Motorku a její vlastnosti si rozebereme po kouscích a v jednotlivých segmentech, které na sebe ale záměrně nenecháme navazovat, si vyberte sami, čemu přisuzujete víc důležitosti

 

1/ Prvotní dojem, posez

* Klame tělem. Když k ní přicházíte z povzdálí, připadá vám maličká až titěrná, když usednete za řídítka, jeví se naopak docela veliká. Za tento efekt může vysoká stavba a dobře navržená řídítka, která jsou vůči jezdci vytrčena pod správným úhlem. Neodpustíme si ale poznámku, že by mohla být o fous širší.

* Sedíte vzpřímeně, nastavení pozice jezdce je hodně orientované na fakt, že motorku budete často přehazovat v zatáčkách ze strany na stranu a že tento úkon budete koordinovat hlavně tělem.

* Nohy jsou ovšem při jízdě pod tělem jezdce až moc skrčené! Což pocítíme hlavně při delším cestování a trpět tím budou především vyšší postavy! Mastodonti typu našeho Somika (viz foto), nechť na tento motocykl raději zapomenou, i když to asi bude hodně bolet…

 

2/ Manipulace na místě, garáž

* Provozní hmotnost pod 180 kg z ní dělá jasného favorita v otázce manipulace. Dokonce s klidným srdcem prohlásíme, že neexistuje ve světě motorek jinačí strojek, se kterým by se dalo jednodušeji manipulovat na místě! Chytnete madlo nad sedlem spolujezdce a MT si strčíte, kam potřebujete (v garáži, chodbě, na chodníku, při parkingu), a to aniž byste museli vyvinout jakoukoli sílu. To je skvělé, právě tohle možná otevře MT cestu do světa holek motorkářek!

* Pod sedlem spolujezdce jsou úchyty, které můžete použít, pokud chcete otočit motorku o 180° přes stojan (viz obrázek). Pro postrkávání zmoklé MT-07 po garáži se nám ale designově pěkné prolisy moc neosvědčily, mokrý plast zkrátka klouže – v takové chvíli doporučujeme chytnout se pásku nad sedlem spolujezdce.

* Poloměr otáčení, tedy rejd je skvělý! Není problém se otočit do protisměru na úzké silnici, vyjet z jakéhokoli parkoviště nebo zácpy.

 

TEST: YAMAHA MT-07

3/ Rozjezd, nováčci

* Velice časté téma – je vhodná pro nováčky? Podle nás absolutně. Už když stojíte vedle právě nastartované MT-07, cítíte ji na stojánku, poznáte, jak je nezáludná a vrní na volnoběh jako spokojené kotě.

* Převodovka vydává sice lehce kovové zvuky, ale jde jemně a přesně. Dávkovat plyn se dá opravdu hodně čitelně, takže pro první kilometry každého nováčka ideál. Vstřikování necuká (seštelujte si správně vůli na plynu!), nevíme o žádné výrazné výkonové díře ani náhlém nárůstu během otáček.

* Ale pozor! MT-07 samozřejmě dokáže jezdit sakra rychle, to zas nepodlehněme předsudkům. Sami jsme naměřili 195 km/h top speed (tachometrově).

* Popravdě celá tahle motorka je hodně o tom, jak se čistě a hravě dere dopředu, takže i tady bude u jezdce nutná jistá forma sebekontroly.

 

4/ Motor, převodovka

* Motor a jeho projev, to je obrovská radost. Působí tak živočišně, hravě. Sice disponuje cca 75 koníky, ale podle nás absolutně ideální porce. Však posuďte sami, co všechno umí:

* zrychlení 0–100 km/h za 4,2 vteřiny;

* 50–130 km/h za 8,7 vteřiny;

* při 4000 otáčkách (3. rychlostní stupeň) rychlost 50 km/h (tacho ukazuje 52 km/h);

* při 8000 otáčkách (5. rychlostní stupeň) rychlost 158 km/h (tacho ukazuje 167 km/h);

* ideální rozmezí použitelných otáček 5000 až 7500 (6500 ot. maximum točivého momentu), tam má nejvíc chuti, tohle pásmo podle nás použijete nejvíc.

*Pokud pojedete „na cit“ a nebudete koukat na indikátor zařazené rychlosti na palubce, mnohdy ani nedáte šestku, automaticky vás to vede k potřebě dotáčet nižší kvalty – u 9000 otáček ale síla vadne.

* Super je zvuk. Na volnoběh se to nezdá, ale v otáčkách začne motorka příjemně vrnět, což znamená nejen akustické potěšení, ale strojem začnou s tímto procházet i velice příjemné vibrace. Případný malý laďáček navíc tomuto jistě jen prospěje. S ním už se za MT ohlédne každý stoprocentně.

 

5/ Dálnice, dlouhé cesty

* Dlouhé cestování je nepříjemné, jak již bylo řečeno, tedy alespoň pro jezdce nad 180 cm. Nohy jsou příliš skrčené pod tělem, na dálnici se mi nepodařilo najít ideální pozici, tady by se šikly stupačky víc vzadu.

* To samé platí i pro spolujezdce, sedátko vzadu berme více méně jako nouzovku, i když bych mu v pomyslném hodnocení dal asi víc než 50 %. Za trestný čin bych pak považoval snahu tohohle čertíka obalit jakýmikoli kufry či podobným cestovatelským harampádím. Na MT-07 se bavte, a pokud možno moc necestujte.

