A o co vlastně jde? To takhle jednou volá kámoš, že se mu už po okruhu nechce tahat jeho Tuňák a že by to od jara chtěl zkusit na nějakém ostřejším brusu. Kromě toho se mu povedlo sehnat za slušný peníze GSX-R 1000 K7 a má v plánu to upravit na normální amatérský ježdění, jestli by nás to nezajímalo a nechtěli o tom napsat

 

Protože se u nás rozmohl seriál vytrvalostních závodů C.E.C., nejrůznějších Bike Promotionů, Pro Speedů, Moto Travelů atd., bude zákonitě jezdců na okruzích přibývat a stále víc lidí začne řešit základní úpravy svý motorky. Tak nás napadlo vytvořit takového prvotního průvodce přestavbou sériové motorky na nástroj pro amatérské okruhové radovánky. Takovou ukázku toho s čím začít a proč, jakým způsobem, na co si dát pozor a v neposlední řadě také to, kolik to celé bude stát.

V žádném případě se nechceme zaměřovat na složité a nákladné úpravy a na velké zvyšování výkonu, ale především na věci potřebné a běžně užívané pro hobby okruhové ježdění, tzn. C.E.C., jízdy pod agenturami. Nepleťme si to s volnou třídou, která je součástí českého mistráku, podléhá FIM a jsou zde jiná a přísnější pravidla pro povinné úpravy motorky. Zaměříme se prostě na věci, které jsou jednak dány pravidly, ale také vám ulehčí život a zpříjemní ježdění.

Dalším naším kritériem jsou finance. Nechceme do biku nacpat statisíce, takže jsme se zaměřili na komponenty od firem, které jsou kromě potřebné kvality schopny držet cenu na přijatelné úrovni. V neposlední řadě se chceme (pokud to půjde) držet převážně českého písečku a českých výrobců. Tak to bychom měli na úvod, takže v hlavní roli: lehce jetá Suzuki GSX-R 1000, rok výroby 2007.

Stav šrajtofle: minus 220 až 260 000,- za sezonu a půl starého litra bez poškození

Kapotáže

Výměna svrchního oblečku by měla být první věcí, na kterou by člověk měl sáhnout. A důvodů je opravdu hodně. Je velmi rozumné originál kapoty sundat a uložit k ledu do krabice, protože když s tím plácnete, bude vás to pak stát o hodně míň. Je daleko levnější rozštípat závodní lamináty než sériové plasty, nehledě na to, že se s těmi originálními věcičkami motorka nepoměrně lépe prodává.

Některé části kapotážových setů plní i důležitou ochrannou funkci. Je to hlavně nádrž, nebo spíš její kompletní kryt, a pak karbonové krytky obou boků motoru a zadní kyvné vidlice. Další věcí jsou pravidla, která nařizují povinný uzavřený prostor (vanu) pod motorem. To z toho důvodu, aby při závadě a eventuálním úniku oleje z bloku motoru byla černá mazlavina zachycena ve vaně a necintala po trati. Nesmí se zapomenout na o dost snadnější montáž a demontáž kapot, když je potřeba motorku vyčistit, nebo se dostat k opravám.

Závodní kabátek má co nejméně dílů a k motorce je chycen rychloupínacími šrouby. A poslední – a asi nejpodstatnější věcí – je fakt veliká úspora hmotnosti. Zbavíte se světel, zrcátek, blikačů a veškerých dalších zbytečných fičur a laminát, natož karbon, je setsakramentsky lehčí než plast. Úspora oproti sérii je udávána o cca 8–10 kg u laminátu a cca 11–12 kg u karbonových kapot. Z výrobců na našem trhu bych zmínil Bikes Plast, Sebimoto nebo Moto Forza.

K našemu účelu jsme použili kapotážový set českého výrobce Bikes Plast, který dodává svůj sortiment do celé Evropy i části USA. Např. pár dílů pro Ducati Performance, kapotáže pro filmový průmysl a kapotáže určené pro sponzoring profitýmu na MS jsou vyráběny právě tady, a to nám přišlo úžasný.

Vybrali jsme si laminátové provedení, které je oproti karbonu výrazně levnější a nám bohatě stačí. Z karbonu jsou jen kryty motoru a zadní kyvky.

A jde se montovat

Prvně to z tý machny musíte všechno opatrně sundat. Všechny kapotáže, zrcátka, blinkry a světla. Dejte pozor na veškerou kabeláž, kterou musíte zaslepit a pořádně zajistit montexpáskama, aby vám to někde neplandalo.

Pryč by měly jít i oba stojánky, což sice podle pravidel C.E.C. a hobby ježdění není nutné, ale je to lepší kvůli volnosti náklonu, a taky proč tahat zbytečná kila.

Pak je potřeba připravit kapoty. Nezapomeňte, že kapotáž je stavebnice skládající se z několika dílů, které do sebe musejí zapadat a dát jednotný celek. Vždy si vše, co budete montovat, důkladně prohlédněte a připasujte díly k sobě. Po tomto kroku budete mít nový pohled na věc a veškeré díly najednou budou dávat smysl.

Námi zvolené kapotáže firmy Bikes Plast nás překvapily perfektní přesností a velmi snadnou montáží, protože jako jedna z mála firem má předpřipravené otvory pro šrouby a rychloupínáky.Do těchto naznačených otvorů vyvrtejte díry, a to nejprve menším vrtákem (zabráníte poškození kapotáže). Poté si změřte průměr rychloupínáku a zvolte o chlup větší vrták, kterým již předvrtané díry dovrtáte. Důvodem je snadná montáž a demontáž šroubu nebo rychloupínáku.

Pak vemte další díl kapotáže, která zapadá jako vnitřní. Na tomto dílu jsou pro laiky zápustě ve tvaru obdélníku. Do této zápustě přijde nanýtovat další část rychloupínáku a tou je matice (plech s dříkem). Před zasunutím plechu s dříkem si znovu připasujte již vyvrtanou venkovní část kapotáže. Zde vyvrtejte stejný otvor pro průchod rychloupínáku.

Šroub prostrčte skrz tyto dva díly a ujistěte se, že je otvor dost velký. Díly od sebe oddělte a do již zmíněných zápustí zasuňte rychloupínák tak, aby větší strana s dvěma otvory na nýt doléhala na vnější část kapotáže. Otvor musí být ve středu. Do dvou malých otvorů vyvrtejte díry o průměru vámi zvolených nýtů pro upevnění plechu s dříkem pro rychloupínák. Jakmile máte vyvrtáno, zasunete nýty a nýtovacími kleštěmi přinýtujeme.

 

Příprava kapot je hotova a můžete přejít ke kroku č. 1 – montáže našeho oblečku.

 

1. nalepení krytů motoru

Kryt alternátoru
a) příprava – kryt motoru alternátor, silikonový lepicí tmel s tepelnou odolností až 260 ºC
b) samotná montáž:
– na karbonový kryt motoru naneste ve třech bodech silikonový tmel a přiložte na originální víčko motoru

Kryt – startér + pickup
a) příprava – kryt motoru startér + pickup
b) montáž
– odšroubujte dva originální šrouby držící víčko motoru, přiložte karbonový kryt motoru a dotáhněte originálními šrouby

Kryt spojky
a) příprava – kryt motoru na spojku
b) montáž
– odšroubujte dva originální šrouby držící víčko motoru, přiložte karbonový kryt motoru a dotáhněte originálními šrouby

2. kryty kyvné vidlice

a) příprava – levý a pravý kryt kyvné vidlice
b) montáž
– povolte přepákování, zadní blatník, brzdovou hadici, vodicí plast řetězu
– následně přiložte zprava a zleva kryt kyvné vidlice, nasuňte na zadní kyvnou vidlici a v příslušných bodech dotáhněte el. motexpáskami
*Nedoporučujeme lepení na silikon z důvodu poškození kyvné vidlice při případném čištění silikonu.

3. montáž duralového držáku přístrojů

a) příprava – duralový držák přístrojů
b) montáž
– duralový držák přístrojů přišroubujte k originálním úchytům na rám motocyklu originálními šrouby
– následně přiložte přístroje (tachometr, otáčkoměr) do 3 určených montážních otvorů a dotáhněte originálními šrouby

4. montáž pravé a levé vzduchové roury

a) příprava – levá a pravá vzduchová roura (laminát), páska Power tape
b) montáž
– obmotejte vzduchové roury páskou v místě, kde se zasouvá do rámu motocyklu; páska slouží jako silentblok mezi rámem a vzduchovou rourou, proto dbejte na tloušťku obmotání. Vzduchová roura se nesmí v otvoru pohybovat.
– zasuňte vzduchové roury a nechte volně na motocyklu

5. montáž krytu nádrže

a) příprava – kryt nádrže (laminát), lepicí páska Power tape
b) montáž
– vyvrtejte do krytu nádrže v určených místech (naznačených otvorů) díry o průměru originálních šroubů
– důkladně oblepte nádrž páskou a kryt nádrže z horní části přetáhněte přes originální nádrž
– nakonec přišroubujte originálními šrouby

6. montáž spodního dílu (laminát)

a) příprava – spodní díl, speciální výpustný špunt, žáruvzdorná fólie
b) montáž
– v nejhlubším bodě spodního dílu vyvrtejte otvor ve stejném rozměru pro speciální výpustný šroub, který následně připevněte
– dále oblepte žáruvzdornou fólií spodní klín tak, aby nezasahovala do otvoru speciálního výpustného špuntu. Žáruvzdornou fólii vlepte opět speciálním silikonovým lepidlem (do 260 ºC)
– nakonec přišroubujte spodní díl na originální držáky motocyklu

7. montáž vrchního dílu (laminát) a plexi

a) příprava – vrchní díl, plexi
b) montáž
– vyvrtejte díry do naznačených otvorů v místech plexiskla o průměru šroubů určených k plexi
– nasuňte vrchní díl kapotáže z přední části motocyklu na vzduchové roury. Z levé a pravé strany přichyťte rychloupínákem.
– z vrchní části přišroubujte k držáku přístrojů a přišroubujte plexisklo

8. montáž zadního dílu

a) příprava – zadní díl originál, spodní část zadního dílu
b) montáž
– zadní díl nasuňte na zadní podsedlový rám motocyklu
– přišroubujte originálními šrouby a přicvakněte malými platovými špunty

9. montáž racing sedačky s gumou

a) příprava – laminátová skořepina sedačky, speciální pěna, duralové držáky
b) montáž
– přišroubujte duralové držáky laminátového sedla k zadnímu podsedlovému rámu v určených místech
– z horní strany přiložte sedlo a přišroubujte k držákům

10. montáž předního blatníku

a) příprava – laminátový přední blatník
b) montáž
– jako třešničku na dortu si připravte přední blatník, který upevnněte k držáku přední vidlice a přišroubujte originálními šrouby

 

…..a tady je výsledek:

Foto: autor, redakce

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno