Tahle guma od Dunlopu to nebude mít lehký. Pustila se totiž do segmentu, kde je to dobrýma pryžema pořádně našlapaný. Ale vydržte, protože tohle bude fakticky dobrý.

To, že tohle nebude obyčejná prezentace novýho výrobku, jsme zjistili hned po dramatickým příletu do francouzského Montpellier. Poprvé v životě jsem viděl zasněženou pláž. Podle místních lidí tady dvacet let neviděli ani vločku. Byly toho plný noviny, jako by byl svět postavenej na hlavu. A to byl jenom začátek…

 

Jak v lednici

Je ráno 9. března 2010 a na testovací okruh Dunlopu v Mirevalu míří autobus plnej novinářů. A upřímně, nikomu z nás nebylo do zpěvu. Ve škarpách sníh, na venkovních teploměrech jenom lehce na nulou. Horší podmínky pro testování gum si těžko dovedl někdo z nás představit. Nalejt do sebe horkej čaj, zakousnout sušenku a oblíknout se do všeho, co bylo k dispozici – takovej byl plán.

 

Wet race

Dunlop si musel být jejich novinkou skutečně jistej, protože poprvé v historii poskytnul na srovnání i konkurenční výrobky. Konkrétně to byly Bridgestony BT-016 a nové Micheliny Pilot Pure. Čekají nás dvě jízdy na těchhle gumách a pak přeskočíme na Sportsmarty. Co může být lepšího než mít možnost okamžitě přeskočit na jinou gumu se stejně nastaveným podvozkem?

Skvělej tah, už jenom za to si ve fabrice zaslouží obrovskou pochvalu. Mireval je špičkově vybavená závodní dráha, která má ve svém středu uměle zavlažovaný okruh, kde se zkouší vlastnosti pneumatik na mokru. A právě tam nás po obědě nahnali. I když byla obloha jako vymetená, teplota venku nepřelezla čtyřku. No, byla v nás malá dušička, když jsme lezli na fungl nové erjedničky. Jenže co naplat, nejsme tady od fňukání, ale od ježdění.

„Na silnici je odhadem pět čísel vody a některých úsecích ještě o trochu víc. Ty místa jsou vyznačeny kužely, takže tam si dejte zvlášť bacha“, varovali nás na ranním brífingu. Řadím se hned za chlápka, co nás povede. Jako první máme nazuté BT-016ky. R1 má na nich hodně nervosní řízení, hlavně na předku je cítit klouzání už v minimálních náklonech. Radši se skoro vůbec nedotýkám přední brzdy, protože to klouže fakticky moc.

Na výjezdu z vracečky na jedničku dávám víc plynu a zadek se okamžitě začne protáčet. A to mám motorku přepnutou do režimu B (nejjemnější odezva na plynu). V zatáčkách, kde přes silnici teče víc vody se řidítka nepříjemně zavírají a několikrát jsem měl doopravdy namále. Ty čtyři kola, co si na Bridžkách dáváme, patří k těm nejmíň příjemným v mojem životě a to můžu odpřísáhnout. Upřímně jsem se vůbec netěšil na to, až nás na ten led zase vyženou…

 

Lámání chleba

Teď přichází na řadu Michelin Power Pure, letošní novinka. A už první levá zatáčka ukazuje, že jsem se zase (a ne poprvé) zmýlil. Michelin má o dost lepší přilnavost než Bridgestone a skoro úplně zmizela nervozita v řidítkách. Pořád je cítit uskakování při přejezdu úseku s větším množstvím vody, ale je to světelnej rok lepší než v první rundě. I na zadní gumě je víc gripu, což ale neznamená, že motorku nejde utrhnout do smyku. Každopádně se v těchhle podmínkách Micheliny chovaly o dost líp než BT-016.

Potvrzuje to i informace, které do nás hustili na ranní tiskovce. Dunlop si nechal SportSmarty otestovat nezávislým výzkumným ústavem Dekra a jejich výsledky potvrdily naše pocity na trati. Bridgestony na vodě totálně propadly a byly o desítky procent horší než Micheli Power Pure a Dunlop SportSmart.

Jsme tu ale hlavně kvůli Dunlopům, takže sem s nima. Čekají nás dvě patnáctiminutovky na vodě a to je skvělá příležitost, aby se ukázalo, jak na tom novinka od Dunlopu skutečně je. První kola ale nepociťuju od Michelinů nijak velký rozdíl. Pocitově Dunlop o fous rychleji zatáčí, ale to je spíš dáno tím, že už testovací okruh líp znám. Řízení ze zklidnilo a dovoluju si i víc na přední brzdě. Několikrát motorku na výjezdu z vracáku provokuju do smyku, ale tady je na zadní gumě znatelně lepší grip než na obou předchozích pneumatikách.

Nemyslete si ale, že nové Dunlopy poskytují stejnou přilnavost jako plnohodnotné závodní pneumatiky na mokro – to ani náhodou! Je ale skvěle vidět postupný vývoj, kterým gumy za poslední dobu prošly. Před pár lety bych si takhle rychle jet na silniční gumě prostě nedovolil. Dunlop při vývoji SportSmartů použil technologii z jejich RoadSmartů, které jsou považovány na nejlíp fungující gumy na mokru a nasoukal ji i do tého novinky. A je to znát, to je bez debat. Podporuje to i fakt, že nikdy z nás neupadnul a to jsme se s tím zrovna moc nemazali.

