Lehčí už to nemůže být. Pokud se chcete naučit jezdit na motorce, našli jsme pro vás nejschůdnější řešení

Takhle nějak má vypadat absolutně přesný zásah do černého. Teda jako když víte, koho chcete oslovit a co (a proč) mu hodláte nabídnout. CB500F je motorka pro nováčky a pro lidi, kteří preferují při řízení svého stroje jemnost mravů, vlídnost a cit. Nenáročný strojek se vším, co k tomu patří.

A neobrňujte se, mazáci! Jen si pěkně vzpomeňte na svoje nabírání motorkářských zkušeností. Každý z nás měl při prvních jízdách tak trochu strach, respekt, obavy. A každá těžká, komplikovaná nebo třeba i lehce šmajdající mašina nám dovedla při tomhle prvním nesmělém přešlapování jen a jen přitížit (neřkuli ublížit!). Kdo nezažil při jednom z prvních zastavení tísnivý pocit převažující se motorky…

Test Honda CB500F

Ono naučit se jezdit na motorce zkrátka není nic lehkého. Je to činnost poměrně náročná, vyžaduje mnoho znalostí, talent na koordinaci a vůbec, není to taková brnkačka jako v autě, kde stačí točit volantem a šlapat pedály.

A právě z tohoto důvodu musí být nováčkovské motorky postavené přesně podle následujících třech svatých přikázání: musí být lehké, musí mít skvělé vyvážení hmotnosti a musí mít co nejintuitivnější ovládání. Honda CB500F tohle umí a troufneme se tvrdit, že z motorek posledních let snad vůbec ze všech nejlíp!

Test Honda CB500F

 

Posez, podvozek

Pevné dělené sedlo ve výšce 790 mm nad zemí je v rozkroku úzké, a tak na zem dosáhnou v pohodě jezdci menší postavy. Nádrž působí naopak poměrně dojmem širokosti, takže motorku v pohodě obejmete, a dokonce máte dojem skutečný „mašiny“.

Už i u řídítek Honda pochopila, že na pár centimetrech trubky nezchudne, takže i ty už jsou konečně pořádný a mašinu neovládáte s odstupem a konečky prstů, jako když na Vánoce objímáte tchýni. Ano, jak praví další moudro: hodně je to o tom, že se do motorky dá doopravdy „zabořit“, a to je dobře, protože tím pádem se stáváte jedním tělem a řízení motorky se stává kýženou intuitivní záležitostí.

Test Honda CB500FTest Honda CB500F

 

Podvozek? Je nastavený do města a CB500F se tím ani nijak netají – krátké přejezdy a zatáčení jakéhokoli typu, to je její přirozené prostředí. Takže lehce do měkka, podvozek dokáže vstřebat i docela velké díry, při kličkování úzkými koridory máte neustále pocit jistoty. Co je potěšující, motorka neskáče a neodskakuje na nerovnostech drobnějšího charakteru.

Vlastně je to úplně super postrk do městského prostředí, pokud nepotřebujete k životu brutální výkony. Motorka dokáže i při docela svižnějším užívání jezdit jen za 3,5 litru a stejně „friendly“ jsou i další uživatelské hodnoty – 47 koní neublíží řetězu (pokud ho občas máznete), troufneme si tvrdit dobrých 50 000 kilometrů, a rozhodně dlouhou životnost budou vykazovat i gumy.

Díky nízké váze je skvělá i možnost manipulace, tedy mnohdy problém krkolomného parkování. CB500F není problém vytlačit do třech schodů, protáhnout přes zahradní chodníček do boudy nebo zaparkovat v rohu v garáži – kdo někdy řešil tenhle problém ve velkoměstě, ten opět ví, o čem tady mluvím…

Test Honda CB500F

 

Motor a brzdění

Nový řadový dvouválec o objemu 471 cm3. Popravdě – úplně nejvíc radosti udělá nad hranicí 6000 otáček, to už se rozezpívá s opravdovou chutí do života, krásně lineárně se roztáčí, absolutně prost vibrací. To nás bavilo, i když to tedy asi není zrovna moc „nováčkovský“ hodnocení. Ale pochopte, trocha toho dračení je schovaná v krvi každého motorkáře, tak proč si neříct, že i tohle ta malá CB500F umí.

Na dálnici vás to dovede až k rychlosti okolo 160 km/h, což se jednak nesmí, ale hlavně vás to i hodně rychle přestane bavit, protože tady jedete skutečně „bez ochrany“, takže se perete s větrem, a to je po pár kilometrech až nepříjemný.

Test Honda CB500FTest Honda CB500F

Najeďte tedy raději na cestovní standard a můžete vyrazit vlastně kamkoliv. Ano, i toto je jedna z předností téhle motorky. Pětistovka se snadno a čitelně rozjíždí, naučíte se mnohem snáz jezdit ve dvou (než třeba na nějaké stopětadvacítce), je tu přeci jenom dostatek použitelné síly a elasticity. Takže: Pokud chcete zažít nenáročné, levné(!) a mimodálniční cestování, právě jste jej našli.

Systém ABS je v příplatku. Pokud si jej jako nováček dopřejete, zřejmě nikdy nesklouznete po štěrku ani se nevysypete na mokru, což patří mezi další začátečnické chyby – ABS je nováčkům ku pomoci. Motorka ovšem brzdí solidně i bez něj, na hloupé internetové debaty, že je jeden přední 320mm kotouč málo, nekoukejte, to jsou jenom pindy.

Motorka zastaví dobře i ve dvou a s plným naložením – tady znovu vyzvedněme dělené sedlo pro spolujezdce, na kterém se pasažér může na pohodlných stupačkách dobře zapřít, tudíž nepadá na řidiče a neznepříjemňuje mu tak řízení.

 

Verdikt Honda CB500F

Před měsícem jsme tady na tom místě testovali CB500R a chválili jsme, jak jsme si na tom „baby-superbajku“ nakonec pěkně ostře zajezdili a jak jsme si to užili. CB500F je vlastně jeho pokrevní sestřičkou. A i ji budeme nakonec chválit. Protože je chytrá, nenáročná a šikovná – a takových, věřte mi, na trhu už moc není. Ježdění za téměř nulové náklady!

 Test Honda CB500F


 

Jak je to s řidičáky?

Počínaje dnem 19. ledna 2013 se dosavadní skupina řidičského oprávnění A s omezením do 25 kW, nebo poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, nově označuje jako skupina A2, přičemž do této skupiny jsou, oproti dosavadní specifikaci, zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.

Věkové hranice pro udělení řidičského oprávnění

Řidičské oprávnění v oblasti motocyklů lze udělit jen osobě, která dosáhla věku

  • 15 let, jedná-li se o skupinu AM (lze udělit jen s písemným souhlasem zákonného zástupce),
  • 16 let, jedná-li se o skupinu A1 (lze udělit jen s písemným souhlasem zákonného zástupce),
  • 18 let, jedná-li se o skupinu A2,
  • 24 let, jedná-li se o skupinu A.

Řidičské oprávnění pro skupinu A lze udělit rovněž osobě, která dosáhla

a) věku 21 let, pokud je řidičské oprávnění omezeno jen na tříkolová motorová vozidla, nebo

b) věku 20 let, pokud je tato osoba nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2.

Test Honda CB500F

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here