Nová doba. Host vyhazuje vrchního! Zmrzlina s příchutí masa! Digitální knížka! Tříválec v cestovním enduru – a ještě k tomu od britského Triumphu!

 V redakci se čas od času odehraje scénka, která ukáže, jak se kdo z nás posunul dál, přehodnotil názory, změnil pohled. No a tentokrát se odehrály hned dvě. Nejdříve Honza Karásků všechny šokoval prohlášením, že ho strašně baví oldschoolové scramblery v reklamním videu na jeansy Edwin (najdete ho u nás na webu) a že si dovede představit, že by na něčem takovém jezdil. Člověk, který vždy prosazoval absolutní funkčnost motorky, odsoudil všechno, co nezatáčelo pohledem a nenabídlo jezdci lekci perfekcionalismu. Kam ten svět spěje? Druhou scénkou naznačující změny bylo moje: „Neuvěřitelně skvělá motorka!“ patřící osmistovkovému Tigeru, letošní novince britského Triumphu.

Triumph Tiger 800 

Je to o motoru

Nezasvěcené teď nutno stručně uvést do obrazu, tedy zarámovat. Ne že bych měl něco proti Triumphu, to chraň bůh, ale dlouhodobě jsem zastáncem jedno- a dvouválců, vzteklejších motorů a vůbec většiny motorek, které duní, štěkají a klepou se. Hodné motory typu šestkový čtyřválec mě nechávají klidným, troufnu si říct, že mě nudí. Jenže přesně takovým právě motor Tigera je a já se musím přiznat, že poslední dobou začínám nacházet kouzlo „hodných“ motorů.

Už dlouho tvrdím, že nejlepší čtyřválec je tříválec. Ne že bych měl problémy s počty, ale charakter tříhrnku je čtyřem v řadě hodně podobný. A tahle osmi­stovka je prostě úchvatná. Spojuje sametovost řaďáku s dostatkem točivého momentu v jakýchkoliv otáčkách a to je u takhle malého motoru něco neobvyklého.

Triumph Tiger 800

Dlouho jsem přemýšlel, co mi motor Tigera připomíná, až mi blesklo hlavou FJR 1300. Jo, to je přesně ono. Nemá sice takovou sílu (95 koní a 75 Nm oproti 143 koním a 134 Nm u Yamahy), ale ten projev je naprosto shodný (jen svět kolem vás prostě ubíhá pomaleji) – odspodu trochu hrubý chod, ale naprosto sametové vytáčení, žádná díra. Od volnoběhu až nahoru plynule a rovnoměrně. A to je prostě velký kus dobře odvedené motorářské práce, o tom žádná.

Až potud by v testu téhle motorky nebylo nic zvláštního. Jenže pokud jste si ještě nevšimli, tohle není žádný naked, cesťák ani supersport, do kterých se tyhle hodné „vysavače“ standardně dávají. Tohle je cestovní enduro a sem prostě normálně patří jedno-, maximálně dvouvál. No vidíte – a jeden by řekl, že už není nic moc co vymýšlet, že všechno už v těch motorkách známe, a ejhle – stačí vybočit ze zaběhlých kolejí a hned je tu něco speciálního. Ale bude to fungovat?

 Triumph Tiger 800

Jablka s hruškami dohromady jdou

Jak jste asi pochopili z pochvalného prohlášení na začátku testu, nebudete tu ode mě číst žádné: „Ne, tříválec do cestovního dura je blbě,“ ani: „Triumph se pokusil zkopírovat BMW F 800 GS a nepovedlo se mu to.“ Já totiž musím říct, že vzájemná kombinace cestovního endura a hodného motoru prostě zaujme a nejen to, je velice zábavná. On je totiž Tiger vysoká lehká motorka na silničních kolech, o které s trochu přimhouřenýma očima můžu mluvit jako u funbiku, a k tomu se motor, který vám dovolí jet svižně a přitom v pohodě, fakt hodí. V hlavě se mi mísí vzpomínky na malé GS a zároveň na zmiňované FJR a ono to prostě jde do kupy.

Letíte po rovině jak negr, tříválec piští jak supersport, před zatáčkou jeden dva kvalty shodíte, motorka se necuká a nepokouší se vás setřást ze sedla, s lehkostí vysokých lehčích motorek to pošlete do vinglu, v apexu otočíte heftem a světe div se, zase se neděje nic, co by vám mohlo založit hnědou farmu v trenkách. Jste rychlí, přesní a výborně se bavíte.

