Miluju všechny ty krabičky, co se umí připojit na telefon a skrze něj vám nabídnout svoje funkce. Všechny ty možnosti… A tak když se ozvali kluci z brněnské TSS Group, že chystají novinku pro motorky a jestli bychom jim s tím nepomohli, nebylo třeba rozmýšlet. Za pár dní už byla krabička nainstalovaná do našeho redakčního Scramblera a testování mohlo začít.

 

Funkce

Předem by asi bylo dobré říct, o co vlastně jde, co tenhle Motoasist umí. Je to malá krabička, která se přidělá někam do motorky a pomocí vestavěných senzorů a čidel posílá data na dispečink a k vám. Funkce rozdělím na dvě skupiny. Tou první je statická ostraha. Součástí lokátoru jsou totiž pohybová a náklonová čidla, stejně jako hlídač napětí baterie. Takže stačí motorku virtuálně zamknout a v momentě, kdy s ní někdo začne manipulovat (pohyb, nastartování nebo odpojení elektriky), dostanete o tom okamžitě informaci. Stejně tak ji dostane dispečer na centrálním pultu, který si následně ověří, zda je s motorkou opravdu manipulováno neoprávněně (telefonátem na vámi zadaná čísla), a pokud ano, kontaktuje policii.

V tuhle chvíli je asi vhodné se zmínit o mobilní aplikaci Motoasist, bez které by to celé nefungovalo. Jednoduše si do svého Androida nebo iOS nainstalujete appku, s aktivací služby dostanete login a pak už máte vše pod kontrolou. Na úvodní obrazovce vidíte mapu a na ní aktuální polohu motorky spolu s pár základními údaji (aktuální rychlost, napětí baterie a síla signálu). Důležité je také tlačítko na zapnutí/vypnutí střežení, kterým aktivujete zmíněné hlídání motorky. Naprosto jednoduché a účinné. V záložce „Střežení“ si pak můžete také nastavit plán střežení v určitých dnech a časech, pokud máte pravidelný pohyb (například každý den od večera do rána hlídej).

 

 

Druhou skupinu tvoří funkce během pohybu motorky. V záložce „Historie“ vidíte v přehledném kalendáři počet jízd každý den a po kliknutí na den i informace o jednotlivých jízdách (cíl, v kolik hodin, jak dlouho a kolik kilometrů). Po rozkliknutí se vám pak u každé z jízd ukáže pohyb motorky na mapě. Ke zobrazení se používá stará dobrá Google Maps, takže pohyb a přiblížení bez potíží. Další funkcí je střežení vás samotných. Motivem pro autory Motoasist bylo několik situací, kdy se motorkář vyboural na místě s malým provozem, a než ho někdo našel, bylo pozdě. Pro tento případ umí ta malá chytrá krabička pomocí čidel (přetížení a náklon) vyhodnocovat havárii. Lehnete, hlášení o pádu jde okamžitě na dispečink, dispečer vyhodnotí situaci (motorka se dál nehýbe), zavolá vám, a pokud se nedovolá, automaticky vysílá na místo záchranku. Jako příslušenství pak lze doobjednat taky trhačku, tu klasickou, co známe ze závodů. Připnete na bundu a v momentě, kdy padnete, je identifikace pádu ještě přesnější.

Veškeré nestandardní události – manipulace se zamčenou motorkou nebo hlášený pád – vám hlásí sama aplikace a také je uchovává v záložce „Hlášení“. Vždy přesně vidíte, co se odehrálo, v jaký čas a na jakém místě.

 

Dispečink a asistence

A teď co je vlastně ten zmiňovaný dispečink, o kterém byla řeč. Jako partnera zvolili pánové z TSS Group Autoklub Slovakia Assistance neboli ASA, dceřinou společnost ÚAMK ČR. Ta je smluvním partnerem největší evropské asistenční společnosti ARC Europe, a tím pádem jsou vám služby poskytovány nejen na území ČR a SR, ale po celé Evropě.