* Spotřeba se při radikálnější dálniční jízdě výrazně zvyšuje. Při dvou drastičtějších přesunech v tomto režimu se nám průměr vyšplhal až nad 6 litrů na 100 km. Což je hodně daleko od deklarovaných 3,7 litru v prospektech. 🙂 Ale pravda je, že při normálním ježdění se v pohodě dostanete pod pět!

 

6/ Okresní silnice, město

* To je místo, kam patří. Úzká řídítka vás nechají v pohodě proplouvat mezi kolonami aut. Všude se vejdete, všude budete první.

* Takový specifický poznatek, MT-07 umí báječně zatáčet v takřka nulových rychlostech, to využijete hlavně ve městě, v pravých úhlech a v úzkých ulicích. Pro toto prostředí opět jedna z nejlepších voleb na trhu!

* Baví vás frajeřinky? Pak vězte, že vrknout plynem na menším horizontu se dá klidně i na čtyřku a pořád se ráda postaví na zadní.

* Pro město chválíme opět snadnou manipulaci na malém prostoru a z toho plynoucí možnost snadného zaparkování vlastně kdekoli.

 

7/ Rychlé, pomalé zatáčky

* V zatáčkách přeci jen pocítíte, jakou nevýhodou dokáže být extrémně lehká motorka. České výmoly a nerovnosti způsobují bohužel to, že MT-07 dokáže sem tam pěkně nečekaně poposkočit nebo se zhoupnout. Počítejte s tím, když najíždíte na méně kvalitní asfalt…

* Při jízdě táhlými rychlými zatáčkami je lepší posunout se v sedle dozadu (širší sedák) a pokusit se o klasický náklon jako ze silniční motorky, dojde k rovnoměrnějšímu zatížení obou kol a motorka je v rychlosti jistější.

* Naopak při přehazování v utažených zatáčkách se vám tělo automaticky samo posouvá na přední zúženou část sedla, tedy tlačíte těžiště podvědomě do středu stroje. Když chytnete ten grif, je MT-07 jistější v naklánění než dětská kolíbka.

* Zkoušejte, kam až se dá zajít. Hlásiče náklonu se ozvou relativně brzy. A nebojte se. Nechala si líbit opravdu hodně!

 

8/ Jízda v dešti, vítr

* Úzká řídítka mají výhodu, že maličko stáhnou ruce k sobě a jezdec pak nemá takový odpor vzduchu. Z tohoto pohledu se dá říct, že se to na MT-07 podařilo vychytat, i když je jasné, že je to pořád naháč, takže v dešti jde všechno přímo do vás.

* Co je ale extrém, to je zadní krovka. Ta je obzvláště maličká, což je sice moc pěkné na fotkách, ale v praxi v dešti vám jde skoro všechna voda ze zadního kola až na záda. A to není moc příjemné.

 

9/ Praktické postřehy

* Líbí se nám rozvržení budíků, dobře se to čte, velké číslice. Otáčkoměr by ale měl být nahoře.

* Pozor na plastový dekl nad nádrží, nepřiděláte klasický tankbag.

* Asi bychom uvítali víc možností pohrát si s podvozkem.

* Přední brzda by mohla mít větší zákus, zadek se skvěle dávkuje.

* Titěrné ovladače. Při přepínání blinkru neustále troubím klaksonem.

* Kupte si klidně širší řídítka, budete mít motorku víc pod kontrolou. Ale bude na vás víc foukat, s tím počítejte.

* Při delší cestě se do zadku zarývá boční ostrá hrana sedla.

 

10/ Konkurence

Hodně jste u nás na webu srovnávali MT-07 s Hondou CB650F. To prosím nedělejte, protože to jsou motorky značně odlišné filozofie. Zatímco Honda je klasický naháč, motorka s pevným podvozkem, baňatou nádrží a standardním posezem, Yamaha je jiná, těžko se ale vysvětluje v čem, dokud se nesvezete…

Motor ale jednoznačně srovnávejte pouze s Kawasaki ER-6n!

11/ Verdikt

Rozhodně je to super motorka do města, na kratší projížďky a hlavně pro lidi, kteří mají za řídítky rádi slovo „legrace“. Takže nejenom pro mlaďáky, nýbrž pro všechny, kdo se chtějí občas trochu akčně svézt, rádi povodí přední kolo luftem a nepotřebují ke štěstí motorku, která stojí svět. Navíc veškerá legrace se děje v rozumných rychlostech, takže si užijete bez strachu ze ztráty bodů, nebo dokonce řidičáku. Před jejím zakoupením ale radíme po tomto testu se nejdřív svézt. Protože jak bylo výše řečeno, ne každý se na ni v pohodě poskládá a taky ne každý se bude chtít prát s tak otevřeným posezem.

Je to holt o kompromisech a za každou srandu se musí něčím zaplatit. A právě taková ta MT-07 je…

Motor – to je na tom to nejlepší!

Nezaměnitelný charakter dodává modelu MT-07 úplně nový řadový dvouválec CP2 o objemu 689 kubíků vyvinutý na základě předsazené klikové hřídele o 270°. Díky nepravidelnému intervalu zapalování máte intenzivní pocit zrychlení a dokonalou trakci. Výkon je necelých 75 koní s točivým momentem 68 Nm.

K dispozici bude i restrikce na 48 koní, takže si ji budete moci užívat už od 18 let s řidičákem A2. Díky zredukování motorových součástek se podařilo snížit jeho váhu oproti řadovému čtyřválci v XJ6 o celých 7 kilo. Jedna vyvažovací hřídel omezuje vibrace motoru a díky zmenšení vnitřního tření se podařilo snížit spotřebu paliva, i přes 14litrovou nádrž je možný dojezd přes 300 km.

 


Foto: Honza Karasek

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here