Továrna vybavila několik motorek i plnohodnotným dataloggingem od 2D a po jízdách nás nechali kouknout na grafy, co tenhle zázrak namaloval. Z hodnot bylo jasně vidět, že na Dunlopech všichni jezdci později brzdili a dřív přidávali. A na Dunlopech se jezdilo i ve větších náklonech. Michelin byl jenom o kousek horší a Bridge totálně propadly…

 

Na suché trati

Podobný scénář mělo i testování Dunlopů na suchém okruhu. Tentokrát ale budeme jezdit na Suzuki GSX-R1000 a každý si může zvolit, v jakém pořadí gumy vyzkouší. Já volím první Bridgestone, Dunlop, Michelin a na konec zase Dunlop. Dohromady tedy 4x 15 minut a to je dost na to vymačkat z gum i tu poslední kapku.

I když je venku děsná kosa (teplota pořád nepřelezla 5 °C a při prvních jízdách bylo kolem dvojky), hrozně jsem se těšil. A oprávněně. Mireval je skvělá trať plná převýšení, horizontů, slepých zatáček a má i několik zatáček s pozitivním odklonem. Jednoduše parádní místo na testování pneumatik.

Bridgestonky mě celkem mile překvapily. Už na konci prvního kola jsme tahaly kolena po zemi a postupně se zrychlovalo. Sůza s nima ochotně zatáčela, ale v rychlých zatáčkách chtěla jet trochu zeširoka a utáhnout stopu vyžadovalo hodně pevný zatlačení do stupaček. Na výjezdu z poslední zatáčky, kde je negativní odklon přes horizont (a motorky tady jezdí po zadním i na trojku) byl ze zadního kola cítit velký pohyb – tady přilnavost Bridgestonů nebyla nijak úchvatná. Po přeskočení na Dunlopy SportSmart jsem okamžitě cítil zlepšení pocitu hlavně na zadním kole. V poslední zatáčce se dalo přidat už od apexu (vrcholu zatáčky) a dalo mi hodně práce, abych motorku vyprovokoval ke smyku. Dokonce zmizela i ta neochota držet utaženou stopu. Dunlopy Bridge lehce porazily – na tom jsme se shodli úplně všichni.

Michelin a jejich novinka Power Pure ale byla pro mě obrovským zklamáním. V rychlých zatáčkách jsem cítil z řidítek vysokofrekvenční vibrace (chatter – přesně to, na co si často stěžují závodníci MotoGP) a hodně nepříjemná věc byl rozdílnej pocit v levý a pravý zatáčce. V levých jakoby motorka padala do náklonu až moc rychle a naopak v těch pravých se mi zdála pomalá. Přilnavost v pomalých zatáčkách byla srovnatelná s BT-016, ale s mnohem horším pocitem při řízení. Na výjezdu z rychlý pravý (tady je jelo na vymotanou čtyřku pod plným plynem) to ukrutně klouzalo a nepomohlo nic. Ani přesunutí hmotnosti na zadní kolo, ani jiná stopa. Brrr, tohle bylo moc…

Na poslední rundu jsem skočil zpátky na Dunlopy a okamžitě jsem cítil mnohem větší jistotu. A to se teplota pořád pohybovala kolem čtyřech stupňů (na videu dole uvidíte na kraji tratě ještě sníh!). Na všech gumách byl standardní tlak doporučenej výrobcem (2,5 předek – 2,9 zadek) a motorky byly ve standardním setupu z továrny – takže žádný úpravy na podvozku.

Dejte si kolo na testovacím okruhu Dunlopu Mireval…

 

 

Náš pohled

Dunlop SportSmart je skvělá pneumatika. V přímém srovnanání s konkurencí byla jasně nejlepší a oceňuju, že nám továrna dovolila svízt se i na konkurenci. To jasně ukazuje na fakt, že si je Dunlop svojí novou gumou hodně jistej. O kousek vyšší cenu SportSmartu omlouvá fakt, že podle továrny (a potvrdil to i nezávislej výzkumnej ústav Dekra) má větší kilometrovej nájezd než jakákoliv jiná pneumatika v její třídě. Takže OK, tohle se povedlo.

 


 

Technologie NTEC

Dunlop SportSmart využívá technologii NTEC, která zaručuje stejnou pevnost pneumatiky i při snížení tlaku pro jízdu na okruhu. Normálně při ufouknutí gumy sice zvětšujete kontaktní plochu (tím pádem máte větší přilnavost), ale guma ztrácí svoji pevnost. Technologie NTEC, která byla vyvinuta při silničních závodech v letech 2008 a 2009, tomu zabraňuje. Díky vysoké boční tuhosti pneumatiky se lépe rozloží tlak a guma se tolik nedeformuje. Tím pádem má větší výdrž a rovnoměrnější opotřebení. Multi-Tread se zase stará o vysoký kilometrový nájezd a přilnavost s zatáčkách díky použití různých směsí na běhounu pneumatiky. Uprostřed je směs tvrdší a na bokách naopak měkčí, což zajišťuje potřebný grip v maximálních náklonech.

Foto: Dunlop

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno