Co je to sval? Sval (musculus), označován také jako svalovina, je vlastně orgán, jehož funkcí je umožnění aktivního pohybu živočicha. Sval je tvořen především svalovou tkání a jeho větší objem dosáhnete pomocí pravidelného tréningu

Ještě než se pustím do samotného popisu té věci, začnu dojmem, který na mě udělala. Protože ten byl tentokráte zcela jednoznačný. Už na prvních několika kilometrech jsem si vzpomněl na časté povzdechy svých kamarádů, že mašiny dávno nejsou tím, čím by bývaly – jako by zženštěly nebo kýho čerta a za řídítky není s čím se rvát a prát.

Audace však je najednou tady a je jiná. Má sice všechny ty „kontroly atrakce“, ale i tak zůstala ve své podstatě divoká, svéhlavá a někdy i příjemně nevyzpytatelná. Je tvrdá, není hravá, je nekompromisní, je vytvořená pro chlapa… A protože jsem měl ten den zrovna chuť přesně na tohle, tak mi prostě přenáramně sedla.

Tohle je přesně motorka pro všechny ty maníky, kteří nejsou zvyklí fňukat a nehodlají se s tím zas až tak moc srát… (Za sprosté slovo omluva, ale nenapadla mě žádná vhodnější synonyma. Pozn. autora.) Bavilo mě drze dávkovat plyn, držet se spojky jako klíště umyvadla a libovat si v tom, že motor sice není agresivní, ale je hutný a je v něm znatelná ta kaňourská síla. Sedíte rovně, pevně zapřený do nohou, ruce roztažené na šířku jejích řídítek. Vítr na vás fouká odevšad, zatáčky si najíždíte obloukem jak Tatra s vlekem a záda po půl dni ježdění bolí tak, jako by člověk skládal brambory do sklepa.

Vivat Audace, vivat, že jsi mezi nás přišla. A vivat všichni ti, kdo budete mít dostatek testosteronu v žilách, abyste usedli do jejího křesla. Všechno ostatní povídání a chválení už by bylo jenom nadstavba.

 

Zevnitřku jde žár

Sval je maso. Živé maso. A jednou z jeho základních vlastností, tedy v lidském těle, je produkce tepla. Audace je motocyklový sval a toho tepla vám dá, až se budete radostí zajíkat. Základem je mnohým známý motor Moto Guzzi „Quattrovalvole“, s rozvody SOHC a čtyřmi ventily na válec. Ten všichni dobře známe z modelu California. Zůstává 1380 kubických centimetrů objemu i 96 koní výkonu maxima.

Samozřejmě daleko důležitější pro takovouto motorku je krouťák, jehož plnou nálož 120 Nm budete mít k dispozici už někde na 2750 otáčkách. Táhne vás to za plynem, jako byste padali do studny. A výrobce nenápadně naznačuje, že díky kratším svodům (systém 2-2) výfuku by zas nebyl takový problém do toho vlézt a ještě trochu ten výkon načechrat (což ovšem nejde udělat z výroby ofiko, protože by utrpěla norma Euro 4).

O motoru se říká, že je podélně uložený, to kdybyste se někde zapletli do nekonečných debat. A říká se to podle toho, že je zde podélně uložená klikovka. Agregát je chlazený vzduchem a olejem a válce jsou v úhlu 90° vystrčené do stran. Těšte se tedy i na trochu toho tepla pro kolena a na krásné chvilky relaxu, když budete kartáčkem na zuby pucovat jeho leštěná žebra. Spojka je suchá s antivibračními pružinkami a hydraulickým ovládáním. Převodovka šestistupňová a podle siláckých zvuků poznáte, že i řádně dělaná.

To vše je zapasováno do poctivého ocelového kolébkového rámu, aby z motorky sálala jistota. Stejně jako u Californie zůstává 1685 milimetrů rozvoru, ale při samotném ovládání více než 300kilogramového stroje tu je přeci jen větší jistota, protože nohy nemáte položené na dacanských plotnách, nýbrž pěkně a poctivě zapřené ve stupačkách. Což dá rozum, protože sportovně smýšlející motorka se přeci musí ovládat při jízdě hlavně nohama!

 

Kdo o nás pečuje

Je to furt klasická Moto Guzzi, ale taky se ví, že hodně střev je právě sportovnějšího ražení, tedy s nálepkou Aprilia. Co z toho plyne? Když přidáváte plyn, zapomeňte na analog, systém ride-by-wire pracuje digitálně a dovoluje motorce si lépe pohrávat s nastavením, v tomto případě hlavně s nabídkou palivových map. Ty jsou k dispozici tři. A vy si asi stejně nakonec nejvíc oblíbíte tu s líbivým označením Veloce, protože s ní je prostě největší sranda.

Motorka má k dispozici systém MGTC (Moto Guzzi Traction control) bez možnosti samostatné deaktivace. Nad čímž zas tam moc neofrňujte, protože pokaždé, když popudíte toho třímetrákového medvěda až moc neopatrně, tak vás bez pardonu povalí na zem. A to bolí. Chyba by tady byla nezvratná!

Co se týče reálných zkušeností v testu s MGTC systémem, je to stejné jako s reakcemi zde rovněž přítomného, dvoukanálového ABS – musíte být velký kopyto, abyste je probudil k životu, tedy neúmyslně aktivoval. Anebo už musí být hodně blbý podmínky, a to je pak jeden sakramentsky rád, že tam ty pomocníčky pod zadkem má.

A připomeňme ještě jeden rozmazlovač. Tempomat. Nachází se pod velkým tlačítkem na pravém řídítku a vy jej ovládáte palcem. Na delší cesty je docela dobrý si zažít grif ovládání, protože si zkrátka ulevíte, a navíc držet motorku v konstantní rychlosti na nudné dálnici může být občas i docela zábavné.

 

Jak o vás pečuje

Sedlo je z masivní eko-kůže s parádními červenými švy a rozměry královského křesla. Je pohodlné, ale jeden problém bychom přeci jen našli – malinko roztahuje nohy a menší postavy asi budou mít problém (vyzkoušejte), možná budete nakonec stát jen na špičkách. Samotný posez je pak monumentální, cítíte se naprostým vládcem, jak již bylo řečeno, řídítka jsou doširoka rozevřená a rovná, takže jeden má naprostou kontrolu nad vším, co udělá. A pozor, do řízení se takto snáz dostává i veškerá vaše síla.

Oproti Californii má Audace menší kulaté světlo. Za malou kulatou přístrojovku se taky moc neschováte. Proto počítejte s tím, že při vyšší rychlosti bude vaše tělo fungovat tak trochu jako padák. Max. 150 km/h. Ve vyšších rychlostech už je to na vás.

Motorka má samozřejmě nastavitelné pružení. Zadní dva tlumiče mají oddělené nádobky se stlačeným plynem a jsou plně nastavitelné. Můžete tedy jezdit měkce i tvrdě, dokonce to občas můžete zkusit i se spolujezdcem (pokud si motorku pro něj opatříte sedlem). Předek je bytelný, nenapadá mě zlá akce, která by si nevystačila s takto silným (ø 46 mm) teleskopem. Při jízdě se můžete do předku bez obav opírat a brzdit silně, až vám polezou z přilby kukadla. Audace je sebejistá.

 

Jízdní dovednosti

Vezete se hlavně s pocitem, že je okolo vás poctivá motorka. Proto jízdní dovednosti sice moc neřešíte, ale nějaké tu přeci jenom jsou. Vyšší 18palcové kolo dobře vede směr a zadní pneumatika není žádná nesmyslná dvěstěčtyříctka. Takže motorka i celkem obstojně mění směr, hlavně v náhlejších zatáčkách. O pocit, že sedíte na polštáři, vás to ale nepřipraví.

Spotřeba záleží hodně na tom, jak moc budete tahat, to je staré známé pravidlo, když máte tu čest s moderním velkým motorem. 6 až 8 litrů, tam někde se potkáte s průměrem. Pravda ale taky je, že tak velký motor zvládá vlastně veškerou jízdu pod hranicí povolených rychlostních limitů, vlastně na volnoběh.

Zrcátka jsou od sebe daleko, takže za sebe vidíte dobře, kardan zabírá naprosto bez vzruchu a po otočení heftem se motor logicky trochu oklepe. Ale to jsou drobnosti. Hlavní radostí je maximalistický zátah, ve kterém se doslova vykoupete. Všude první, všude na doraz, zábavné je to hlavně ve městě.

 

VERDIKT – AUDACE

K čemu je tedy Audace dobrá, v čem je tak výjimečná? Je to v tom, že se drží nejlepší tradice Moto Guzzi a přitom její tvůrce, designér Miguel Galluzzi, může směle prohlásit, že je v ní zároveň skrytá technologie, sex i moderna. Jste chlap, neděláte kroky stranou, má vás být vidět ze všech stran – tady to všechno je, dokonce s takovým tím krásným povznášejícím pocitem, že pod vámi na silnici nechrastí žádná rozpočtová tuctovka. Navíc je tu vysoký index zábavnosti. Je to jen železo, je to jen maso – žádný cinkrlátka, žádný chrom ani nádrž cáklá kolotočářskou perletí (pozdrav do Milwaukee Toy Factory), prostě všechno přesně tak, jak to být má. Audace se zkrátka povedla!

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here