Hned na začátku je nutný říct, že tyhle dvě motorky jsou drahý, a to dost. Pokud ale nemusíte řešit peníze, je jenom málo věcí, který by nedokázaly zvládnout, a ještě vám při tom vykouzlí úsměv na tváři. Zábava začíná…

Kačenka

Je jenom málo motorek, které by se mohly v oblasti čisté zábavy z motorkaření vyrovnat téhle KTM 990 SM T. A nemluvíme tady o nějaké přehnané rychlosti, která vás dřív nebo později dostane za mříže. Kdepak, tady jde o lehkou ovladatelnost, o tu čistou a nefalšovanou radost z jízdy.

SM T má tak trochu rozdvojenou osobnost. Na jedné straně je to praktická a pohodlná motorka pro každý den, na té druhé je to ostré supermoto, které chce jezdit po zadním, zvládá dlouhé stoppie, a pokud to umíte, klidně bude s radostí vrtět zadkem na plynu nebo na tvrdých brzdách. Je schopná všeho a všude – můžou to být dálnice, okresky, města nebo okruhy. Postavte ji před cokoliv a ona to bude umět.

Je to až k nevíře, že taková motorka v našem světě existuje. Většina sportovních turistů jsou motorky, kde je první vyslovenou frází kompromis. A to nemáme rádi. KTM SM T je výborná proto, že základem je pořád rakouské supermoto, kterému ve fabrice vůbec nezkrátili pérka, ale pouze ho vybavili pohodlný sedlem, ochrannými blastery a větrným štítkem. To je vlastně všechno, a proto je výsledek tak dobrý. Stačí přes něj hodit nohu, prohrábnout plyn a budete doma – tohle je stále hodně oranžová (pardon, bílá) potvora, která je ráda, že může jezdit.

KTM 990 SM T 

Multi-sranda

V porovnání s KTM je červená Ducati Multistrada S docela boubelka. Kolikrát tohle o Ducati, která je vyhlášená úzkou stavbou svých motorek, můžete říct? A přitom si jsou tak podobné – obě mají véčkový dvouválec (75° u KTM, 90° u Ducati), ocelový trubkový rám, USD vidlice a radiální brzdy.

Italka má ale jasnou papírovou výhodu, protože jejích
150 koní je něco, čemu KTM prostě nemůže stačit. A pak je tady výbava – KTM je čistý základ + ABS, zatímco mnohem dražší Multi­strada je nabušená veškerou myslitelnou elektronikou, kterou ovládáte multifunkčním tlačítkem blinkrů a dvojicí přepínačů na levém řidítku (není to na první ťuk úplně intuitivní, chce to cvik). A to si pište, že na Multi­stradě máte k dispozici doopravdy všechno – ABS, kontrolu trakce, palivové mapy a dokonce i elektronicky nastavitelný podvozek. Kačena jako by se teď trochu styděla v koutě, ale nebojte se – její čas ještě přijde.

Ducati Multistrada S

 

Test č. 1 – okresky

Naše tuzemské silnice = naprostá tragédie. Tohle je místo, kdy potřebujete podvozek s velkým zdvihem a kvalitní odpružení. Tohle všechno naše dnešní dvě motorky nepostrádají, ale bylo pro nás velkým překvapením, jak rozdílně se na silnici chovají.

KTM je lehká, ovladatelná, mrštná. „Je to nějaký vratký,“ to byla první Honzova slova, když jsme si motorky u pumpy prohodili. „Mám podobnej pocit, ale nenazval bych to vratkostí – Kačena je prostě mrštnější a díky tomu máš pocit, že není tak stabilní jako Ducati,“ okamžitě kontruju. KTM má hodně lehké řízení, kde není tolik váhy na předku, a je tady výborná odezva od přední gumy. Na silnici je jízda na SM T opravdickým zážitkem. Nebál bych se to nazvat dokonce událostí. Zatáčky na trojku čtyřku, kdy můžete mít otevřený plyn a poslat ji tam „na hulváta“ – tady je bílé supermoto z Rakouska bohovské. Reakce na otočení heftem není cukavá (když si správně vymezíte vůli plynu) a ručička otáčkoměru letí nahoru jako po lajně koksu.

KTM 990 SMT 

Ducati má výhodu víc než třiceti koní a na silnici je to znát. Když na Stradě vezmete tvrdě za plyn, z SM T zbude během několika vteřin v zrcátkách pouhá tečka (mimochodem, zrcátka Ducati jsou špičková). Není to sice úplně fér hra, protože Strada má o 20 % větší objem motoru, ale KTM se i tak snaží. Má kratší kvalty a je lehčí, takže když jsem věnoval jízdě trochu úsilí, Honzu jsem měl pořád na dohled. V oblasti čistého tahu je ale Ducati naprosto k neuvěření.

Motor Testastretta 11° z 1198 se nezapře a pořád je to ten pašák s chlupatýma zádama, kterej jí s lehkou pomocí spojky zvedne přední kolo do luftu i na trojku. A pokud nechcete vyloženě bláznit, přepnete motor do režimu Urban, který mu utlumí výkon o nějakých 50 koní, což se do města opravdu hodí.

Ducati Multistrada S

Pocit, který máte z Dukny při jízdě na silnici, by se dal nazvat jistotou. Sedíte si pohodlně ve výborně vybraným sedle (Kačena ho má jinak tvarované, ale je taky dobré) a hodně široká řídítka vám dávají důvěru v přední kolo.

Výsledek: Ducati je dospělejší  a jistější, ale nemůže porazit  KTM v zábavnosti.

