Pro Dunlop není tahle pneumatika žádnou obrovskou revolucí, což značka sama pokorně přiznává, ale spíš vylepšená verze gumy, která je stále mimořádně dobrá a schopná. V portfoliu má nahradit oblíbenou verzi SportSmart2, která se líbí i nám. Zatímco zadek přijíždí v téměř nezměněné podobě (maličko jiné je její chemické složení kvůli větší výdrži a přilnavosti na bocích), předek má zcela jinou konstrukci. Ta byla změněná hlavně v záujmu zlepšení ovladatelnosti, zvětšení zpětné vazby pro řidiče a redukce efektu zvedání motorky, když vezmete za brzdy v zatáčce. Jak se na ní tedy jede? Téměř 200 km v okolí Montpellier a hodina na závodní trati nám daly jasnou odpověď.

9.30 hod.

I přes občas se objevující slunce je asi deset stupňů. Neponechávám nic náhodě a beru na sebe i vršek nepromoku, abych se ubránil studenému větru. Flotila motorek je hodně pestrá a jsou tu většinou silné naháče. Kromě litrů máme k dispozici i osmistovky nebo novou Suzuki GSX-S750, na kterou jsem byl hodně zvědavý, proto se jako první vyhrnu z dodávky a nekompromisně dávám helmu na krásnou červenou Sůzu. Ta je obutá právě do novinky s označením Max a skvělá věc je, že je tu ještě jedna stejná motorka se starší verzi SportSmart2 – budu mít přímé porovnání, a to se často nestává. Super. Vyrážíme.

9.40 hod.

Kolem testovacího komplexu v Mirevalu je celá řada lomů, kde se neustále těží a točí se tady desítky kamionů denně, což s sebou pochopitelně přináší bordel na silnici. Od gum se znatelně práší a byli jsme na brífinku varováni, že to tady děsivě klouže a nemáme blbnout. Vloni se tady jeden novinář rozmáznul na kruháči a o rantl téměř rozlomil nebohou FJR. OK, dobrá rada. Po krátkém přesunu po dálnici jsou tady konečně zatáčky. Formát testu byl v klasickém duchu. Nejdřív půlhodinová přednáška o tom, jak pojedeme piánko a trvalo to přesně deset minut, než měl náš vodič koleno na zemi. Jo, dneska to bude hodně divoký. Můžu říct, že gumy drží bezvadně od prvních chvil. Na prezentaci nám bylo řečeno, že se zapracovalo na zlepšení chování už v nízkých teplotách (zvětšil se rozsah teplot, při kterém pneumatiky správně fungují), a to teda rozhodně nekecali. Ta jistota je okamžitá a i přes chladné počasí a ani zdaleka ohřáté pneumatiky jedeme fakticky rychle.

10.20 hod.

Hezká silnice skončila rychle a zatočili jsme na okresku, která by se u nás dala nazvat polňačkou. Sice asfaltka, ale mimořádně úzká a plná děr. Sůza poskakuje, ale nikdy neztratí soustředěnost. Už od rána jedu s vypnutou kontrolou trakce a čekám na nějaké zaváhání. Zatím ale žádné nepřišlo, i když motorku někdy schválně provokuju.

10.50 hod.

Už hodinu se motáme po horách a pořád se nemůžu do novinky zamilovat. Sedmpade motor slibuje hrozně moc, ale dole je tak nějak mdlý, a i když má pěkný zvuk, sranda s ním začíná až za sedmi tisíci. A to je podle mě hrozně vysoko – ne vždycky mám náladu honit točky, aby mě to bavilo. Na gumy je ovšem spolehnutí. Poslat GSX-S do náklonu nevyžaduje žádné pobídnutí, krásně tam sama spadne a předku se dá věřit i v případě, že to s nájezdovou rychlostí vyloženě přeháním. ABS mě kopnulo do páčky jen jednou, a to ve chvíli, když jsem naplno brzdil na bílé čáře.

12.30 hod.

Je čas skočit na starší verzi, abych měl přímé porovnání. A upřímně, rozdíly jsou sice znatelné, ale žádná revoluce to není. Motorka na obyčejných SportSmartech2 o fous pomaleji zatáčí a subjektivně mám pocit o kousek horší odezvy z předního kola, ale v oblasti gripu a celkové jistoty ovládání si nemůžu stěžovat. Jen to potvrzuje slova zástupců továrny, že se snažili vylepšit už tak dobrou pneumatiku. Těch posledních dvacet kilometrů severně od Mirevalu bylo hodně rychlých. Kromě gum sjetých až do kraje přišla Suzuki i o pravý hlásič náklonu…

14.00 hod.