A o jakých službách mluvíme? Tak předně již zmiňovaná ostraha motorky a pomoc v případě pádu. Tady je důležité říct, že dispečer ASA nemá informace o poloze motorky do momentu, než nastane nestandardní situace. Nemusíte tedy mít obavu, že vás bude někdo špiclovat. Druhou částí asistenčních služeb je různá pomoc. Součástí appky je totiž tlačítko SOS, po jehož stisknutí budete spojeni s dispečinkem. Nejede vám motorka? Pošlou vám servis. Nepomohlo? Zajistí odtah, uschování, poskytnutí náhradního vozidla na 24 hodin, případně ubytování na jednu noc. To vše máte předplaceno a bez omezení počtu případů. Prostě je o vás postaráno. Stejně tak vám může dispečink pomoci s dopravními a cestovními informacemi, telefonickým tlumočením (např. při styku s policií) nebo předáním zprávy blízkým. Prostě takový Jean na telefonu.

Tedy vlastně nejen na telefonu. Svoje rozhraní má Motoasist i na počítači, kde se pomocí webového rozhraní můžete přihlásit do systému GPS loc, kde máte podobné funkce jako v aplikaci, i když je jich méně. Ovšem to se postupem času asi změní. S vývojáři z TSS jsme probírali další možné funkce jak mobilní, tak PC aplikace a vypadá to na další vývoj.

V praxi

Téměř celou loňskou sezonu byl Motoasist na Scrambleru, nějakých 8000 kilometrů a každodenní užívání. Ze začátku jsme samozřejmě ladili chybky – největší problém bylo zkalibrovat jednotku tak, aby nehlásila havárii při přejetí díry nebo třeba skoku na trati. Tady jsme navrhovali možnost dočasně vypnout hlášení havárií, právě třeba pro offroad ježdění. Aby to v TSS vyladili a přizvali si na pomoc Míru Sporťáka, našeho předního motokaskadéra, který padal a padal a padal… A dnes už to funguje bezchybně, žádné plané poplachy.

Co se týče aplikace a ovládání, dávám jedničku, naprosto bezchybné. Přehledné, intuitivní, v nastavení se snadno pohybujete. Samotné informace o trasách jsou přehledné a zajímavé. Jediné, na co trochu žehrám, je, že jsem neustále zapomínal vypínat střežení, a když jsem nastartoval motorku, telefon jsem už neslyšel, takže mě furt někdo okrádal. Ale bylo mi slíbeno, že kromě samotné appky bude i widget s tlačítkem. Ono je tam potencionálních funkcí ještě hodně moc a jsem zvědavý, kam to TSS postupně posune. Pánové totiž dobře vědí, patří mezi špičku v GPS lokátorech a alarmech pro automobily, a mají tím pádem dlouholeté zkušenosti.

Nejvíc musím Motoasist ocenit jako celek. Je vidět, že to dělali motorkáři, kteří hodně cestují a dobře vědí, co se může na cestách přihodit nepříjemného. Mně se naštěstí během prvního roku používání nic špatného nestalo, ale už ten pocit, že máte někoho za zády a hlídá vás, je dost příjemnej.

nehoda obrazovka dispečink
nehoda obrazovka dispečink

 

Instalace

Není to vůbec nic složitého. GPS lokátor se připojí do elektrického rozvodu vaší motorky a zároveň se připevní do pozice, ve které je snadné ho zkalibrovat (vodorovně k silnici). Délka trvání je samozřejmě odlišná od jednotlivých motorek, nejdéle to trvá na supersportech, kde není místo pod sedlem a je třeba jít pod kapoty. Na našem Scrambleru trvala instalace necelou půlhodinku. Provedli ji samozřejmě přímo u TSS.

 


text: Jan „Somik“ Somerauer, info: www.motoasist.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here