Triumph Tiger 800

To mě přivádí na myšlenku, že Tiger je sice přímou konkurencí pro bavoří GS (v tomto provedení nejvíc pro F 800 GS), Transalpa nebo Versyse, ale z jistého úhlu pohledu jde také proti všem těm malým cesťákům, jako je Honda CBR600F nebo Suzuki GSX650F. Tiger je totiž stejně přítulný a pohodový a navíc nabízí nesčetné výhody kategorie cestovních endur, jako je obrovský prostor pro pakování, rozhled z výšky nebo možnost zařádit si na nějaké té polňačce. Chápete, jak to myslím? Tohle je prostě parádní cesťák s přidanou hodnotou.

Triumph Tiger 800 

Mimo cestu

Když už jsem se zmínil o polňačce, chtělo by to asi říct si něco k fungování Tigera mimo asfalt. Tak předně, tahle motorka rozhodně není enduro, o tom se vás nebudu snažit přesvědčovat. Jenže zas tak úplně mimo se na nezpevněném povrchu necítí. Silniční gumy sice nedovolovaly žádný tanec s lesními vílami, ale zhruba čtyřkilometrovou vyjížďku po štěrkové a hliněné cestě zvládl Tiger na výbornou.

A zase se dostáváme k jádru pudla, teda spíš tygra – první pohled na motorku jasně napovídá, jak se bude mimo asfalt ovládat: vyšší zdvihy, těžiště víc nahoře, možnost jít do stupaček, jenže co ten motor? Půjde s „vysavačem“ tohle jezdit? Půjde, a jak. Nejenže je perfektně čitelnej, ale v jakýkoliv moment má dostatek síly na to, aby vás vytáhnul z kaluže, rigolu nebo jiného maléru. Čtyřválec by už asi nešel, tam přeci jen ten spodek není, ale tři hrnky… no prostě dobrý.

Triumph Tiger 800 

Suma sumárum

Jasně, musí vám přijít, že jsem už Tigera vychválil hodně, ale on si to prostě zaslouží. Pojďme se mrknout na další klady. Podle mě docela dobře vypadá.  Když na něj sednete, máte pocit dospělé motorky a šířka nádrže vás až trochu překvapí, drobek to není. Perfektně se ovládá, slušně brzdí. Je to dobře zpracovaný stroj, všechno lícuje a nemáte pocit levné odfláknuté motorky. Hodně mě baví velkej budík kombinující analogový otáčkoměr s digitálním displejem, kde kromě aktuální rychlosti najdete všechny ty fičury jako průměrnou rychlost, spotřebu nebo dojezd.

Co dál? Jedno z nejpohodlnějších sedel, se kterým jsem měl tu čest, a to platí i o spolujezdcově části. Pak taky fungující plexi, s nímž můžete v klidu nasadit dálničních sto šedesát. A v neposlední řadě spotřeba, která se nám držela na 5,5 litru na sto. Stačí?

Triumph Tiger 800

Pojďme na druhou stranu řeky, podívejme se na nešvary. Ehm… takže… přemýšlím… jo, dost tepla od motoru jde na nohy. Plexi překáží ve výhledu, když jedete ve stupačkách (menším postavám), mohlo by být nastavitelné. No a upřímně řečeno, tím končím, víc mě nenapadá.

A co mě na Tigeru baví nejvíc, je poměr ceny a výkonu (ne ve smyslu koní, ale celku). Tahle motorka je natolik parádní, že jsem si po třech dnech na ní říkal: „Není třeba víc.“ A to všechno za parádní price (od 226 950 Kč!). Za základní verzi bez ABS tedy dáte lehce přes dvě stě dvacet tisíc a to nepotřebuje komentář.

Triumph Tiger 800

Pár čísel…
který by vás mohly u týhle motorky zajímat:

Maximální rychlost:       
207 km/h

Zrychlení z 0 na 150 km/h:          
7,5 vteřiny

Elasticita (nejvyšší kvalt):            
z 60 na 150 km/h za 9 vteřin

Dojezd na nádrž:            
330 až 350 km (19 litrů)


 

Foto: Jan Somerauer

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here