Zdá se, že Stuart Garner se svým týmem uchopili novodobou éru značky Norton za správný konec. Commanda nestíhají vyrábět, Dominator to posunul ještě o kousek dál a dnes britská legenda představila dvě verze svého sportovního čtyřválce

Vývoj V4 nebyl žádným tajemství, Norton dával indicie dlouho dopředu a první prototypy už byly k vidění na různých akcích. Ovšem i tak můžeme považovat představení produkční verze za velkou událost, minimálně pro Norton a motorkářskou Británii. Přesně to vystihl právě kápo téhle lodi Garner: „Když jsme značku přebírali, chtěli jsme stavět moderní motorky, ale rozpočet a čas pro konstruktéry, aby mohli postavit něco na úrovni Ducati Panigale nebo třeba BMW RR, prostě nebyl. Ty firmy utratily desítky, či stovky milionů a mají za sebou deset, dvacet a víc let vývoje. Vstoupit mezi takové soupeře pro nás byla obrovská výzva.“

 

Norton není mezi sportovními motorkami úplným nováčkem, už roky běží jeho závodní program a to včetně účasti na TT. Ovšem podle Garnera se tady začínalo s prázdným listem papíru a to včetně motoru. „Měli jsme tu výhodu, že jsme neměli z čeho vycházet. Díky tomu jsme mohli jít, kudy jsme chtěli. Naši konstruktéři navrhli a spočítali různé varianty včetně tří- a pětiválce, ale nejlépe nám z toho vyšla V4. Optimální by byl vzhledem k rozložení sil v motoru úhel válců 90°, ale to už by škodilo geometrii celé motorky. Takže jsme došli ke kompromisu v podobě 72°.“ Výsledek?

Motor:

V4 s úhlem 72°
– 82 x 56,8 mm, objem 1200 cm3
– kompresní poměr 13,6:1
– titanové ventily
– výkon přes 200 koní v 12.500 ot./min.
– točivý moment 130 Nm v 10.000 ot./min.

 

Chybět také nemůže elektronika, bez té už dnes superbike ven nesmí. Na starosti ji dostal Bosch, který dlouhodobě spolupracuje na závodních Nortonech. Jednotka má na starosti nejen řízení vstřikování, ale také jízdní režimy, ABS, launch control, rychlořazení a samozřejmě kontrolu trakce. Součástí toho všeho je pak kompletní závodní telemetrie a také 7“ displej na místě palubky, který mimo jiné ukazuje pohled ze zadní kamery nahrazující zpětná zrcátka. Ovšem dle Nortonu se bude elektronika ještě dál vyvíjet.

Rám a podvozek:

– litý rám z lehké slitiny u RR/ručně dělaný rám z hliníkových trubek a frézovaných odlitků u SS
– kovaná kola OZ u RR/karbonová kola BST u SS
– hliníkový kyvná vidlice frézovaná z jednoho kusu (70 kg blok na 3,5 kg kyvku)
– vidlice Öhlins NIX30, zadní tlumič Öhlins TTX GP
– nastavitelný úhel hlavy řízení a poloha kyvné vidlice
– brzdy Brembo, vpředu třmeny M50 na dva 330mm kotouče

 

Jak vidno, není řeč o žádné tuctovce. Však si dali u Nortonu záležet nejen na technice a výběru dodavatelů, ale také na designu. Kompletní karoserie, včetně palivové nádrže, je u obou modelů z karbonu, levnější RR je replikou závodního stroje z TT, kdy je karbon napuštěn speciální stříbrnou barvou, která vytvoří chromový efekt. SS je pak naopak ponechán pěkně v karbonu v čirém laku. Také díky použití karbonu se V4 může pochlubit suchou hmotností 179 kg (SS bude ještě o pár kilo lehčí). A hmotnost může jít ještě dolů s doplňkovou závodní titanovou výfukovou soustavou, která sundá dalších 8 kg a přidá 10 koní.

 

Důležitá bude samozřejmě také politika exkluzivity. „Prodali bychom odhadem čtyři až pět tisíc Nortonů ročně, ale vyrábíme tisíc. To vše ale teď může V4 ještě výrazně změnit. Bude náročné zvolit správný poměr mezi exkluzivitou a masovou výrobou.“ dodává k tomu Garner. Každopádně všech 200 kusů limitované edice V4 SS je už prodáno a Norton právě spouští prodej první várky 250 kusů V4 RR. Kolik za to? Levnější RR vyjde na 28 tisíc liber (cca. 873 000 Kč), limitka SS na 44 tisíc liber (cca. 1 373 000 Kč). Obě motorky jsou homologovány na silnici, včetně Euro4. Už teď vám můžeme prozradit, že jedna V4 je už objednána také do České republiky. 

Foto: Norton Motorcycles

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here