Máme tu dvě legendy superbikového světa posledních doby. Motorky, které jsou pojmem a které už několik let představují špičku této kategorie. Po vyslovení jejich názvu se u spousty z nás projeví zvířecí instinkty

Přestože vývoj litrových superbiků v posledních letech lehce přibrzdil, máme možnost si dneska za svoje peníze koupit motorku s parametry tak bláznivými, až se tomu nechce věřit. Honda Fireblade Suzuki GSX-R1000 mají okolo 180 koňských sil a jejich hmotnost jen lehce překračuje dvousetkilovou hranici v plně natankovaném stavu. Jejich zrychlení je ohromující a ovladatelnost břitká jako skvěle nabroušený nůž.

Za oběma stojí zisk titulu z mistrovství světa superbiků a nespočet dalších úspěchů ve vytrvalostních závodech nebo národních sérií. I my jsme měli tento rok možnost protáhnout tyhle dvě štiky na Masarykově okruhu v Brně, takže tady máte jejich vzájemné srovnání. Pro tentokrát to ale nebude standardní srovnávací test, na jaký jste zvyklí. Jelikož spousta z vás po nás chtěla naprosto konkrétní rozdíly, rozhodli jsme se tento materiál pojmout poněkud jinak. Zaměříme se na jednotlivé části motorek a jejich charakteristické projevy, ve kterých jsou tyhle krasavice alespoň trochu nepodobné – to proto, abyste při výběru věděli, po které sáhnout. Jsou si sice podobné, ale zdaleka nejsou stejné…

CBR1000RR vs GSX-R1000

Posaz

Už na první pohled působí Suzuki mohutnějším a větším dojmem. Ať už je to díky celkové délce motorky, nebo díky dvojici výfuků. Fireblade má sice širší nádrž, ale je kompaktnější a kratší. Na GSX-R sedíte o fous níž, řídítka jsou dál a trochu více zalomená k nádrži. Má taky o něco níž stupačky. Jezdci s vyšší postavou (jako třeba já) se budou cítit pohodlněji na Suzuki. Na Hondě mě po pár jízdách začaly bolet kolena, ale zase mi připadalo, že mám celou motorku lépe pod kontrolou.

 

CBR1000RR vs GSX-R1000

Motory

Dá se říct, že mezi litrovými superbiky velké japonské čtyřky jsou si tyto dva motory nejvíce podobné. R1 nebo ZX-10 jsou o dost odlišnější. I přesto po přesednutí z jedné na druhou poznáte rozdíly. CBR působí už na neutrál kultivovanějším dojmem (možná až moc), ale díky otevřenému Akrapoviči zase pěkně zní. GSX-R po každém přidání plynu chrčí z airboxu a motor se zdá na poslech nabroušenější a živočišnější.

Honda má lepší spodek otáček a naprosto lineární křivku výkonu. Vrchol točivého momentu je posazen o 1500 otáček níž než u Suzuki. Nejde ale říct, že by Honda byla na středu výrazně silnější. V Brně do kopce před cílovkou jde Sůza tvrdě za plynem a její o fous výraznější špička vám zajistí před Hondou pár metrů náskoku. CBR má snad tu nejlepší převodovku, jakou znám. Naprosto přesnou, s krátkým chodem a perfektní odezvou. Skříň Suzuki není vůbec špatná, ale prostě není tak dobrá jako u Hondy.

CBR1000RR vs GSX-R1000

CBR1000RR vs GSX-R1000CBR1000RR vs GSX-R1000

Podvozek

Suzuki používá nejmodernější vidlici BPF (big piston fork), která je fakt skvělá. Na Hondě najdete obrácenou vidlici Showa. Obě mají pérování kompletně nastavitelné ve všech režimech, takže pokud víte, co od motorky chcete, dá se s nastavením i pěkně laborovat.