Konečně je tady litrová Ninja a testovací okruh Dunlopu – na tohle jsem čekal. Několikrát nám bylo řečeno, že SportSmart2 Max není okruhová pneumatika, a tak nemáme očekávat přilnavost čistě závodních gum. Na silnici jsme používali čistě standardní tlaky (2,5/2,9 barů), na okruh šly jen o pár desetin dolů na finálních 2,4 na předku a 2,5 na zadku za studena. „U těchhle pneumatik nemá cenu tlaky ještě víc snižovat, protože jejich konstrukce na to není připravená,“ řekl mi před vyjetím na okruh testovací jezdec Alex. „Navíc, takhle bude motorka stabilnější. Mám to vyzkoušené. Sám jsem na nich o sekundu a půl rychlejší než na starší verzi.“ Tyhle silniční směsi nemají úplně rády nahřívání, takže vyrážíme na závodní trať se studeným obutím. První zatáčka a je tady zase ta okamžitá jistota, i když tempo, které určuje můj guide, je na zaváděcí kolo hodně ostré. Motorka poslouchá, má rychlé řízení a z předku krásně cítím, kde je limit přilnavosti. Po pár kolech si osvěžuju profil okruhu a začínám víc topit. Kontrolu trakce nechávám nastavenou na nejnižší intervenci, ať vím, kolik přilnavosti zadek poskytuje. V plném náklonu má přilnavosti fakticky moc a zadní kolo dokážu protočit jen na výjezdu z poslední zatáčky na dvojku, která má negativní odklon a je hodně do kopce. Ale zase – z gum jdou krásně identifikovatelné informace, takže si s nimi můžu hrát a dovolit si dokončit zatáčku s lehce prokluzujícím zadním kolem. Boží pocit!

15.00 hod.

Zatímco litr byl ohromně zábavný, ZX-6R obutá do SportSmartů2 Max je doslova fenomenální. Můžu si vybrat jakoukoliv rychlost, kterou naletím do zatáčky, a vím, že z ní taky na druhém konci vyjedu a zůstanu přitom v jednom kuse. Nechci říct, že motorka je na těchhle gumách nenabouratelná, ale hodně se tomu přiblížila. Jedinou krizovku jsem si zavinil sám, když jsem v rychlém levém protahováku na naplno vytočenou trojku trefil nerovnosti na trati a tím obrovským náporem na podvozek rozvibroval tlumiče – ty poslaly motorku do smyku obou kol, který začal od přetlačeného předku. No, tohle bylo fakt na hraně a zbytek rozjížďky jsem absolvoval v kombinéze plné svých vlastních exkrementů…

15.30 hod.

Poslední runda na nahatém BMW S 1000 R jenom potvrdila, že tyhle nové gumy jsou doopravdy schopné a jsou výbornou volbou pro svižné ježdění po silnici, a když dostanete choutky na závodní okruh, nemusíte se jich bát. Mají dost přilnavosti na to, abyste s nimi v pohodě mohli do rychlé skupiny – to vám dám klidně písemně. A pokud budou mít větší kilometrový nájezd než minulá verze, tak je můžu s klidným svědomím doporučit. Mrzí mě jenom jedna věc – přední guma už má na kraji normální hranu. Moc se mi líbila předchozí verze, která jako by nekončila a bok plynule navazoval na ráfek. Na druhou stranu ale nikdy nešly sjet až úplně do kraje. Tyhle nové jdou. Momentálně už je seženete u všech dealerů Dunlopu za hodně dobrou cenu.


Konstrukce JBL

Speciální konstrukce JBL je převzatá ze silničního modelu RoadSmart3. Má zajistit radikální snížení nutnosti pobízet motorku k tomu, aby zatočila. Toho bylo docíleno vytvořením špičatějšího profilu přední pneumatiky, který ale dokáže zachovat i potřebnou stabilitu v přímém směru. Díky nové směsi mají gumy vydržet o 25 % větší kilometrový nájezd, ale samozřejmě nejvíc záleží na tom, jakým stylem je budete používat a zatěžovat. Zadní guma má klasicky tvrdší střed a měkčí kraje. Velký obsah silice pomáhá přilnavosti za deště.


Nový přední profil

Předchozí model SportSmart2 byl oblíbený hlavně díky přilnavosti, kterou poskytoval. Novinka Max je v tomhle ještě o kousek dál, ale nový profil přední pneumatiky se zaměřil hlavně na lehkou ovladatelnost a zlepšenou odezvu při nájezdu do zatáčky. A pokud byste snad museli vzít v náklonu za brzdy, motorka nebude mít tendenci se narovnávat a měla by si lépe držet stopu. Záleží ale pochopitelně na jezdeckém stylu a geometrii vaší motorky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here