na továrnu!“ tak se nám to v podstatě teď splnilo, protože po odchodu týmu Xerox bude Liberty CZ právě jejich náhradníkem. Důkazem toho je, že do týmu přijde i jeden technik z italské továrny a celý tým bude mít po celý rok určitou tovární podporu.

Ještě si dovolím napsat malou poznámečku, tým bude využívat své 4 motocykly Xerox, které už jsou zbarveny do týmového provedení Liberty, ale zároveň si také zakoupil ještě dva motocykly Ducati Pata, se kterými jezdil Jakub v letošní sezoně, než ji vyměnil za Aprilii. Tyto motocykly ale nebudou sloužit k závodění, nýbrž pouze k náhradním dílům.

Dalším oficiálním týmem Ducati bude tým Althea Ducati. Carlos Checa, který letos s touto privátní Ducatkou skončil v celkovém hodnocení jako třetí v týmu zůstává, Brit Shane Byrne, z týmu odešel a bude závodit opět v britských superbicích (HM Plant Honda). Tým Althea bude na tom podobně, jako Liberty CZ, i tento tým bude mít technickou podporu ze strany továrny.

Jako třetí tým Ducati bude tým Supersonic. Letošní jezdec Luca Scassa odešel do Supersportů, a jeho místo zaujme vicemistr litrových stocků, Maxime Berger. I tady se tým může těšit z určité tovární podpory.

Suzuki

I tady nás tato továrna na příští rok trošku pozlobí. V minulosti tato stáj jezdila i se třemi jezdci, nicméně tovární stáj Alstare Suzuki se na příští rok vydá pouze s jedním motocyklem, jako je tomu i v MotoGP. Tento jediný superbikový motocykl značky Suzuki bude pilotovat  druhý letošní jezdec Xerox Ducati, divočák Michel Fabrizio. Michel se tak vrací zpět do týmu, se kterým v roce 2003 vyhrál litrové stocky. Fabrizio je určitě velkým talentem superbiků, a tak uvidíme, jak si povede na tomto jediném motocyklu značky Suzuki.

Yamaha

Yamaha v roce 2009 získala v Superbicích díky Benovi Spiesovi titul mistra světa. Letošní rok měl být pro Yamahu taktéž úspěšný, ale nakonec tomu z několika důvodu nebylo. Jednička letošní Yamahy James Toseland zklamal, a nováček Cal Crutchlow se ze začátku učil a úspěchy přišly hlavně až ve druhé půlce sezony.

Letošní dvojice u Yamaha bude tak zbrusu nová. Přichází dva nováčci. Jako jednička bude pasován ital Marco Melandri, kterého můžeme znát ze seriálu MotoGP. Marco Melandri nenašel angažmá na nadcházející rok v MotoGP a tak přijal výzvu v jiném šampionatu. Zařadí se tak např. mezi jezdce jako jsou Max Biaggi či Carlos Checa, kteří taktéž jezdili v minulosti několik let v MotoGP.

Druhým jezdcem bude Ir Eugene Laverty. Tento Ir bojoval letos v supersportech o mistrovský titul s Kenanem Sofougluem, nakonec skončil jako vicemistr, ale i tak zaujal tovární tým Superbikové Yamahy. Oba jezdci si už novou Yamahu vyzkoušeli a zatím jsou v novém šampionátu nadmíru spokojeni. Tahle jezdecká dvojice určitě bude patřit mezi favority na jednotlivé vítězství v závodech. Tím si můžeme být jistí.

Honda

Od roku 2007 čeká japonská továrna Honda na superbikový titul. Naposledy jej získala s Toselandem právě v roce 2007. I tady došlo oproti letošnímu roku změně. Hodně špatné výkony Němce Maxe Neukirchnera znamenaly odchod od týmu Ten Kate do šampionátu Moto2 (továrna MZ). Jonathan Rea, co by jednička týmu zůstává i pro příští rok, a bude se snažit vylepšit své výsledky, zatím tento Brit je hodně milým překvapením v superbicích, dokáže v sezoně vítězit a když je jeho Honda dobře nastavena, je to jeden z favoritů. Bohužel pro Hondu a pro Reu boj o vítězství v závodech není tak pravidelný, jak by chtěli, a tak, ačkoliv na některých tratích dokážou být hodně silní, hned v dalším víkendu mají problém se umístit v top ten.

Jeho nový kolega bude ze Španělska, Ruben Xaus. Jezdec, kterého můžeme znát hlavně z působení u Ducati. Poslední dva roky jezdil španělský jezdec za továrnu BMW, nicméně vedle Troye Corsera hodně zaostával, a tak se s ním německá továrna  BMW rozloučila. Dlouho to vypadalo, že se Xaus vrátí zpět na italskou krasavici, ale nakonec podepsal s týmem Ten Kate Honda a pojede tak vedle Jonathana Reu tovární hondu. Osobně si myslím, že tento přestup je největším překvapením, protože, ačkoliv to tak nevypadá, sám Xaus na tomto přestupu dost vydělal. Vždyť BMW ještě v superbicích nevyhrálo žádný závod, oproti tomu, motocykl Honda je hodně kvalitní a pokud Ruben tento motocykl pochopí, můžeme očekávat slibné výsledky.

BMW

Německá továrna bere Superbikové tažení vážně. Vždyť jak si vysvětlíme, že sama továrna dbá, aby jejich 4 jezdci uměli německy? BMW má rozhodně potenciál měřit se s těmi nejlepšími, nicméně během dvou let, co se tato továrna účastní superbikového mistrovství, všechny úspěchy se dají přičíst zatím jen Troyu Corserovi. Tento Australan pojede tak svou třetí sezonu a jeho nový týmový kolegou bude letošní vicemistr, Leon Haslam. Ten by normálně zůstal u Suzuki, ale jelikož nedostal od Francise Batty ujištění, že bude jeho motocykl podporovat samotná továrna, rozhodl se odejít do ryze továrního týmu. A tím BMW rozhodně je.

Tovární tým ve složení Haslam – Corser se během zimní pauze připravují na novou sezonu a spolu budou útočit na první vítězství, nicméně sekundovat jim bude další dvojice, Toseland – Badovini ze satelitního týmu BMW Italia.

Ačkoliv sám Toseland ještě před podepsáním smlouvy hovořil ve smyslu „jezdit za BMW Italia by bylo pod mojí úroveň“ a dlouho to vypadalo, že nakonec vůbec nesežene flek na rok 2011, nakonec neotálel a dohodl se s tímto týmem. Tento tým by měl mít hodně podobné motorky, jako přímo tovární tým a tak bychom neměli tyto jezdce řadit někam na konec startovního pole, ale spíše ke středu. Jezdce mají kvalitní, dvojnásobného mistra světa Jamese Toselanda, který sice letos nezazářil u Yamaha, ale s příchodem do BMW je jako politý živou vodou. No a Ayrton Badovini není žádným nováčkem. Jezdil už za privátní týmy Kawasaki, v roce 2008 sedlal Kawasaki v týmu Pederecini, a o rok později tu samou továrnu, akorát v jiném týmu, tenkrát ještě PSG-1 Corse. Na rok 2010 Badovini nesehnal sedačku ve WSBK ale odskočil si do litrových stoků a tam získal suvereně titul ! Vždyť bilance devíti vítězství z deseti závodů hovoří za vše.

Kawasaki

Japonská továrna Kawasaki, která opustila svět MotoGP na konci roku 2008, aby se plně věnovala pouze Mistrovství světa Superbiků byla zatím za očekáváním. Příští rok se ale tato továrna může vyšvihnout na poměrně vysoké příčky. Továrna dodržela svůj slib a na příští rok připravila nový model své Ninjy. Jezdecké duo Sykes – Vermeulen zůstává a navíc se tým rozšíří o třetího jezdce a tím bude úspěšný jezdec letošních superpsortů, Joan Lascorz. Tento Španěl si letos vedl velice dobře na supersportové Kawasaki, a až do závodu v Silverstonu byl v boji o titul. Pak však přišel nešťastný závod a velké zranění, které vystavilo stop na zbytek sezony 2010. Teď už je ale Joan v pořádku a zdráv, a novou Ninju si už také vyzkoušel. Tovární tým Kawasaki bude hodně silný, protože můžeme očekávat stále lepšícího se Toma SykeseChris Vermeulen, který letos převážně ležel a léčil se, než závodil, se nám bude chtít vrátit do závodů v daleko lepší formě a daleko s lepšími výsledky. Nová motorka od Kawasaki má určitě potenciál a tak bude hodně zajímavé sledovat i tyto tři jezdce.

Stejně, jako v minulých letech, bude mít továrna Kawasaki zastoupení i v satelitní stáji Pederecini. Jezdcem bude hodně známý Ital Roberto Rolfo, který má v podstatě zkušenosti se všemi třídami 125ccm, 250ccm, MotoGP, WSBK a i nově Moto2. Po roční odmlce se tak vrací zpět do superbiků a stejně, jako tovární trio Sykes – Vermeulen – Lascorz, i Rolfo bude závodit na zbrusu nové Ninje.

Koho budeme postrádat ve WSBK 2011?

Stejně, jako v MotoGP, ekonomická krize dolehla i na Superbiky. Jak jsem napsal v úvodě, 20 jezdců je opravdu málo, oproti minulým letům, kdy nám účast dosahovala cca 30 jezdců. Nicméně pokud budou závody zajímavé, jako tomu bylo doposud, není potřeba se zabývat počtem startujících, hlavně ať jsou závody plné bojů až do poslední zatáčky. Několik tradičních jmen nám ale bude chybět, pojďme si je připomenout.

Karl Muggeridge, Ryuichi Kiyonari, Lorenzo Lanzi, Max Neukirchner, Regis Laconi, Shane Byrne či Andrew Pitt.

Tihle jezdci jezdili ještě nedávno ve světě, nicméně jak míst ubývá, je jasné, že se někteří závodníci musejí spokojit s národními šampionáty. Karl Muggeridge, mistr světa Supersportů z roku 2004 opustil MS Superbiků už na konci roku 2009 a v roce 2010 si zajistil titul v německém IDM, dle nejnovějších informací bude Karl pokračovat i příští rok v šampionátu IDM s naším Matějem Smržem!

Ryuichi Kiyonari, stejně jako Muggeridge po sezoně 2009 opustil WSBK a vrátil se domů do BSB, kde stejně jako Karl získal po svém návratu ihned titul.

Lorenzo Lanzi letos ještě závodil za tým DFX ve světových Superbicích, ale po špatných výsledcích bylo jasné, že i on skončí. Jaká bude jeho cesta v příštím roce se zatím neví, vyloučen není ani důchod.

Max Neukirchner je na tom o něco lépe, ten po vyhazovu z Ten Kate našel slušné angažmá v německé továrně MZ, která se účastní šampionátu Moto2. Uvidíme, jak si tento sympatický němec povede v seriálu Grand Prix.

Regis Laconi zažil loni při závodním víkendu nejhorší pád ve své kariéře. V jihoafrickém Kyalami se natolik zranil, že to znamenalo ihned ukončení aktivní kariéry. Sice se ještě po sezoně 2009 do svého sedla Ducati vrátil, ale odjel jen pár symbolických kol. Tento bývalý tovární jezdec supebrikové Ducati a Kawasaki tak definitivně ukončil aktivní kariéru.

Shane Byrne, který letos závodil po boku Carlose Checy v týmu Althea Ducati nenaplnil očekávání a jelikož tým nemá finance na druhého jezdce, i pro Byrna to znamenalo stop ve WSBK. Vrátil se tedy, stejně jako loni Kyio, domů, do BSB a příští rok tak s Kiyem budou bojovat o titul BSB v týmu HM Plant Honda. Tento tým ale zcela určitě zasáhne na divokou kartu na některý z britských závodů, a tak se dvojice Kyio – Byrne na okamžik opět vrátí mezi superbikovou elitu.

Přehled startovní listiny WSBK 2011:

Aprilia Alitalia Racing: Max Biaggi, Leon Camier

Yamaha Sterilgarda Team: Marco Melandri, Eugene Laverty

Team Suzuki Alstare: Michel Fabrizio

Althea Racing: Carlos Checa

Liberty Racing: Kuba Smrž, Sylvain Guintoli

Castrol Ten Kate Honda: Jonathan Rea, Ruben Xaus

BMW Motorrad Motosport: Leon Haslam, Troy Corser

Kawasaki Racing Team: Tom Sykes, Chris Vermeulen, Joan Lascorz

DFX Corse: Noriyuki Haga

Supersonic Racing Team: Maxime Berger

Team Pederecini: Roberto Rolfo

BMW Italia: James Toseland, Ayrton Badovini

Foto: Archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here