Fireblade je na pocit o trochu měkčí než Suzuki, ta působí tužším dojmem. CBR pod vámi více pracuje, na brzdách se více nahrne na předek a při výjezdu si více přisedne než GSX-R. Paradoxně ale nejde říct, že by byla Suzuki v tomto ohledu lepší. Na Bladu (a to hlavně v začátku, než se dostanete do tempa) jsem se cítil jistěji, především co se týče informací, které k vám skrz podvozek přicházejí.

CBR1000RR vs GSX-R1000

CBR1000RR vs GSX-R1000CBR1000RR vs GSX-R1000

Ovladatelnost

Fireblade je sice o kousek delší na rozvoru, ale má ostřejší úhel hlavy řízení a kratší stopu. Což se v tomto případě zdá jako ideální kombinace ovladatelnosti a stability. Řízení Hondy je hravé, motorka se snadno posílá do náklonu, ale někdy se jí chce jezdit trochu zeširoka. Suzuki sice není tak intuitivní v zahájení zatáčky, drží ale líp zvolenou stopu. O něco lepší se mi zdála i při překlopení z jedné zatáčky do druhé.

 

CBR1000RR vs GSX-R1000

Brzdy

Přestože celkový dojem Hondě trochu kazí nevypínatelné ABS, v tomto ohledu je na tom stejně lépe. Brzdy Suzuki jsou sice o řád lepší než ty, které byly na modelech K5 až K8, pořád to ale není úplně ono. Pokud byste neměli přímé srovnání, tak by vám to vůbec nepřipadlo, ony nejsou výrazně slabé, ale v konfrontaci s hondími čtyřpístky jim chybí pořádný zákus a po několika jízdách je na nich znát lehká únava. Určitě by něco přidaly opletené hadice. Náš tajný tip je ale v hlavní brzdové pumpě.

CBR1000RR vs GSX-R1000CBR1000RR vs GSX-R1000


Jízdní dojmy

Na Firebladu se vám hned od začátku jede snadněji. Rychlá jízda vás stojí méně energie a dá se říct, že po pár kolech jste hnedka rychlí. Jak říká Carlos: „Blade z vás dělá lepšího pilota.“ Když ale takhle celý den jezdím kolo za kolem a přesedám z jedné na druhou, musím říct, že na Sůze je to prostě větší sranda. Snad už jen kvůli tomu motoru, který zní naštvaněji a víc z něj cítíte tu sílu. Musíte se sice víc snažit a chvilku trvá, než k ní dostanete plnou důvěru, ale když nad tím tak přemýšlím, tak mi to vlastně vůbec nevadí.

 

CBR1000RR vs GSX-R1000

Tak jak teda?

Každá z těchto motorek je v něčem dobrá, lepší, opojnější. Blade je neuvěřitelně přístupnej, poslušnej a efektivní. Dá se na něm jet neuvěřitelná palba a přitom vás nevyleká. GSX-R je živočišná a opravdu hezká. V této limitované edici s trombóny od Yoshimury je to snad ta nejhezčí Sůza posledních let, a kdybych se rozhodoval jen podle vzhledu, neváhal bych. Krom toho se dneska dá pořídit pod tři sta tisíc a to je už hodně dobrá cena. Když to tak shrnu, chtěl bych podvozek s brzdami a ovladatelností z Fireblada nakombinovaný s motorem a vzhledem Suzuki, to by byla hodně velká paráda.

 


 

*Carlosův názor na Fireblada
„Bez velkých emocí, ale taky naprostá poslušnost a schopnost vyhovět každému. Vážím si Blada za to, co za ty roky udělal pro třídu litrových superbiků, a hrozně moc se těším na nový model, který už jenom podle vzhledu docela přiostřil.“

*Carlosův názor na GSX-R
Velikost a pohodlí – tohle mě vždycky napadne, když přijde řeč na GSX-R. A taky charakterní motor, který chrčí, jako kdybyste mu do hrdla vrazili tupou kudlu. Ideální bajk pro vyšší postavy, který by se na Blada nevešly.“


text: Víťa Gola, foto: racetrack.cz

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here