 

Test č. 2 – dálnice

Kdo jezdí často dálky, asi nám potvrdí, že na delším výletu je pocit „větší hmoty“ dobrá věc. V tomhle ohledu to má Ducati vyhraný. Její předek a široká kapota dobře chrání jezdce a máte dojem určité masivnosti. Strada má i výškově stavitelný štítek, i když za tyhle prachy by měl být elektrický. V nižší poloze je motorka stabilnější ve větších rychlostech, po vytažení úplně nahoru ale zase dobře odráží vzduch (o fous lépe než KTM). Trochu nám ale vadilo, že tvar nádrže a sedla roztahuje nohy, a vy tak při vyšších rychlostech (kolem 150 km/h) přemáháte stehny odpor větru. Je to protivný a unavuje to. SM T s tímhle problém nemá, ale zase na ní víc fouká do těla a ani motor není při dálničních rychlostech tak vytříbená záležitost jako u Ducati. Nechce se jí jezdit na konstantní plyn a stálou cestovní rychlost neudrží – i kvůli tomu se často přistihnete u toho, že budete jen a jen zrychlovat…

Ducati Multistrada S

Ducati má taky o hodně lepší budíky a celou řadu elektronických systémů, se kterými si můžete po cestě hrát. Polovinu dlouhé štreky tak strávíte tím, že budete nastavovat palivové mapy nebo si štelovat odpružení. Stejně nakonec skončíte u režimu Touring s plným výkonem, ale mě tyhle věci jednoduše baví. V porovnání s budíky Ducati je KTM hodně chudá. Nemá ani ukazatel paliva nebo zařazeného kvaltu. Jediná věc, která vás na delší cestě rovně zabaví, je přemýšlení o tom, kdy zase budou nějaké zatáčky 🙂

A chybí nám i centrální stojan (nemá ho ani Strada), ale KTM má alespoň klíček. Ducati má bezklíčkový systém, kdy stačí mít klíč u sebe a můžete jezdit. Vypadá to cool, ale v reálným životě to dokáže „zavařit“. Museli jsme samozřejmě vyzkoušet, jak daleko motorka ujede, než zjistí, že klíč má v kapse úplně někdo jiný. No a můžete ujet jakoukoli vzdálenost, ale jakmile motorku chcípnete, už ji nenatočíte. Na to musíte být s bezdrátovým klíčem v rádiusu asi pěti metrů. Stačí nastartovat v garáži, nechat si klíček na stole a odjet – a už jste v průšvihu.

KTM 990SMTKTM 990SMT

Výsledek: KTM umí jezdit dálky,  ale Ducati je pohodlnější  a praktičtější.

 

Test č. 3 – okruh

Jsou to přece motorky pro radost, tak jsme je museli vyvenčit i na závodní trati. KTM sice nedovede jet tak rychle (Brno v čase 2.24 s oproti 2.19 s Ducati), ale je to s ní větší sranda. Brzdy na SM T jsou citlivější a můžete na nich viset až dlouho do zatáčky. Ducati není tak hravá a neměl jsem absolutní pocit z předního kola.

Ducati Multistrada S

Trakce na výjezdu pod plynem je ale u obou motorek fantastická – dokonce i s turistickými gumami. Obě mají moc nízko stupačky (pro použití na okruhu) a u Ducati se nám povedlo ubrousit i kousek řadičky… Každopádně – pokud si občas chcete odskočit na okruh, není to vůbec žádný problém a na zatáčkovité trati dáte za uši i mnohem sportovnějším motorkám.

KTM 990 SMT

Výsledek: Ducati je rychlejší o pět sekund, ale s KTM je  i na okruhu mnohem větší  sranda.

 

Počítačová hra?

Ne, tohle vážně není žádná moderní gamesa, tohle je reálnej svět. Výsledek našeho ježdění mluví jasně – Ducati je rychlejší, pohodlnější, praktičtější a lépe vybavená. Je ale také o více než 100 tisíc dražší než KTM (za to můžete mít další motorku!). Pokud vás to netrápí, vyberte si prachy a mlčte doma před ženou…

Ducati Multistrada SDucati Multistrada SDucati Multistrada S

Není to ale tak jednoduché – zatímco Multistrada je lepší ve skoro všech měřitelných vlastnostech, není s ní taková sranda jako s KTM. Řeknu to ještě jinak. Když jsme na stůl hodili klíčky od obou motorek, ty od KTM zmizely vždycky jako první. Každý na ní chtěl jezdit. Je tak hravá, hbitá a veselá.

KTM 990 SMTKTM 990 SMTKTM 990 SMT

Možná to bude znít dětinsky, ale uvědomte si, že se tady bavíme o motorkách. A ty jsou o zábavě a radosti z pohybu. Pokud vás motorka nedokáže vzrušit tak, že cítíte, jak vám tvrdnou kalhoty, je tady něco špatně. Doufám, že víte, co tím chceme říct…

Ducati Multistrada SKTM 990 SMT 


 

  • …co jsme změřili?

  •                                    990 SM T              Multistrada S
  • Maximální rychlost:     226 km/h              244 km/h
  • ¼ míle s pevným st.:  12,00 s @ 187 km/h    11,26 s @ 201 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h:       4,10 s           3,57 s
  • Elasticita  64–176 km/h:      20,18 s        15,53 s
  • Brzdy 110–0 km/h:            46,5 m              52 m
  • CENA JARO 2013:          335 900 Kč       18.890 Eur

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno