Náš mini-seriál o přípravě motorky pro okruhové vstupuje do své druhé třetiny. Po kapotách přichází na řadu páčky, padáky a přepákování

Pokud chcete jezdit na okruhu doopravdy rychle, je dobré na to svou motorku připravit. O výměně plastů za sportovní kapoty jsme si již pověděli minule. Dnes postoupíme o další stupínek dál. Na řadě jsou páčky a přepákování, s jejichž pomocí budete svou motoru na trati ovládat.
Jen připomeňme, že text vznikl na základě jedné takové přestavby redakčního kámoše KaCZera, který přesně podle těchto kroků stavěl své GSX-R1000.

Přepákování

Montáž přepákování není jen designová úprava, ale především má své závodní opodstatnění, stejně jako veškeré další úpravy pro okruhové ježdění. Sériová přepákování a stupačky většinou neposkytují žádné – nebo jen minimální – možnosti nastavení vzdáleností a úhlů pro jízdní komfort, snazší řazení nebo brzdění.

1/Sériové stupačky jsou většinou položené blíže k vozovce a mívají hlásiče náklonu, které na okruhu dovedou občas znepříjemnit průjezd šikanou ve velkém náklonu.
2/Závodní přepákovování nemá sklopnou stupačku, tudíž při nechtěném pádu částečně funguje i jako padací protektor, a tak může ochránit další části motocyklu. V neposlední řadě jde také o úsporu hmotnosti, protože závodní přepákování je i výrazně lehčí. Výrobci u nás jsou PP Tuning, SBK nebo ARP Racing.
Naše volba padla na PP Tuning. Tento český výrobce dodává přepákování takovým profesionálním týmům v mistrovství světa, jako jsou týmy HANNspree Stiggymotorsport a český Hradecký KL Intermoto. Montáž přepákování je věcí víc než snadnou a měl by ji zvládnout i laik.

Dobrá rada na úvod
Veškeré šrouby, kromě kónických, je nutné podlepit lepidlem z důvodu velkých vibrací, které do přepákování z motocyklu přecházejí. Podlepením šroubů předejdete možnému povolování jeho částí, což není fakt legrace. K lepení je ideální použít některých z výrobků sloužících přímo k podlepování závitových kovových spojů. Samotná montáž pak není nic složitého.

Samotná montáž
Povolíme původní přepákování, které bývá uchyceno na 2–3 šroubech, a místo něho usadíme přepákování nové. V případě, že si na montáž bez manuálu netroufáte, výrobce dodává montážní instrukce s přepákováním.

Otočené řazení
Pokud nám vyhovuje obrácené řazení (nestrkáte na výjezdu ze zatáčky nohu pod stupačku), můžete jednoduchou úpravou řazení otočit, vše bez nutnosti dokupování dalších dílů (tato úprava ale není možná u všech modelů).

Úprava na obrácené řazení (reverse shifting) – povolíte tisícihran a pouze otočíte uchycení táhla o 180°. Celá úprava je otázkou několika málo vteřin.

 

Ovládací páčky

Dalším „spotřebním“ materiálem na okruhu jsou brzdové a spojkové páčky. Při každém sebemenším pádu dochází ke zlomení nebo ohnutí páček. PP páčky jsou vybaveny pružinou, která v případě havárie vyhne samotnou páčku až o 80°, takže ve spojení s ohebným kloubem je prakticky nemožné, aby došlo ke zlomení.

Montáž
Něco na tom opravdu bude, když výrobce poskytuje plnou záruku nezničitelnosti, a to i v případě havárie. Montáž samotných páček je otázkou několika málo okamžiků – povolíte původní uchycení páčky, vyměníte páčku za původní a opět stáhnete šroubem.

Seřizování
Seřizování páček obstarává mechanismus s krkem páčky o 0,5 mm v celkovém rozsahu až 8 cm. To bych ale musel mít ruce jak Shaquille O´Neal, abych takový rozsah využil, ale znám pár drobečků, co na motorkách jezdí, a proto se podobný rozsah může hodit (zdravíme Somíka, Šinďu a jiná přerostlá individua).

Krátké nebo dlouhé?
Odpověď byla víc než stručná, je to věcí vkusu, na okruhu má většina jezdců dlouhé páčky, před kavárnou zase postávají motorky vyšperkované páčkami krátkými, a to v nejrůznějších barevných provedeních. Pádný důvod, proč montovat ty či ony tu ovšem nenajdete. Pro okruhy se používá vysvětlení –raději delší- protože tím pádem dáváte do brzd větší silu, máte větší páku

 

Padací protektory – padáky

Každý si přeje motorku nezahodit. Sám jsem motorku odložil hned při první návštěvě okruhu a právě kvůli eliminaci vážnějších škod je dobré namontovat padací protektory.

Je samozřejmé, že pokud motorku pošlete do kačírku takzvaně panna orel, nepomůže protektor téměř ničemu, ale ani ničemu neublíží. V případě, že se motorka pouze sklouzne po asfaltu, můžete ochránit kapotáže, víko motoru a zamezit odření rámu.

Montáž
Samotné padáky montujete přímo na rámy tam, kde je uchycen motor. U některých typů je třeba v kapotáži vyvrtat otvor v místě, kde bude protektor uchycen. Díky bohu, Gixero 07/08 nepotřebuje žádné vrtání do kapot, a tak pouze povolíte jeden šroub, který nahradíte šroubem s padákovou sadou, a dílo je hotovo. Poměrně zajímavým produktem, který usnadňuje převoz motocyklu na vozíku, je sada s okem, kterou přišroubujete místo části protektoru a za kterou můžeme moto kurtovat.

Na zváženou
Na okruhovou motorku padáky určitě. U motorek na běžnou silnici ale tahle rada už tak jednoznačná není. Je totiž potřeba si pojmenovat i jedno riziko s touto vychytávkou spojené – pokud máte pád a motorka se v rychlosti o něco padákem zachytí (což se na běžné silnici může stát) – pak škody následně vzniklé většinou hodně zamrzí.


V praxi jde o to, že padáky jsou povětšinou zašroubovány v rámu nebo v bloku motoru a nezřídka se stává, že při takovém pádu padák kus bloku motoru vytrhne nebo přiohne rám.
Nestrašíme, jen nám přijde správné poukázat na výhody i nevýhody – samotné užití u běžné motorky už si zvažte sami.

 

Jedny důležité stránky, které v souvislosti s tématem doporučujeme: www.cec.cz

 

 

 

Foto: autor, redakce

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here